BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy konečne zverejnilo štúdiu bratislavského obchvatu. Začať stavať by sa malo za rok a výstavba by sa realizovala formou PPP projektu. Ešte sa ňou bude zaoberať vláda, ale podľa ministerstva môže byť forma výstavby cez PPP až o 312 miliónov lacnejšie. Pozrite sa, ako to bude vyzerať!
Ministerstvo dopravy zverejnilo štúdiu realizovateľnosti k pripravovanej výstavbe obchvatu Bratislavy. Dokument podľa šéfa rezortu dopravy Jána Počiatka (Smer-SD) dokazuje, že je pre štát výhodné stavať tieto časti diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 ako PPP projekt (projekt verejno-súkromného partnerstva).
"Zverejňujeme kľúčový analytický dokument, ktorým je štúdia uskutočniteľnosti, ktorý jasne ukázal, že realizovať D4 a R7 formou PPP je pre štát výhodné, a tým aj pre občanov," zdôraznil Počiatek na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave. Štúdia je verejnosti dostupná na internetových stránkach obchvatbratislavy.sk a d4r7.sk.
V súčasnosti je podľa ministra jasné, že najbližších sedem rokov nebude mať štát dostatok financií v rozpočte a ani európskych peňazí na to, aby sa obchvat staval klasickým spôsobom. Štúdiou sa bude zaoberať vláda SR na budúci týždeň. "V prípade, že odsúhlasí tento postup, začíname súťaž na koncesionára," avizoval Počiatek.
Štúdia podľa neho posudzuje ten najkonzervatívnejší scenár formy PPP projektu, ktorý nič neprikrášľuje. Aby sa dalo jednoznačne posúdiť, ktorý variant je výhodnejší. Čiže buď forma PPP projektu, alebo štandardný spôsob výstavby. Na konci celého procesu, keď sa skončí súťaž, sa tieto údaje v štúdii aktualizujú. Vznikne teda revízia štúdie, ktorá bude musieť opäť potvrdiť, či aj pri parametroch, ktoré vygenerovala súťaž, je stále PPP projekt výhodnejší. "Opäť sa týmto dokumentom bude zaoberať vláda, ktorá definitívne buď schválením, alebo neschválením ukončí celý tento proces," doplnil Počiatek.
So začiatkom výstavby obchvatu hlavného mesta počíta ministerstvo dopravy na prelome rokov 2015 a 2016. Dokončený by mal byť po štyroch rokoch výstavby. Túto časť obchvatu by mala tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Konkrétne to budú úseky D4 Jarovce – Ivanka Sever a Ivanka Sever – Rača spolu s úsekmi R7 Prievoz – Ketelec, Ketelec – Dunajská Lužná a Dunajská Lužná – Holice.
PPP je výhodnejšie
Stavať obchvat Bratislavy formou PPP projektu (projektu verejno-súkromného partnerstva) by bolo oproti bežnému spôsobu výstavby výhodnejšie o 5 až 18 %. Vo finančnom vyjadrení to pri výpočte čistej súčasnej hodnoty peňazí znamená o 85 až 312 miliónov eur.
Štúdia porovnávala projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu tohto projektu. Následne zohľadňovala zadržiavané a prenesené riziká, ale aj kvantifikovateľné socioekonomické vplyvy celej stavby v prípade obidvoch postupov výstavby.
Pri štandardnom modeli výstavby obchvatu by hrubé náklady predstavovali 1,546 miliardy eur. Po zohľadnení rizík by však štát vyšiel obchvat v čistej súčasnej hodnote peňazí na 1,728 miliardy eur. Na druhej strane, výstavba obchvatu cez PPP projekt by podľa štúdie stála v hrubom vyjadrení od 2,505 miliardy až po 2,742 miliardy eur. Po zohľadnení rizík, ale aj očakávaných pozitívnych socioekonomických vplyvov by však jej konečná cena v čistej súčasnej hodnote bola nižšia, vyšla by na 1,416 miliardy až 1,642 miliardy eur.
Podľa štúdie tak výstavba obchvatu formou PPP projektu prinesie štátu v konečnom porovnaní väčšiu hodnotu za vynaložené peniaze. Pri konvenčnom spôsobe výstavby sa pritom počítalo s budovaním obchvatu až v rokoch 2023 až 2026 a následnou prevádzkou približne 23 rokov. V súčasnosti je totiž podľa ministerstva dopravy jasné, že najbližších sedem rokov nebude mať štát dostatok financií z rozpočtu ani európskych peňazí na to, aby sa obchvat staval klasickým spôsobom. Pri výstavbe formou PPP projektu sa počíta s výstavbou v rokoch 2016 až 2019 a následnou prevádzkou približne 30 rokov.