BRATISLAVA - Vodiči osobných áut mali dnes ráno problém zaparkovať v centre hlavného mesta. Na platených parkovacích miestach totiž stáli motocykle s nápismi: "Tu malo stáť tvoje auto".
V meste prebiehala akcia Poslušný motorkár, ktorou chcú majitelia motocyklov upozorniť na problémy, ktoré pri parkovaní v Bratislave zažívajú. Podľa organizátorov by malo v centre dnes zaparkovať približne 200 motorkárov. Od kompetentných žiadajú, aby v meste vytvorili pre motocykle parkovacie miesta a aby k dopravným značkám Zóna s kontrolovaným státím pribudli dodatkové tabuľky "Okrem motocyklov". Na podporu svojich požiadaviek dnes zbierali v meste podpisy ľudí.
"Neprotestujeme proti ničomu, my sme normálne prišli zaparkovať tak, ako nám mesto nariadilo, to znamená - jedna motorka, jeden parkovací box," povedal organizátor celej akcie Vadim Kusý. Ten si nemyslí, že je v meste toľko parkovacích miest, aby ich mohli motorky obsadzovať autám. Nerozumie teda tomu, prečo dostávajú motocyklisti čoraz častejšie od mestskej polície papuče v zóne kontrolovaného parkovania, a tak ich nútia stáť na miestach určených pre autá.
"V civilizovanom svete je to tak, že motorka môže zaparkovať všade tam, kde nezavadzia," povedal organizátor akcie s tým, že mestá sa práve takto snažia riešiť problém s množstvom automobilov na cestách a odľahčiť tak dopravu. "Aké problémy robíme tým, že zastavíme medzi kvetináčmi na kraji chodníka? Podľa mňa robíme problémy tým, že parkujeme tam, kde by mali parkovať autá," dodal Kusý. Organizátor si uvedomuje, že dnešnou akciou spôsobia problémy vodičom áut. Zároveň však dúfa, že do budúcnosti takto pomôžu vyriešiť problém, ktorý sa týka ich aj vodičov osobných vozidiel. "Stojíme tu dnes, aby sme ukázali, aký je to nezmysel," povedal Kusý.
Problém majú motorkári aj s používaním parkovacej karty. Ak ju totiž motorkár použije, môže ju niekto vziať alebo ju môže odfúknuť vietor. "Vodič motocykla sa takto dostane nezavinene do situácie, že sa dopúšťa deliktného konania," sťažujú sa motorkári vo svojom vyhlásení. Možnosť platby cez mobilného operátora zas nie je podľa nich každému známa, najmä pre návštevníkov z iných regiónov a cudzincov. Zdá sa im tiež nespravodlivé, že na parkoviskách spravovaných správcom nie je určené parkovné pre motocykle, a tak zaplatia za zabratie podstatne menšej plochy tú istú sumu ako vodič osobného vozidla alebo ho zamestnanec parkoviska na parkovisko nepustí.
Motorkári preto žiadajú, aby staromestský miestny úrad vytvoril pre motocykle parkovacie miesta a aby k dopravným značkám Zóna s kontrolovaným státím pribudli dodatkové tabuľky "Okrem motocyklov". Parkovacie miesta pre motocykle chcú na miestach, kde sú pre statickú dopravu alebo využívanie chodcami osadené zariadenia, ktoré bránia vjazdu vozidiel.
"Na parkovanie motorkárov v zóne v prvom rade nemyslí samotný zákon, ktorý v zóne zakazuje parkovať na chodníku. Kým v minulosti museli aj motorkári dodržiavať zákonný odstup, dnes tam parkovať nesmú," zareagoval staromestský hovorca Tomáš Halán. Staré Mesto podľa neho pripravuje parkovaciu politiku, pričom tam, kde to bude možné, by mali byť vyznačené boxy aj pre malé motorky a skútre. Do pripomienkového konania návrhu parkovacej politiky sa podľa hovorcu majitelia motoriek nezapojili, ich dnešnú akciu berie mestská časť ako podnet.
Dodal, že starostka mestskej časti Táňa Rosová zástupcov motorkárov vyzvala, aby predložili konkrétne návrhy, kde by mohli byť vyznačené parkovacie miesta. Zároveň im odporučila, aby sa obrátili na poslancov Národnej rady Slovenskej republiky v súvislosti s novelou zákona a na magistrát hlavného mesta, pretože príslušníci mestskej polície sú zamestnancami magistrátu.
Poradila im, aby sa spoločne dohodli na akceptovaní parkovania motoriek tam, kde neporušujú zákon alebo kde nebránia prechodu chodcov, mamičiek s kočíkmi či invalidov a podobne. Halán dodal, že mestská časť bude naďalej trvať na zákaze státia motoriek a skútrov v pešej zóne, keďže jej prvoradou snahou je ochrana chodcov v pešej zóne.