Ilustračné foto
BANSKÁ BYSTRICA - Daň z motorových vozidiel - takzvaná cestná daň, ktorá je príjmom samosprávnych krajov, sa zrejme pre budúci rok zvýši. Župy sa budú snažiť aj o zjednotenie jej sadzby. Novinárom to dnes po rokovaní predsedov vyšších územných celkov povedal trnavský župan Tibor Mikuš. Dôvodom je nedostatok peňazí na opravy a údržbu ciest 2. a 3. triedy.
"Súčasný výber cestnej dane nestačí na to, aby sme udržiavali cesty v takom stave, ako by sme chceli," povedal Mikuš. Župám navyše klesol oproti minulému roku o osem percent aj výber cestnej dane.
V minulosti riešila väčšina krajov rekonštrukcie svojej cestnej siete úvermi, no podľa Mikuša je v súčasnosti získať pôžičku veľmi ťažké. O koľko cestná daň, ktorú platia za svoje autá podnikatelia, stúpne zatiaľ nie je jasné. Mikuš však vylúčil výrazné zvyšovanie. "Rozmýšľame pri takýchto aktivitách o zvyšovaní v jednotkách percent, maximálne desať percent," dodal Mikuš. V súčasnosti zaplatí firma od približne 70 eur ročne za malé osobné auto až po 2000 eur za kamión.
Župani by tiež chceli vylúčiť z ciest nižších tried tranzitnú kamiónovú dopravu. Nákladiaky podľa nich obchádzajú po spustení elektronického mýta platené úseky a ničia krajské cesty. Možnosť osadiť tisícky dopravných značiek však pre vysoké náklady odmietli a chcú presvedčiť ministerstvo dopravy, aby zmenilo zákon o premávke na pozemných komunikáciách. Podľa Mikuša by potom mohli kamióny zísť na vedľajšie cesty iba v odôvodnených prípadoch.
V minulosti riešila väčšina krajov rekonštrukcie svojej cestnej siete úvermi, no podľa Mikuša je v súčasnosti získať pôžičku veľmi ťažké. O koľko cestná daň, ktorú platia za svoje autá podnikatelia, stúpne zatiaľ nie je jasné. Mikuš však vylúčil výrazné zvyšovanie. "Rozmýšľame pri takýchto aktivitách o zvyšovaní v jednotkách percent, maximálne desať percent," dodal Mikuš. V súčasnosti zaplatí firma od približne 70 eur ročne za malé osobné auto až po 2000 eur za kamión.
Župani by tiež chceli vylúčiť z ciest nižších tried tranzitnú kamiónovú dopravu. Nákladiaky podľa nich obchádzajú po spustení elektronického mýta platené úseky a ničia krajské cesty. Možnosť osadiť tisícky dopravných značiek však pre vysoké náklady odmietli a chcú presvedčiť ministerstvo dopravy, aby zmenilo zákon o premávke na pozemných komunikáciách. Podľa Mikuša by potom mohli kamióny zísť na vedľajšie cesty iba v odôvodnených prípadoch.