Utorok30. apríl 2024, meniny má Anastázia, zajtra

Ruský meteorit prekonal 100-ročný rekord: Nárazová vlna dvakrát obletela Zem!

(Zdroj: liveleak)

LONDÝN - Nárazová vlna, ktorú spôsobil februárový vplyv roja meteoritov v Rusku, obletela Zem dvakrát dookola. Uvádza to štúdia vedcov publikovaná v časopise Geophysical Research Letters. Podľa vedcov išlo pri náraze o najväčšiu uvoľnenú energiu na jednom mieste za viac ako sto rokov, informovala dnes stanica BBC.

Tím vedcov použil na meranie sily meteorického vplyvu systém senzorov, ktoré sú určené na odhaľovanie utajovaných pokusných jadrových výbuchov. Podľa vedcov išlo o vôbec najsilnejšiu udalosť nameranú týmto systémom, ktorý analyzuje zvukové vlny na veľmi nízkych frekvenciách produkovaných zvyčajne jadrovými výbuchmi, ale tiež práve napríklad dopadmi veľkých telies.

Francúzsky člen tímu Alexis Le Pichon spočítal výbušnú energiu, ktorá sa uvoľnila pri dopade vesmírneho roja na Urale, na ekvivalent 460 kiloton trinitrotoluénu. To je podľa vedcov najväčšie množstvo uvoľnenej energie od Tunguzského výbuchu, ktorý bol zrejme spôsobený dopadom meteoritu bohatého na železo na Sibíri v roku 1908.

Februárová udalosť spôsobila na Urale zranenia viac ako 1200 ľudí v okruhu najmenej sto kilometrov. Väčšina utrpela rezné rany, keď silná tlaková vlna rozbila okná v rozsiahlej oblasti.