Sobota1. jún 2024, meniny má Žaneta, zajtra Oxana, Xénia

Ftáčnik: Dajme dole všetky čierne stavby

Milan Ftáčnik
Milan Ftáčnik

BRATISLAVA – Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik si chce so spoločnosťami, ktoré v meste umiestňujú svoje billboardy, stanoviť spoločnú dohodu.

"Zosúlaďme si evidenciu vonkajšej reklamy a dajme dole všetky čierne stavby," navrhol dnes na konferencii o vonkajšej reklame v hlavnom meste SR.

"Momentálne sa pokúšame o režim dohody. My aj reklamné spoločnosti si uvedomujeme, že reklamy je veľa a chceme si stanoviť spoločnú dohodu. Jasné pravidlá robia dobrých priateľov," poznamenal primátor s tým, že nové pravidlá by mali byť potom premietnuté do zákona.

Mesto podľa Ftáčnika zložitú situáciu zdedilo. "Po bývalom vedení nám ostalo množstvo zariadení, ktoré nemajú nájomné zmluvy. Chcem vedieť, kde sme a kam sa vieme dostať s reklamnými spoločnosťami," uviedol. Podľa jeho ďalších slov sa samospráve zatiaľ nepodarilo zosumarizovať všetky podklady o tom, čo sa v meste nachádza.

"Tie budú podkladom pre diskusiu. Vonkajšia reklama je súčasť mesta a nie nepriateľ, s ktorým chceme bojovať," poznamenal. Väčšina spoločností totiž podľa neho pravidlá rešpektuje, k tým, ktorí stavajú načierno, chce zaviesť nulovú toleranciu. "Ak nie, budeme to riešiť dohodou alebo územným plánom zón."

Na otázku, do akej miery chce regulovať trh s vonkajšou reklamou, primátor odpovedal: "Tým, že potrebujete stavebné povolenie a nájomnú zmluvu, je trh regulovaný už teraz," zdôraznil Ftáčnik s tým, že hoci proces svoje pravidlá má, je ich málo. "Stavebný zákon totiž nereaguje na takéto typy stavby. Mal by ich vziať na vedomie, aby pri výstavbe reklamného zariadenia bol proces jednoduchší."

Starosta najväčšej mestskej časti Petržalka Vladimír Bajan poznamenal, že hneď po nástupe do funkcie sa chcel s reklamnými spoločnosťami dohodnúť. "Problém je ale práve so spoločnosťami, ktoré robia všetko iné, len nie billboardy. Voči tým konáme. Tí, ktorí realizujú čierne stavby, nie sú veľké spoločnosti," podotkol starosta a pokračoval, že východiskom je zmena legislatívy.

"Odstrániť stavby počas tohto stavebného zákona je mimoriadne zložité. Stavebné úrady sú pripravené komunikovať s tými, čo komunikovať chcú." Spolupráca je podľa jeho slov medzi samosprávami a outdoorovými spoločnosťami nevyhnutná.

Predseda AVR Ivan Peller na konferencii zdôraznil, že v súčasnosti sa nerealizuje masívna výstavba zariadení, ale prehodnocuje sa, či plochy majú význam. "Všetky spoločnosti, ktoré do toho vstúpili s dojmom rýchleho zárobku, aj rýchlo skončili," dodal s tým, že po takomto krachu firmy ešte nejaký čas trvá, kým sa plochy z trhu dostanú preč. Ak by sa podľa neho odstránili všetky čierne stavby, problém by neexistoval.

Architektka hlavného mesta Ingrid Konradová v rámci panelovej diskusie uviedla, že vonkajšia reklama má tri rozmery, a to legislatívnu, hospodársku a aktívnu pri tvorbe mesta. "Mali by sme mať podporu v stavebnom zákone," poznamenala. Billboardy podľa nej zhoršujú viditeľnosť, priehľadnosť mestských ťahov a tiež veľa vonkajšej reklamy znižuje ich cenu.

"Dôležité je aj to, do akej miery si chceme ochrániť obraz krajiny," pokračovala. Podľa nej množstvo takejto reklamy "komunikuje". "Upozorňujú na udalosti v meste, na rôznu problematiku, zbierky, sociálne účely, Vianoce či kultúrne podujatia i koncerty," vysvetlila. Preto by mala vzniknúť spolupráca medzi outdoorovými spoločnosťami a samosprávou, dodala.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu