Pondelok29. apríl 2024, meniny má Leo, Lea, zajtra Anastázia

Obrovská kocka ľadu na Marse: Na Červenej planéte malo kedysi snežiť!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: nasa)

HOUSTON - V hĺbke asi 40 metrov pod povrchom Marsu vedci objavili obrovskú dosku ľadovej vody, ktorá je približne rovnako veľká ako Kalifornia a Texas dohromady. Táto gigantická kocka ľadu, ktorá vznikla zrejme ako výsledok sneženia pred desiatkami miliónmi rokov, sa nachádza v "šialene" vyzerajúcom kráteri, ktorý zaujal vedcov z NASA. Každopádne, pre ľudstvo je to ďalšia dobrá správa.

„Treba povedať, že krátery tejto veľkosti sú pomerne vzácne. Ale v tejto oblasti Marsu (Arcadia Planitia) je mnoho takýchto kráterov, všetky majú terasy, čo znamená, že sa tam deje niečo divného pod povrchom,“ vysvetľuje význam objavu Shane Byrne, profesor Arizonskej univerzity z Lunárneho a planetárneho laboratória.

Nikto však nečakal, že ľadová plocha bude až taká veľká. Doteraz sa na póloch červenej planéty našli isté ľadové usadeniny, čo vedcov prinútilo prehodnotiť teórie o klimatickej histórii Marsu, ale toto je skutočne novinka. „Skutočnosť, že ľad je taký hutný a rozšírený, nás vedie k názoru, že sa na Marse vytvoril počas jedného z klimatických období, v ktorom snežilo, nahromadil sa ľad a ten potom ostal pochovaný,“ hovorí Byrne.

Túto oblasť teraz podrobia rozsiahlemu výskumu, nakoľko musia zistiť, aké stabilné počasie na Marse bolo a bude. Ak by sa voda začala odparovať do suchej atmosféry, znamenalo by to veľký posun napríklad aj pre posádku Mars One, ktorá sa v najbližších rokoch chystá nášho planetárneho suseda kolonizovať. Informácie priniesol portál Financial Express.

Viac o téme: Voda na MarseVedci z NASA