CHICAGO – Tragédia letu 4U9525 ešte stále trápi svet, najnovšie zistenie experta Matta Anderssona však mení pohľad na celú udalosť od základu. Kopilot Andreas Lubitz (†27) doteraz považovaný za psychicky nevyrovnaného mladíka, ktorý spáchal samovraždu spolu so 149 pasažiermi na palube, je možno nevinný!
Lietadlo leteckej spoločnosti Germanwings, ktoré 24. marca letelo z Barcelony do Düsseldorfu, no okolo 11:20 narazilo do francúzskych Álp, mohlo byť riadené niekým zvonka. Letecký expert Matt Andersson sa pre prestížny denník Financial Times vyjadril, že elektronický systém lietadla mohol byť napadnutý hackermi.
Andersson, prezident Indigo Aerospace sídliacej v Chicagu, povedal: „Mohlo to byť z ľubovoľného počtu príčin vrátane externého hacknutia elektronickej kontroly lietadla a navigačného systému, a to prostredníctvom malwaru (škodlivého počítačového programu, pozn. autora) alebo elektromagnetického zachytenia. To je jeden z dôvodov, prečo vojenské a prezidentské lietadlá majú zvyčajne nainštalované špecifické tienenia a ďalšie účinné ochranné opatrenia. Civilné lietadlá ich nemajú.“
Druhá čierna skrinka pritom podľa vyšetrovateľov potvrdila, že Lubitz havaroval úmyselne. Zamkol sa v kokpite, keď prvý pilot Patrick Sondheimer odišiel na toaletu, aj to údajne preto, že mu Lubitz podal močopudné kvapky. Zvukový záznam z prvej skrinky obsahoval zvuky, ktoré identifikovali ako dobýjanie sa sekerou do kokpitu a prosby Sondheimera, aby ho Lubitz pustil dovnútra.
Ďalšie vyšetrovanie ukázalo, že Lubitz mal psychické problémy, ktoré riešil už počas šesťročného tréningového programu spoločnosti Lufthansa, ktorej aerolinky Germanwings patria. Andersson však upozorňuje, že príčinu tragédie odhalí až dôkladné profesionálne preverenie dôkazov: „Obe, hlasový záznam z kokpitu aj zápis letových údajov letu Germanwings 9525, musia byť ešte posúdené v rámci medzinárodných noriem.“
„Verejnosť momentálne čelí mnohým tvrdeniam, ktoré sa môžu ukázať ako chybné, zavádzajúce alebo v niektorých prípadoch môžu viesť k nevhodným a kontraproduktívnym právnym a iným reakciám – vrátane otázok zodpovednosti a finančných či poistných nárokov,“ povedal Andersson. Nie je jediným expertom, ktorý prišiel so záverom, že lietadlo sa stalo obeťou hackerov.
Aj bývalý pilot obchodných lietadiel Jay Rollins pre televíznu stanicu MSNBC povedal, že by mohlo ísť o „incident hackerov“. Zamyslel sa nad tým už krátko po nehode: „Lietadlo je vysoko automatizované. Je tu ešte jedna možnosť, ktorú nikto nezobral do úvahy, mohlo by ísť o prácu hackerov.“ Na závery vyšetrovania tak celý svet astále napäto čaká.