Pondelok29. apríl 2024, meniny má Leo, Lea, zajtra Anastázia

NASA vyšle sondu až k Jupiteru: Do roku 2025 chceme objaviť život vo vesmíre!

Vedci si myslia, že na Europe nájdu život Zobraziť galériu (2)
Vedci si myslia, že na Europe nájdu život (Zdroj: nasa)

WASHINGTON - NASA prekvapuje. Predstavila totiž nový ambiciózny projekt, ktorého úlohou je nájsť mimozemský život vo vesmíre. Do roku 2025 chce vyslať sondu na jeden z mesiacov vzdialenej planéty Jupiter.

NASA dúfa, že na niektorej planéte v našej slnečnej sústave by mohol byť úspešne objavený život. Na Europu, jeden z mesiacov Jupitera, plánuje NASA vyslať do desiatich rokov prieskumnú sondu. Biely dom tomuto odvážnemu projektu pridelil rozpočet až 15 miliónov dolárov (13 103 870 eur) na rok 2016. Podľa vedcov ukrýva Europa pod svojou ľadovou škrupinou oceán kvapalnej vody.

„Misia na Europu bude veľmi náročná a bude sa odohrávať v prostredí vysokej radiácie prostredia,“ povedal Beth Robinson, finančný riaditeľ NASA v utorok novinárom. „Začať by sme mohli okolo roku 2020,“ prezradil Robinson.

Návrh ambicióznej vesmírnej misie padol prvýkrát v roku 2015, keď NASA získala finančné prostriedky na štúdium uskutočnenia misie a na tento účel dostali za posledné obdobie zhruba 155 miliónov dolárov.

Rozpočet dosahuje takmer 5 miliárd dolárov

Sonda by podľa plánov obiehala Jupiter, ale urobila by aj desiatky preletov okolo Europy, pričom by využila techniku na skúmanie mesiaca. Cez oblaky vodnej pary by sa sonda mohla dostať až k južnému pólu mesiaca.

Europa je najmenším zo štyroch mesiacov Jupitera s veľmi hladkým povrchom planéty, ktorý pokrýva niekoľkokilometrová vrstva ľadu. Pod jeho povrchom sa pravdepodobne nachádza voda, ktorá by mohla obsahovať život. Vďaka hrubému ľadovému plášťu je oceán chránený pred silnou radiáciou. Zároveň je Europa dostatočne teplou planétou, aby mohla byť nositeľkou života.

Oceán je podľa vedcov spojený so skalnatým povrchom, čo by mohlo znamenať, že na planéte prebieha množstvo zaujímavých chemických reakcií. Ožarovanie planéty a jej vnútorná teplota naznačujú, že by na nej mohol byť dostatok energetických zdrojov. Prieskum Europy je druhou najvyššou prioritou vesmírnych misií NASA. Celkový rozpočet misie však dosahuje takmer 5 miliárd dolárov. Informáciu priniesol portál Space.com.

Europa je najmenším mesiacom Jupitera