BRATISLAVA/PARÍŽ – Francúzsky denník s bohatou históriou Paris Match priniesol v posledných týždňoch presné a logicky aj chronologicky zoradené informácie o tragédii malajzijského letu MH17, ktoré vysvetľujú udalosti zo 17. júla v novom svetle. Vyplýva z nich okrem iného aj prekvapujúce zistenie, že pilot lietadla smerujúceho z Amsterdamu do Kuala Lumpur rozmýšľal o zmene letovej dráhy v snahe vyhnúť sa územiu nad Ukrajinou.
Dve strely
V ono osudné ráno vznikla fotografia bieleho nákladného vozidla značky Volvo, ktoré na svojej korbe nieslo odpaľovacie zariadenie BUK. Smerovalo do Snižného, odkiaľ podľa ukrajinských tajných služieb bola odpálená ničivá strela. Lotyšské médiá vypátrali aj majiteľa tohto vozidla, ktorého z bezpečnostných dôvodov nazvali Vasilij. Vasilij potvrdil, že Volvo si zobrali proruskí separatisti, ktorí v tom čase ovládali aj oblasť okolo Snižného.
Fotografiu kamiónu s raketami urobil práve Vasilij. Ukrajinské orgány deň po katastrofe zachytili auto prevážajúce raketový systém päť kilometrov od ruských hraníc, no už len s dvomi strelami miesto štyroch. To znamená, že lietadlo mohli zasiahnuť až dve rakety. Americký expert Alan Diehl tento predpoklad potvrdzuje: „To je štandardná praktika Rusov pri strieľaní zo systému BUK.“
Črepiny a guľky
Prvého augusta sme priniesli článok o svedectve kanadského pracovníka Organizácie pre bezpečnosť a kooperáciu (OSCE) menom Michael Bociurkiw, ktorý bol z jedným z prvých na mieste tragédie. Prvýkrát vyslovil dohad, že na lietadlo niekto strieľal z guľometu. Francúzsky denník však priniesol novú informáciu. Strela z raketového systému BUK, ktorá letí rýchlosťou až 3000 km/hod, bola trieštivá.
Dokazuje to podľa nich telo pasažierky z prvej triedy, ktorá mala obhorené telo, no jej lebka bola roztrieštená zozadu, aj napriek tomu, že po dopade na zem ležala tvárou dolu. Nimi oslovený expert sa domnieva, že popáleniny utrpela pri výbuchu vo výške 10 km nad zemou a do hlavy ju zasiahol úlomok z trieštivej strely.
Zmena trasy
Treťou zaujímavosťou z pohľadu denníka Paris Match je, že v kokpite malajzijského lietadla, ktoré sa našlo dva kilometre juhovýchodne od miesta zásahu, bola letecká mapa otvorená na strane s Chorvátskom. Nielen francúzski novinári si preto položili základnú otázku: Váhal pilot nad možnosťou letieť do Kuala Lumpur cez chorvátsky letový priestor?
Z dostupných informácií už vieme, že týždne predtým, ako bol boeing zostrelený nad Ukrajinou, niektoré letecké spoločnosti tento letový priestor radšej nevyužívali. Ostatné letecké spoločnosti sa pri rozhodovaní o tejto otázke riadili tým, že ukrajinský separatisti nedisponujú zbraňami, ktorými je možné zostreliť aeroplán vo výške viac ako 10 kilometrov nad zemou.
Medzinárodní experti ešte stále prehľadávajú územie dopadu lietadla spoločnosti Malaysia Airlines. Koncom minulého týždňa už identifikovali 23 tiel, 16 Holanďanov, dvoch Malajzijčanov a po jednej obeti z Kanady, Nemecka a Veľkej Británie. Závery vyšetrovacej komisie ešte stále nie sú k dispozícii.