Sobota27. apríl 2024, meniny má Jaroslav, zajtra Jarmila

Analytička o vianočnom zdražovaní: Takáto je pravda, jasná reč čísiel! Neuveríte, za čo si najviac priplatíte

Zobraziť galériu (4)
(Zdroj: Getty Images)

BRATISLAVA – Vianoce - sviatky pokoja a radosti, ale pre mnohých aj obdobie, počas ktorého ich rozpočet dostane poriadne zabrať. Tie tohtoročné budú podľa analytičky opäť drahšie, ako minuloročné. Priplatíme si za mnohé typické darčeky, ale aj potraviny. Pozrite sa, o koľko nás sviatky vyjdú viac.

archívne video 

V centre Bratislavy sa začali vianočné trhy (Zdroj: TASR)

V decembri míňame najviac z celého roka. Dôvodom sú nákupy potravín na štedrovečerný stôl či darčekov pod vianočný stromček. Čím viac minieme, tým spokojnejší môžu byť predávajúci. Čísla odhalili, že obchodníci v priebehu decembra utŕžia o desiatky percent viac ako počas iných mesiacov roka. Väčšina Slovákov totiž realizuje nákupy práve počas decembra, niektorí aj na poslednú chvíľu. „Posledný štvrťrok je z pohľadu maloobchodu najsilnejším obdobím roka. V období október - december predstavujú tržby maloobchodu až 28 % z tých celoročných. Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu. Záver roka prináša vyšší obrat ale predovšetkým predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov. Viac zvyknú utŕžiť aj predajcovia v stánkoch a na trhoch. Na svoje si v závere roka prichádzajú aj e-shopy,“ uviedla analytička Wood&Company Eva Sadovská.

Analytička o vianočnom zdražovaní:
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: Getty Images)

Na nákupy máme dosť miesta, no priplatíme si

V súčasnosti majú podľa jej slov Slováci oveľa viac možností kde a ako nakupovať. „V roku 2021 predstavovala predajná plocha obchodov 4,03 mil. metrov štvorcových. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,74 metra štvorcového z plochy obchodu. Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o približne 45 %. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám, retailovým parkom, ale aj obchodným reťazcom, ktoré na trh priniesli siete hypermarketov a supermarketov,“ poukázala.

Nič to však nemení na tom, že tohtoročné Vianoce nás vyjdú viac, ako tie vlaňajšie. „Podľa údajov Štatistického úradu SR boli ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri 2023 medziročne vyššie až o 9,0 %. Drahšie ako pred rokom boli najmä sladké potraviny (o 17,9 %), ryby a morské plody (o 12,0 %) a chlieb a obilniny (o 11,8 %). Ceny mäsa a výrobkov z neho boli medziročne vyššie o 9,1 %, v prípade mlieka, syrov a vajec došlo k zdraženiu o 7,7 %. Za zeleninu sme si priplácali 6,8 %, za ovocie 5,7 %. Nealkoholické nápoje zdraželi o 10,5 %. Odhadujeme tak, že za tohtoročný predvianočný nákup potravín zaplatí slovenská domácnosť cca o 8 – 10 % viac ako vlani,“ uviedla analytička.

Analytička o vianočnom zdražovaní:
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: WOOD & Company podľa Eurostat)

Eurostat ukázal, že z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne drahšie ako pred rokom, výrobky pre osobnú hygienu (o 8,4 %), hudobné nástroje (o 7,7 %) a šperky (o 7,0 %). Oblečenie nás vychádza drahšie ako vlani o 5,7 %, za knihy platíme viac o 5,4 %. Od cca 2 do 4,5 % si priplácame ale aj za fotoaparáty, kávovary, počítače, športové vybavenie, obuv, bicykle či hračky. Najpomalší nárast cien spomedzi typických darčekov zaznamenali mobilné telefóny a hodinky - o 1,6 % a 1,1 %. Niektorí Slováci zvyknú obdarovať aj svojich domácich miláčikov. Výrobky pre nich určené zaznamenávajú výrazný nárast cien a to až o 22,7 %.

Vianoce sú drahý špás

Sadovské poukazuje aj na to, že pre viaceré domácnosti je aktuálne zdražovanie doslova devastačné. „V ich prípade pri nákupoch dochádza k šetreniu, uprednostňovaniu nevyhnutných tovarov pred luxusnejšími či lacnejších pred drahšími. Ide predovšetkým o nízkopríjmové domácnosti, domácnosti nezamestnaných, jedného rodiča s deťmi, seniorov či domácnosti s telesne znevýhodnenými členmi,“ uviedla.

Upozornila, že oproti minulému roku nastala zmena aj pri efekte tzv. „odloženej spotreby“. „Vlani využívali Slováci pri nákupoch, nielen predvianočných, tzv. ´vynútené úspory´. Išlo o také finančné prostriedky, ktoré si ušetrili počas lockdownov z predchádzajúcich dvoch rokov 2020 a 2021. V aktuálnom roku 2023 sa už ale tento vankúš úspor vyčerpal a to sa prejavilo aj na slabšej spotrebe domácností,“ vysvetlila.

Otvorenie vianočných trhov v Bratislave
Zobraziť galériu (4)
Otvorenie vianočných trhov v Bratislave  (Zdroj: Topky/Ján Zemiar)

Na druhej strane je podľa nej pozitívnym signálom pre obchodníkov aktuálny vývoj spotrebiteľskej nálady. „Indikátor spotrebiteľskej dôvery sa z mesiaca na mesiac zlepšuje a v októbri dosiahol najvyššiu hodnotu od druhej polovice roka 2021,“ tvrdí. Spotrebitelia pozitívnejšie vnímajú finančnú situáciu svojich domácností či tvorbu úspor. Priaznivejšie vidia aj vývoj celkovej hospodárskej situácie či vývoj nezamestnanosti v krajine.

Sviatky za dlhy nestoja

Analytička sa dotkla aj otázky zadlžovania sa kvôli sviatkom. Takéto správanie označila za chybu. „Vianočné sviatky sú tu v rovnakom čase každý rok a mali by sme na ne myslieť už v predstihu. V prípade potreby odporúčame, aby si spotrebitelia popri pravidelnom vytváraní finančnej rezervy, každý mesiac odkladali bokom aj finančné prostriedky určené práve na sviatky a nákupy s nimi spojené,“ dodala.

Viac o téme: PotravinyDarčekyZdražovanieNákupyNápojeAnalytičkaVianoce
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu