Štvrtok, 23. november 2017. Meniny má Klement, zajtra Emília.

Rady, ktoré zaberú: Takto sa dá pomôcť človeku s obezitou, ktorý je už zúfalý

Ilustračné foto
Ilustračné foto
21.09.2016 05:00

RÍM - Otázka váhy je veľmi ošemetná. Ako o nej hovoriť s blízkou osobou? Existujú tie správne slová, ale aj také, ktoré vyvolávajú zahanbenie, neľúbosť či uzavretie do seba samého, píše taliansky denník Corriere della Sera.


Neupierajte svojim deťom tieto výrobky: Napriek všetkým "negatívam" sú pre ne veľmi dôležité

"Vychádzajme z predpokladu, že to, čo chceme povedať, nie je žiadny objav pre toho, kto trpí nadváhou," zdôrazňuje americký psychológ Ed Abramson, profesor na Kalifornskej štátnej univerzite. "Väčšina ľudí s nadváhou si je nepochybne dobre vedomá svojho fyzického vzhľadu a určite čítala najmenej jeden z nespočetných článkov o nebezpečenstve vyplývajúcom z kilogramov navyše. Alebo sa už pokúsila držať nejakú diétu. Preto nejaká konverzácia o prebytočných kilogramoch môže byť obtiažna a kontraproduktívna," uvádza .

Teda mlčať, alebo niečo hovoriť? "Je potrebné vedieť, ako účinne zasiahnuť vo chvíli, keď obézny človek nechudne, alebo mení svoje návyky, bez toho by to skutočne chcel, a povzbudiť ho," vysvetľuje Abramson.

Po prvé nikdy nezameriavajte pozornosť na to, ako obézny naberá kilogramy a v žiadnom prípade nehovorte o jeho fyzickom vzhľade. Ak ste rodič, ktorý chce pomôcť dieťaťu alebo dospievajúcemu, nie je nič lepšie ako ísť príkladom. Začnite u seba: obmedzte konzumáciu cukru a začnite športovať.

Rady, ktoré zaberú: Takto

Ak chcete pomôcť dospelému alebo seniorovi, je nevyhnutné začať nejakú konverzáciu o váhe s ohľadom na to, ako sa dotyčný bude cítiť. Ľudia vedia, že majú nadváhu, ale často majú pocit, že s tým nedokážu nič urobiť.

"Najdôležitejšie je ponúknuť pomoc a pripraviť nejaký plán, v ktorom sa môžeme stať partnerom a 'výzvu' prijať spoločne. Nepochybne vaši blízki budú vyhlasovať: 'To si nebudem môcť dať ani pečivo'. Keď to urobia, dostanú sa do akejsi špirály a to bude ten správny okamih, aby ste ponúkli vašu pomoc," hovorí Abramson.

"Sústreďujeme sa príliš na znižovanie váhy, pričom pre udržanie štíhlej línie a pre zdravie je dôležité jesť pestrú a vyváženú stravu, vyvarovať sa predovšetkým cukrov a transformovaných potravín," tvrdí psychológ. "Ak sa sústredíme len na váhu, bude výsledkom zase len váha, nie zdravie," zdôrazňuje. Človek, ktorý je pestrú stravu a cvičí, môže odbúravať tuk a upevňovať si svaly, ale jeho váha zostáva rovnaká.

Často si ten, komu sa podarilo schudnúť, myslí, že sa stal expertom. Ak sa vyliečime z rakoviny, ešte to neznamená, že sme sa stali onkológom. Práve tak schudnutie nerobí z človeka nutričného poradcu. Rady týkajúce sa zdravia a výživy majú vždy pochádzať od profesionála.

Po skoncovaní s fajčením

"Dnes k nárastu nadváhy prispieva rad faktorov," hovorí Abramson. "Jeme väčšie porcie potravín bohatých na kalórie, chodíme do fast foodov, kde podávajú príliš slané jedlá. Navyše mnohí z nás vykonávajú prácu, ktorá nevyžaduje skutočné fyzické úsilie, a riadi vozidlo namiesto toho, aby chodili pešo," dodáva.

Napríklad je preukázané, že niektoré druhy jedla, ako sú najrôznejšie nezdravé pochutiny, vyvolávajú v mozgu reakcie podobajúce sa závislosti na omamných látkach a zmeny v tých častiach mozgu, kde sídli radosť. Tie možno prirovnať k zmenám spôsobeným drogami. Tieto reakcie neprichádzajú s akýmkoľvek jedlom, ale len s transformovanými potravinami.

"Čím viac je jedlo spracovávané a dochucované, tým viac pôsobí ako droga, vytvára závislosť a budí túžbu jesť znova. Tieto informácie môžu zmeniť dialóg o váhe a pomôcť niektorým ľuďom, aby sa vyhýbali aspoň tým najnezdravejším jedlám," hovorí Abramson.


Galéria

Ilustračné foto Po skoncovaní s fajčením

Nástroje k článku



ZDROJ: ČTK, sz
FOTO: thinkstock.com

Nahlásiť chybu

Najčítanejšie články