Utorok19. marec 2024, meniny má Jozef, zajtra Víťazoslav

Skúsený pilot prehovoril o najväčších mýtoch v lietaní: Otázky, ktoré sa bojíte opýtať

Ilustračné foto Zobraziť galériu (3)
Ilustračné foto (Zdroj: thinkstock.com)

BRATISLAVA - Čo sa stane s lietadlom, keď ho zasiahne blesk? Čo robia piloti počas dlhých letov a prečo si musíme vypínať mobily pri vzlietaní? Toto sú otázky, ktoré zaujímajú zrejme každého pasažiera v lietadle. Skúsený pilot sa rozhodol prehovoriť a napraviť niektoré mýty, ktoré o lietaní prevládajú.

Pilot leteckej spoločnosti EasyJet Chris Foster prezradil pre liverpoolsky portál liverpoolecho.co.uk odpoveď na všetky otázky, ktoré sa pýtajú vydesení pasažieri. Po týchto odpovediach sa zrejme nebudete toľko báť.

Skúsený pilot prehovoril o
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: Twitter)

Čo sa stane, ak si nevypne cestujúci telefón pri štarte?

Nič také zvláštne. Letové kontrolné systémy sú dnes tak sofistikované, že im to nespraví žiadnu škodu. Toto obmedzenie sa datuje veľa rokov do minulosti, keď sme ešte nemali moderné prístroje. Zákony však začínajú byť menej reštriktívne. Dnes môžete svoje elektronické prístroje používať v letovom móde. Myslím, že o pár rokov uvidíme ďalšie zmeny.

Je možné otvoriť dvere počas letu?

Je to vylúčené. Lietadlo je natlakované a dvere sa nedajú otvoriť až dovtedy, kým sa nevypustí tlak.

Môžu turbulencie zapríčiniť pád lietadla?

Šanca, že lietadlo spadne kvôli turbulenciám je neuveriteľne vzdialená. Turbulencie sú niečo ako jazda po ceste s dierami, ale nie sú nebezpečné. Lietadlo je konštruované tak, aby vydržalo niekoľkokrát silu turbulencií.

Je možné, že motor lietadla prestane ísť vo vzduchu?

Motor lietadla môže zlyhať, no je to extrémne vzdialená možnosť, pretože dozor a starostlivosť oň je obrovská. Väčšina pilotov nikdy nezažije technickú poruchu na lietadle počas celej kariéry, nieto ešte poruchu motora.

Prečo sa musí stolík v sedačke sklápať počas štartovania a pristávania?

Sme pripravení na každú možnosť. Keby sme z nejakého dôvodu prerušili odlet, stolík by mohol pasažierom spôsobiť zranenie.

Prečo musí byť pri odlete zdvihnutá roleta na okne?

Keby sme museli evakuovať lietadlo, je dôležité, aby posádka videla, že v okolí nie sú žiadne nástrahy. Voľný výhľad je takto zabezpečený.

Prečo, keď sa lietadlo šplhá tesne po vzlietnutí, zrazu zvuk motora utíchne?

Znížime ťah lietadla, pretože nepotrebuje toľko sily v tom momente a hluk sa zníži, zmení sa tiež nastavenie krídiel, aby stroj mohol lepšie prispôsobiť na ďalšiu časť letu – toto všetko zníži hluk. Niektorí ľudia pri tom pocítia, ako by sa ich žalúdok prepadol. Je to rovnaké, ako keď autom prejdete vysoký kopec – úplne normálna situácia.

Čo sa stane, keď pilot počas letu ochorie?

Vždy sú prítomní dvaja piloti. Kopilot následne preberie velenie lietadla. Toto často trénujeme. Panuje mýtus, že kopiloti nie sú tak vycvičení ako piloti, ale učíme sa rovnakým štandardom. Vo všeobecnosti sú však menej skúsení. Špeciálne trénovaná je aj ostatná posádka.

Čo sa stane s lietadlom, ak ho trafí blesk?

Lietadlá sú stavané na to, aby vydržali zásah bleskom alebo iný zásah počasia. Používame však prostriedky, aby sme sa vyhli zlému počasiu, takže šanca trafenia bleskom je vzdialená.

Je bezpečnejšie lietať v noci alebo cez deň?

Nie je v tom absolútne žiadny rozdiel.

Ako blízko je možné sa dostať k ďalšiemu lietadlu aby to nebolo nebezpečné?

Asi 350 metrov, čo je aj tak dosť ďaleko. Keď sedíte v lietadle, môže vzdialenosť zavádzať. Iné lietadlo je oveľa viac vzdialené ako v skutočnosti vyzerá.

Môže piloti jesť a počúvať hudbu počas letu?

Pri vzlietavaní a pristávaní je to sterilná komunikácia – okrem základných pokynov. Keď letíte na dlhšie vzdialenosti, je to vo vzduchu viac uvoľnenejšie, no stále musíme monitorovať a kontrolovať. Ešte k tomu máme vzdušné kontroly, ktoré vás kontaktujú, takže nikdy len tak nesedíme s ipodom.

Niekedy zasvieti svetlo na bezpečnostnom páse, keď na to nie je dôvod. Prečo?

Pre opatrnosť. Možno nám bolo oznámené, že ďalšie lietadlo zažilo turbulencie pred nami. Náš prvoradý záujem je bezpečnosť, takže keď existuje riziko, zapneme svetlá, no keď sa dostaneme na to miesto, turbulencie dávno zmiznú.

Bojíte sa niekedy?

Pýtajú sa ma to veľakrát, ale odpoveď je nie. Lietam od 16-tich a nezažil som jedinú situáciu, kedy by som sa vo vzduchu bál.

Viac o téme: PilotEasy JetChris Foster
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu