Sobota27. apríl 2024, meniny má Jaroslav, zajtra Jarmila

Záhada zmiznutého boeingu trvá už rok: Prvá oficiálna správa, fakty a domnienky o tajomnom lete MH370!

Lietadlo - Malaysia airlines Zobraziť galériu (2)
Lietadlo - Malaysia airlines (Zdroj: SITA)

KUALA LUMPUR/BRATISLAVA - Prvá komplexná správa o záhade lietadla letu MH370 hovorí, že nevysvetliteľne zmiznutý stroj spoločnosti Malaysia Airlines mal už vyše roka predtým, než sa v marci 2014 stratil, vybitú batériu podvodného lokalizačného majáčika ULB. V zásade však neodhalila nič zásadné, čo by priviedlo vyšetrovateľov na jeho stopu. A to je po takom dlhom čase naozaj veľkým sklamaním.

Detailná správa, vydaná dnes v deň prvého výročia zmiznutia Boeingu-777, sa však okrem tejto anomálie venuje stranu za stranou výlučne len opisu normálneho priebehu celého letu, čo vrhá zatiaľ iba slabé svetlo na túto záhadu - jednu z najväčších v dejinách letectva.

Skutočnosti, že batéria majáčika ULB je vybitá, sa spočiatku nepripisovala príliš veľká dôležitosť, až na konštatovanie, že pátracie tímy budú mať menšiu nádej na lokalizáciu lietadla v Indickom oceáne, do ktorého vôd sa pravdepodobne zrútilo - a to aj v prípade, keby sa dostali až do blízkej vzdialenosti k nemu.

Boeing 777-200 malajzijských aerolínií sa stratil z obrazoviek radarov krátko po štarte z malajzijskej metropoly Kuala Lumpur. Stroj, na ktorého palube bolo 227 cestujúcich a 12 členov posádky, smeroval do Pekingu.

Podľa vyšetrovateľov lietadlo predtým, než sa zrútilo do Indického oceánu, letelo tisícky kilometrov mimo svojho kurzu.

Ľudia v Malajzii si pripomínajú rok od záhadného zmiznutia.
Zobraziť galériu (2)
Ľudia v Malajzii si pripomínajú rok od záhadného zmiznutia.  (Zdroj: SITA)

Fakty a dohady o zmiznutom lietadle

Spoločnosť Malysia Airlines 8. marca 2014 oznámila, že stratila kontakt s lietadlom s 239 ľuďmi na palube letiacom z Kuala Lumpuru do Pekingu, ktoré vzlietlo 7. marca o 17:41 SEČ a do Pekingu malo doraziť o 23:30 SEČ. Po zistení, že na palube boli ľudia s ukradnutými pasmi, začali americké úrady skúmať možnosť únosu.

Predpokladá sa, že sa stroj zrútil v južnej časti Indického oceánu západne od austrálskeho pobrežia po tom, čo sa z neznámych dôvodov odklonil od svojej trasy. Pátracím tímom sa napriek rozsiahlej medzinárodnej operácii doteraz nepodarilo objaviť žiadne trosky, napriek tomu v pátraní pokračujú.

Okolo zmiznutia lietadla sa objavila séria konšpiračných teórií. Podľa jednej je údajne možné, že lietadlo zostrelili Američania z obavy ohrozenia vojenskej základne na ostrove Diego Garcia. Americká vláda takúto možnosť popiera.

Linku MH370 z malajzijského Kuala Lumpuru do Pekingu spoločne prevádzkujú letecké spoločnosti Malaysia Airlines a China Southern Airlines.

Na palube bolo 227 cestujúcich, vrátane dvoch detí. Medzi cestujúcimi bolo zastúpených viac než desať národností. Prevažnej išlo o Číňanov a Taiwancov (153 osôb), druhú najpočetnejšiu skupinu tvorili Malajzijčania (38 osôb) a ďalej Indonézania (sedem osôb), občania Austrálie (šesť osôb) a Indovia (päť osôb).

Posádku lietadla tvorilo 12 Malajzijčanov. Pilotom bol 53-ročný Zaharia Ahmad Shah, ktorý mal nalietaných celkom 18 365 hodín. Pre spoločnosť Malaysia Airlines pracoval od roku 1981. Prvým dôstojníkom bol dvadsaťsedemročný Fariq Hamid, ktorý mal nalietaných 2763 hodín a vo firme pracoval od roku 2007.

Malajzia oficiálne označila 29. januára tohto roku prípad zmiznutého letu MH370 za nehodu. Niektorí príbuzní obetí dostali už vlani od poisťovní počiatočné odškodné 50 000 dolárov. Úrady im však oznámili, že ohľadom plného odškodného je potrebné vyčkať, kým nebude lietadlo definitívne vyhlásené za stratené.

Dvaja z pasažierov použili pri kúpe leteniek ukradnuté pasy dvoch Európanov, Taliana a Rakúšana. Podľa stanice CNN si držitelia týchto pasov kúpili letenky spoločne. Letenky platili na cestu z Kuala Lumpuru do Pekingu a odtiaľ potom ďalej do Amsterdamu.

Spoločnosť Malaysia Airlines na linku nasadila lietadlo Boeing 777-200ER s registračným označením 9M-HRO. Ide o moderné dvojmotorové dopravné lietadlo, vyrábané od polovice 90. rokov americkou spoločnosťou Boeing. Na dĺžku meria 63,7 metra, rozpätie krídel činí 60,9 metra a trup má v priemere 6,19 metra. Maximálna vzletová hmotnosť stroja je 297,6 tony, pričom dolet činí až 14 310 kilometrov.

Malajzijský denník The Star s odvolaním sa na spoločnosť Malaysia Airlines napísal, že nezvestné lietadlo v roku 2012 utrpelo poškodenie krídla pri kolízii s iným strojom. Vzniknutú trhlinu údajne opravila priamo spoločnosť Boeing.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu