Nedeľa2. jún 2024, meniny má Oxana, Xénia, zajtra Karolína, Kevin

Zoskupovanie galaxií Pandora trvalo 350 miliónov rokov

Zoskupenie galaxií Abell 2744
Zoskupenie galaxií Abell 2744 (Zdroj: dailymail.co.uk)

HEIDELBERG – Nové pozorovania ďalekohľadmi na zemskej orbite i na povrchu našej planéty ukázali, že zložitá kopa – zoskupenie – galaxií Abell 2744, nazývaná Pandora, vznikla postupným splynutím najmenej štyroch kôp galaxií.

V článku, ktorý vyjde v časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, to oznámil 18-členný medzinárodný tím, ktorý viedli Julian Merten z Universität Heidelberg (Nemecko) a Daniel Coe zo Space Telescope Science Institute v Baltimore (štát Maryland, USA). Okrem ich krajanov boli v tíme ešte vedci z Británie, Izraela, Brazílie a Taiwanu.

Kopy galaxií sú základné jednotky vesmírnej štruktúry vo veľkom meradle. Obsahujú stovky až tisíce biliónov hviezd v typicky 50–1000 členských galaxiách.

Utváranie Pandory do terajšej podoby prebiehalo približne 350 miliónov rokov. "Tak, ako vyšetrovateľ, ktorý dáva dokopy dôkazy, aby si urobil predstavu o príčine zrážky áut, pozorovania týchto kozmických hromadných zrážok slúžia na rekonštrukciu dejov, ktoré prebehli v horizonte stoviek miliónov rokov. Toto nám potom môže odhaliť, ako sa vo vesmíre utvárajú štruktúry a ako spolu interagujú rozličné typy hmoty, keď splývajú pri zrážke," vysvetlil Julian Merten.

"Nazvali sme ju Pandora, lebo zrážka pri jej vzniku rozpútala toľko rozličných čudných javov. Niektoré predtým nikto nikdy nepozoroval," povedal člen tímu Renato Dupke z University of Michigan v Ann Arbor (USA).

Tím skúmal Pandoru na základe údajov získaným ďalekohľadovým systémom VLT na European Southern Observatory v Čile, japonským národným ďalekohľadom Subaru na havajskom observatóriu Mauna Kea, Hubblovým kozmickým ďalekohľadom a satelitom NASA Chandra, ktorý sleduje oblohu v röntgenovom žiarení.

V bežnom optickom svetle Pandore dominujú členské galaxie, no tie predstavujú iba okolo piatich percent hmotnosti tejto kopy. Dopĺňa ich asi 20–percentný podiel horúceho medzigalaktického plynu, vydávajúceho röntgenové žiarenie.

A napokon ju tvorí približne trojštvrtinový podiel záhadnej tmavej hmoty, ktorá vôbec nesvieti, no prejavuje sa gravitačným ovplyvňovaním pohybov členských galaxií, prípadne deformovaním ich obrazov v rámci javu tzv. gravitačnej šošovky.

Vedci zmapovali rozloženie všetkých týchto troch typov hmoty v Pandore. Z toho odvodili najmenej štyri jej základné zložky — pôvodne samostatné kopy galaxií —, ako aj spomenutú dĺžku série ich zrážok. Zrážky oddelili časť horúceho plynu a tmavej hmoty — jednak vzájomne od seba, jednak obidva tieto typy hmoty od v bežnom svetle viditeľných galaxií.

Pri strede Pandory sa zrazili horúce plyny dvoch kôp galaxií a vznikla obrovská rázová vlna; tmavú hmotu obidvoch kôp to nezasiahlo.

V inej časti Pandory sú zasa galaxie a tmavá hmota bez horúceho plynu, ktorý sa mohol oddeliť pri zrážke kôp galaxií.

Na periférii Pandory je niekde veľa tmavej hmoty, no nijaké galaxie ani horúci plyn. Inde uniká vyvrhnutý plyn, ktorý predbieha s ním súvisiacu tmavú hmotu, nenasleduje ju, ako by sa čakalo. Z toho vari bude možné odvodiť niečo o správaní tmavej hmoty.