Prichádza čas prezúvania: Týmto nebezpečným gumám sa radšej vyhýbajte | Topky.sk

Pondelok, 23. september 2019. Meniny má Zdenka, zajtra Ľuboš, Ľubor.

Prichádza čas prezúvania: Týmto nebezpečným gumám sa radšej vyhýbajte

Zdroj: TASR
21.10.2012 11:55

BRATISLAVA - Letné pneumatiky prestávajú správne fungovať pri teplotách okolo šesť až sedem stupňov nad nulou. Ak nemáte kúpené zimné gumy, pri výbere vám určite pomôže test nemeckého autoklubu ADAC.


Prvým novembrovým dňom platí, že ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad, alebo námraza, musíte mať na aute obuté zimné pneumatiky na všetkých kolesách. Poviete si, že je ešte slnečno a teplo a prezúvanie odkladáte na poslednú chvíľu. Experti však odporúčajú jazdiť na "zimákoch" vždy, ak denná teplota dlhodobo klesne pod sedem stupňov Celsia. Zimné pneumatiky majú hrubšiu vzorku a mäkšiu zmes, ktorá ich lepšie drží na ceste pri nízkych teplotách. Navyše aj na suchom povrchu majú až o 30 percent kratšiu brzdnú dráhu v porovnaní s letnými pneumatikami použitými v zimných podmienkach. Nezabudnite si pred zimou skontrolovať profil, teda výšku dezénu. Zimné pneumatiky sa majú v zásade vymeniť už pri ojazdení profilu na 4 mm, napríklad v Rakúsku je pre zimné pneumatiky predpísaná minimálna výška profilu 4 mm.

Prichádza čas prezúvania: Týmto
Zdroj: SITA

Ako spoznať zimnú gumu
Pre označenie zimnej pneumatiky sa na bočnej strane plášťa používajú písmená M+S. Je to skratka pre "mud and snow", v preklade blato a sneh. Túto skratku poznajú predovšetkým offroadisti, nájdeme ju aj na plášťoch pre terénne autá. To, na akú pneumatiku sa môžu iniciálky M a S použiť, nie je predpis. Hlavne výrobcovia lacných pneumatík toho využívajú a dokonale mätú motoristov, keď M+S dokonca vyrazia na letnú pneumatiku. Blato a sneh totiž nehovoria nič o mrazivom počasí, preto písmená M+S na boku plášťa pre zimnú pneumatiku nestačia. Istotu máte ak je okrem M+S aj dodatočné označenie v podobe  snehovej vločky, používané hlavne v USA a Kanade. Spoľahnúť sa môžete aj na ikonu hory so snehovou vločkou. Renomovaní výrobcovia odporúčajú do mrazu a na sneh práve takto označované pneumatiky.

Prichádza čas prezúvania: Týmto

Víťazi testu
Autoklub otestoval takmer 40 zimných pneumatík. Niektoré zlyhali na mokrej vozovke, mali dlhšiu brzdnú dráhu, iné nezvládli akvaplaning.
Prvá skupina testovaných plášťov bola pre malé autá. Pri rozmere 165/70 R14 dosiahli najlepšie výsledky Michelin Alpin A4, Continental ContiWinterContact TS800 a Pirelli Winter 190 Snowcontrol Séria 3. "Tieto tri pneumatiky sú veľmi vyvážené a zaručujú po všetkých stránkach dobré až veľmi dobré vlastnosti," uviedol v správe k testu Friedrich Eppel, expert na pneumatiky z rakúskeho autoklubu ÖAMTC. Všetky spomenuté gumy sú v cenovej hladine okolo 200 € za štyri kusy. Ak hľadáte niečo lacnejšie, dobre dopadli aj Barum Polaris 3. Z množiny pätnástich pneumatík pre malé autá skončili na štvrtom mieste, aj keď patria medzi najlacnejšie. Za kompletnú sadu pre malé auto dáte zhruba 150 €.

Pre vodičov áut nižšej strednej a strednej triedy si na mušku test vzal pneumatiky rozmeru 205/55 R16. Ide o populárne Škody Octavia, Renaulty Mégane, ale aj Volkswageny Golf či Passat. Z množiny 16 sád na základe porovnávania nakoniec vybral ADAC ako najlepšie  tieto výrobky. Tohoročná novinka Continental WinterContact TS 850 bola v testoch najlepšia v štyroch disciplínach: na snehu, na ľade, pri spotrebe paliva aj v rýchlosti, či skôr pomalosti opotrebovania. Michelin A4 získal najlepšie hodnotenia na suchej zimnej vozovke a rovnako ako Continental výborne obstál v teste na stratu výšky dezénu. Medzi víťazmi ďalej nájdeme aj Dunlop SP Winter Sport 4D, Goodyear UltraGrip 8 a Nokian WR D3.

Toto radšej nekupujte
Porovnávací test zimného obutia odhalil tri nebezpečné gumy pre malé autá pochádzajúce z Číny a Ukrajiny. Pneumatiky GTRadial ChampiroWinterPro majú zlé vlastnosti na zasneženej vozovke, Effiplus Epluto I a Premiorri Via-Maggiore prepadli pri skúškach na mokrom povrchu.

Najhorší výsledok  zaznamenali odborníci pri plášťoch rozmeru R16 nemeckého výrobcu. Model Syron Everest, napriek tomu, že má v názve najvyššiu horu, na zimu si ho radšej na auto neobúvajte. Sklamali nielen na mokrom povrchu, ale zostali za konkurenciou aj na snehu či ľade. Podľa vyjadrenia výrobcu už sú pneumatiky upravené a zmeny sa objavili na plášťoch vyrobených od 23. týždňa 2012.


Galéria


Nástroje k článku



ZDROJ: ADAC; lad
FOTO: TASR, SITA

Nahlásiť chybu

Najčítanejšie články