Utorok30. apríl 2024, meniny má Anastázia, zajtra

Odpovede: Najčastejšie problémy bankových klientov (4.)

Eva Černá
Eva Černá

Odpovede na vaše otázky, ktoré vám pomôžu prežiť hypotéku a iné operácie spojené s bankami, vám dáva Eva Černá – banková ombudsmanka. V prípade, že i vy potrebujete poradiť, napíšte nám na e-mailovú adresu ombudsman@topky.sk.

1. Počul som, že od decembra bude každá banka musieť posielať výpis z účtu raz mesačne zadarmo. Platí to pre všetky banky a zaujímalo by ma akej formy výpisu sa to týka. Zaslanej poštou? Platí to aj pre balík služieb?

Áno, túto zmenu prinesie zákon o platobných službách, ktorý nadobudne účinnosť 1. decembra tohto roku. Podľa tohto zákona je banka povinná poskytnúť fyzickej osobe raz mesačne bezplatnú informáciu o stave účtu . Banky však nemajú stanovené zákonom, či majú výpis zasielať bezplatne poštou na adresu klienta. Niektoré banky teda môžu zvoliť bezplatný výpis len elektronicky alebo na požiadanie na pobočke. Zistite si preto u svojej banky akú formu výpisu bude poskytovať bezplatne.

2. Mám bežný účet v Tatra banke a prekvapila ma v schránke obálka s informáciou, že mi menia cenu za balík služieb. Len tak jednostranne meniť balík služieb, to nepovažujem za férové. Žiadna možnosť na výber, jednoducho, budeš platiť toľko, koľko chceme! Som dôchodkyňa, poplatok za vedenie účtu ma stál 1,83 Eur a po zmenách 5 Eur, čo je pre mňa neprijateľné. Prosím vás, je možné, aby si banka takto svojvoľne menila podmienky? Kam sa môžem obrátiť so sťažnosťou? Uvažujem o odchode z tejto banky. Ďakujem za skorú odpoveď.

Zmena poplatkov za služby a produkty je v plnej kompetencii banky. Vzťah medzi bankou a klientom je postavený na zmluvných podmienkach, ktoré sú záväzné pre obe strany. Ak sú pre Vás zmenené podmienky neprijateľné, máte právo odstúpiť od zmluvy a vybrať si ponuku konkurenčnej banky. Odporúčam vám zistiť si podrobnosti o novom balíku a opýtať sa na prípadné zľavy alebo zmiernenie podmienok vyplývajúce z vášho profilu klienta banky.

3. Mám bežné účty v dvoch bankách a chcel by som si jednej z nich preniesť do banky, ktorá mi vyhovuje službami viac. Čítal som, že je to možné od decembra tohto roku a to dokonca bez poplatku. Je to tak? Čo mám pre to urobiť?

Od novembra (nie decembra) tohto roku platia jednotné pravidlá pre je presun bežného účtu vedeného v pôvodnej banke na iný bežný účet v inej banke. Stačí, aby ste vypísali žiadosť o presun účtu klienta, ktorá musí byť úradne overená (notárom alebo matričným úradom) a odovzdáte ju v novej banke. Banky zabezpečia preloženie všetkých vašich platieb zo starého účtu na nový. Stará banka vám však zruší pôvodný účet, len v prípade, že má klient u nej vysporiadané všetky záväzky. Bližšie informácie môžete získať na pobočke každej banky, ktorá vedie bežné účty a na www.sbaonline.sk/presun-uctov/

4. Dobrý deň, chceli by sme si s manželkou kúpiť dom v Rakúsku. Je možné, aby sme si zobrali hypoúver v slovenskej banke a ručili touto nehnuteľnosťou?

Nie, nie je to možné. Banky na Slovensku požadujú ručenie nehnuteľnosťou, ktorá sa nachádza na území Slovenska. Banka vám poskytne hypotekárny úver len na kúpu nehnuteľnosti na Slovensku. Rovnako musí byť aj zriadenie záložného práva viazané na nehnuteľnosť na území Slovenska. Ak by ste vlastnili nehnuteľnosť na Slovensku a kryli ňou úver, mohli by ste od banky získať bezúčelový úver alebo americkú hypotéku.

5. Je pravda že za zrušenie účtu v jednej banke už nebudem musieť nič platiť? Doteraz sa mi stalo, že ešte aj za tento úkon si banka zapýtala poplatok!?

Áno, zrušenie účtu, ktorý ste mali vedený v banke najmenej 12 mesiacov, bude bezplatné, pričom posledný mesiac vedenia účtu bude spoplatnený iba za dni, keď bol účet otvorený. Tieto podmienky však nadobudnú platnosť až 1. decembra tohto roku, keď nadobudne platnosť zákon o platobnom styku.

6. Má banka nárok pýtať si odo mňa poplatok za zablokovanie platobnej karty? Stalo sa mi to pred nedávnom a platil som za to poplatok.

Poplatky za služby a produkty sú v plnej kompetencii banky. Banka však musí klienta informovať o výške poplatku za jednotlivé produkty a služby. Čo znamená, že ak vaša banka spoplatňuje túto službu, poplatok bol oprávnený. Od 1. decembra však nadobúda platnosť zákonné nariadenie, podľa ktorého sa rušia poplatky súvisiace so zablokovaním platobnej karty.

7. Som živnostník a chcel by som si zobrať hypotekárny úver. S posúdením rizikovosti je to však u živnostníkov ďaleko komplikovanejšie a k úverom sa dostávajú ťažšie. Aké podmienky musím spĺňať, čo banka bude v mojom prípade posudzovať?

Banky všeobecne pri posudzovaní záujemcu o hypotéku, ktorý je živnostník, berú do úvahy daňové priznanie za posledný kalendárny rok, potvrdenie z daňového úradu a výpisy z podnikateľského účtu. Do úvahy sa berie aj odvetvie, v ktorom živnostník podniká. Každá banka má však stanovené svoje podmienky na posudzovanie rizikovosti klienta a preto vám odporúčam navštíviť niekoľko bánk, prípadne hypotekárnych centier a zistiť si informácie o podmienkach. Získate tak cenný prehľad o podmienkach získania hypotéky a priblížite sa tak optimálnemu riešeniu.

8. S manželkou sme si pred piatimi rokmi zobrali hypotekárny úver na dom, v ktorom žijeme. Dnes sme v rozvodovom konaní a potrebujeme urgentne riešiť otázku splácania hypotéky. Nedokážeme sa navzájom vyplatiť. Pripadá do úvahy okrem predaja domu a predčasného splatenia hypotéky aj iná alternatíva? Čo môžem urobiť, aby som neprišiel o dom? Prosím, poraďte.

Vo vašom prípade by mohlo byť riešením prebratie dlhu na jedného z vás. Musíte však spĺňať podmienky na jeho prevzatie, čo znamená, že ten, ktorý prevezme hypotéku, musí byť schopný hypotéku splácať. Odporúčam vám navštíviť vašu banku a hovoriť s nimi o tomto probléme.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu