BERLÍN - Nemecký minister dopravy Volker Wissing (FDP) podľa agentúry DPA vystrašil milióny nemeckých vodičov slovami o možných plošných zákazoch jazdy autom cez víkendy. Tie by podľa neho mohli byť potrebné, pretože len drastické opatrenia budú stačiť na to, aby Nemecko splnilo svoje klimatické ciele v oblasti dopravy.
"Povedal som občiankam a občanom pravdu," tvrdil v piatok Wissing rozhlasovej stanici Deutschlandfunk v súvislosti so svojím štvrtkovým vyjadrením v liste predstaviteľom vládnej koalície, ktorá už mesiace neúspešne rokuje o prijatí reforiem zákona na ochranu klímy.
Podľa agentúry DPA bolo cieľom 53-ročného politika vyvolať tlak na koaličnú vládu sociálnych demokratov (SPD), slobodných demokratov (FDP) a Zelených, aby konečne došlo k posunu. Spolu s tlakom prišla ale aj negatívna reakcia množstva Nemcov, pre ktorých sú autá neoddeliteľnou súčasťou života, a tiež niektorých vládnych predstaviteľov, podľa ktorých by Wissing nemal vydávať nezodpovedné vyhlásenia a šíriť zbytočne strach.
„Nemyslíme si, že zákazy šoférovania sú rozumnou možnosťou," zareagovala líderka strany Zelených Katharina Dröge. Podľa nej je nezodpovedné, aby minister podnecoval neopodstatnené obavy. "Namiesto toho by mal Wissing vykonať svoju úlohu a konečne predložiť rozumné návrhy na väčšiu ochranu klímy v sektore dopravy," dodala.
Prísny záväzok Nemecka
Nemecko sa zaviazalo, že do roku 2030 zníži emisie skleníkových plynov o 65 percent v porovnaní s rokom 1990. Pre jednotlivé sektory ako priemysel, energetiku, bývanie alebo dopravu je stanovené maximálne ročné množstvo emisií. Práve rezort dopravy ho však vlani prekročil, a nemecké zákony počítajú s tým, že v takom prípade musia zodpovedné vládne úrady prijať okamžité nápravné opatrenia.
V pondelok má presné vyhodnotenie údajov za minulý rok predložiť skupina expertov pre klimatické otázky, a ministerstvá, ktorých sa to týka, potom majú tri mesiace na predstavenie okamžitých programov; tento rok teda do 15. júla. V tomto kontexte prišli vyjadrenia ministra dopravy, podľa ktorého sa dajú emisie v jeho rezorte dostatočne obmedziť len "prostredníctvom reštriktívnych opatrení, ktoré sa ťažko vysvetľujú obyvateľom, ako sú napríklad rozsiahle a časovo neobmedzené zákazy jazdy o sobotách a nedeľách".
Len tak by podľa Wissinga bolo tento rok možné obmedziť škodlivé emisie o ďalších zhruba 22 miliónov ton ekvivalentu oxidu uhličitého (CO2), čo zodpovedá 15 percentám kilometrov prejazdených osobnými autami či viac ako desiatim percentám kilometrov prejazdených nákladnými vozidlami.
U niektorých ministrove slová vyvolali spomienky na ropnú krízu v 70. rokoch 20. storočia, keď bola o nedeľách štyrikrát zakázaná jazda na diaľnici. Že by sa napokon zákazy znovu stali skutočnosťou, si ale pozorovatelia nemyslia. Koalícia totiž uvažuje o zmene klimatického zákona, ktorý by sledoval dodržiavanie klimatických cieľov ako celku, nie po jednotlivých sektoroch. Novela však stále ešte nie je schválená.
archívne video