Piatok19. apríl 2024, meniny má Jela, zajtra Marcel

Toto je miesto dopadu meteoritu: Tajná služba uzatvorila jazero, voda v ňom vrela!

Miesto dopadu meteoritu. Zobraziť galériu (29)
Miesto dopadu meteoritu. (Zdroj: lifenews)

MOSKVA - V Rusku v riedko osídlenej oblasti na Urale dopadol meteorit ťažší ako jeden kilogram. Explózie v meteorickom roji úlomkov spôsobili na oblohe svetelné efekty. Podľa najnovších informácií si nezvyčajný úkaz vyžiadal v Čeľabinskej oblasti asi 1000 zranených, pričom stav dvoch z nich je vážny. Väčšinu zranení spôsobili úlomky skla z okien vybitých tlakovou vlnou.

18:55 Čeľabinské orgány už odhadli výšku škody, ktorú napáchal meteorit. Údajne by sa mohla vyšplhať až na 1 miliardu rubľov (asi 25 mil. eur).

18:40 Ministerstvo pre núdzové situácie oznámilo, že po zásahu meteoritu bude musieť byť zasklených asi 300 domov. "V dôsledku mimoriadnej udalosti v Čeľabinskom regióne boli poškodene okná na 297 budovách, vrátane 6 nemocníc, 16 škôl a materských škôl," povedal hovorca. Okrem toho bola prerušená dodávka plynu z troch staníc, ktorá už bola v týchto chvíľach obnovená.

18:30 Rusi sa ešte ani nestihli spamätať z meteoritického dažďa, ktorý zasiahol Čeľabinsk, a internet už zaplavujú ironické žarty a štipľavé fotomontáže. Ich autori si okrem prezidenta Putina zobrali na mušku aj čeľabinské úrady a na internet "zavesil" fotografiu miestnej čiernej skládky plnej železného odpadu a vrakov áut. Pochmúrny obrázok s názvom "Čeľabinsk pred meteoritickým dažďom" sprevádza ďalšia fotografia s titulkom "Čeľabinsk po meteoritickom daždi". Smutný vtip spočíva v tom, že obe fotografie sú identické.

(Zdroj: images.webpark.ru)

Na inej fotografii je vyobrazený americký filmový herec Bruce Willis v kostýme astronauta z thrilleru Armaggedon, ktorý zachraňuje svet pred meteoritom. "Už ma nevolajte," hovorí nápis pod fotografiou.

(Zdroj: images.webpark.ru)

Obeťou žartov sa stala aj ruská štátna televízia, ktorá o páde meteoritu v Čeľabinsku informovala ako jedna z prvých. Zábery prevzaté z internetu šokovaným divákom ukazuje obrí horiaci kráter, do ktorého podľa hlásateľa zvyšky meteoritu dopadli. V skutočnosti ale ide o zábery plynového náleziska v turkménskej púštnej obci Darvaza. Začiatkom 70. rokov minulého storočia sa tam prepadla pôda a z podložia unikajúci plyn vzbĺkol. Kráter, nazvaný Brána do pekla, horí dodnes.

17:30 Meteorit, ktorý zasiahol ruský Ural je najväčším útvarom, aký zasiahol planétu od roku 1908. Výbuch bol dokonca silnejší, ako ten pri nedávnej jadrovej skúške v Severnej Kórey, napísal britský časopis Nature. Odhaduje sa, že hmotnosť ohnivej gule pred vstupom do atmosféry mohla byť okolo 40 ton. Ruskí vedci udávajú hmotnosť vyše 10 ton.

17:10 Nevídané škody, ktoré meteorit napáchal, zasiahli aj hokejových fanúšikov. V Čeľabinsku museli byť zrušené dva hokejové zápasy po tom, čo jeden z úlomkov poškodil stenu budovy arény.

17:00 Ruské úrady v piatok vyzvali obyvateľov Čeľabinskej oblasti, aby sa "nepribližovali k neznámym predmetom", ktoré by mohli byť zvyškami meteoritu. Reagujú tým na dopad zatiaľ neznámeho vesmírneho objektu, ktorý sa zrútil do oblasti Uralu a zranil tam stovky ľudí. Ich počet medzitým ruské úrady zvýšili z predošlých asi 500 už na 950.

Takto zachytila prelet ohnivej gule kamera na palubnej doske ruského vodiča
Takto zachytila prelet ohnivej gule kamera na palubnej doske ruského vodiča  (Zdroj: SITA)

16:50 NASA informovala, že ohnivá guľa, ktorá preletela nad Čeľabinskom, nemá nič spoločného s blížiacim sa asteroidom 2012 DA14, ako tvrdia niektorí z vedcov. "Trajektória ruského meteoritu bola výrazne iná ako trajektória asteroidu 2012 DA14, čo je absolútne nesúvisiaci objekt," píše vesmírna agentúrna na svojom webe. "Na záberoch z videí je presne vidieť, ako meteorit prechádza zľava doprava priamo pred vychádzajúcim slnkom, čo znamená, že išiel od severu k juhu. Trajektória asteroidu DA 14 je v opačnom smere, teda z juhu na sever," dopĺňa.

16:30 "Skutočne išlo o jasný meteor - bolid. Vôbec nie je isté, či nejaká časť tohto telesa prežila let atmosférou a dopadla na zemský povrch v podobe meteoritov," tvrdí Ján Svoreň z Astronomického ústavu Slovenskej akadémie vied. "Bolid vyvolal mohutnú tlakovú vlnu, čo je u týchto telies bežné. Za vzniknuté škody môže práve táto tlaková vlna. Neporedpokladám, že by došlo k priamemu zraneniu osôb úlomkami meteoritu. Podľa veľkosti stopy odhadujem, že ak niečo dopadlo, bude to ležať na povrchu Zeme, alebo len v minimálnom kráteri," dodal.

16:02 Hovorca Európskej kozmickej agentúry (ESA) v nemeckom Darmstadte, Detlef Koschny, povedal, že meteority dopadajú na Zem každých pár mesiacov, ale takmer nikdy nezrania ľudí. "Zväčša dopadajú do oceánu, na púšte alebo na Sibíri."

15:56 Na tisíc stúpol počet ľudí, ktorých dnes zranil meteorický dážď v oblasti Uralu. Najmenej 200 z nich sú deti, citovala ruských predstaviteľov agentúra DPA. Hospitalizovali asi 40 ľudí, iba dvaja z nich majú vážne zranenia. Všetky školy a škôlky v Čeľabinsku dnes na zvyšok dňa zatvorili.

15:44 Amatérska infografika čitateľa portálu znak.com mapuje všetky hlásenia. Červená označuje miesta so silnými otrasmi, oranžová tie, kde bolo výbuch iba počuť a žltá, kde došlo aj k pozorovaniam.

(Zdroj: znak.com)

15:26  Na pád meteoritu už reagoval aj čeľabinský metropolita. Podľa portálu znak.com uviedol: "Z Písma vieme, že prostredníctvom elementárnych síl dáva Pán často ľuďom znamenia a varovania."

15:22 Niektorí Rusi v dopade meteoritu vidia príležitosť, ako si za štátne peniaze zveľadiť byt. Úrady poškodeným bezprostredne po údere vesmírneho telesa sľúbili kompenzáciu. A tak zatiaľ čo stovky poranených od črepín z okien rozbitých tlakovou vlnou čakali na ošetrenie, iní ľudia si rozbíjali okná sami v nádeji, že dostanú od štátu nové a lepšie. Informoval o tom denník Moskovskij komsomolec.

Svedok prehovoril o páde meteoritu do jazera

15:18 Očitým svedkom pádu meteoritu do jazera Čebarkuľ sa stal miestny rybár Sergej Chuguev. Podľa jeho slov sa najprv výrazne oteplilo, ba bolo priam horúco. A potom asi 400 metrov od neho čosi preborilo ľad. "Počul som praskanie a videl odletovať kúsky ľadu. Urobil som zopár záberov a miesto pozoroval ďalšiu pol hodinu. Potom prišla dopravná polícia, ktorá mi kázala, aby som odišiel. Neskôr dorazili aj vojaci, ktorí zbierali nejaké kamene, takže sa okamžite rozšírilo, že sú ožiarené. Potom som videl z diaľky, že voda v jazere začala bublať ako v čajníku," vyspovedal sa muž pre pre kp.ru.

14:58 Otrasy spôsobené explóziou a tlaková vlna poriadne vystrašili aj ľudí v tejto kancelárii.

14:40 Miesto, kde mal spadnúť meteorit, bolo uzavreté vojenskými jednotkami, ktoré majú na sebe špeciálne ochranné obleky.

14:35 Šok, strach a panika: Deti v škole natočili výbuch meteoru počas vyučovania!

14:32 Počet ľudí zranených pri explózii meteoritu sa zvýšil na 950, uviedol guvernér Čeľabinskej oblasti Michail Jurevič.

14:27 Miestne úrady informovali, že podľa ich odhadov len na školách je z okien vybitých 1000 m2 skla. Vybité sklá má v Čeľabinskej oblasti celkovo vyše 3000 verejných budov, škôl a zdravotníckych zariadení. Poškodené objekty, aj bytové, stráži polícia. Prezident Vladimir Putin nariadil, aby úrady s okamžitou platnosťou pomohli obyvateľstvu odstrániť škody.

(Zdroj: SITA)

(Zdroj: SITA)

14:18 Podľa servera Gazeta.ru na niektorých sídliskách Čeľabinska prerušili dnes popoludní dodávku zemného plynu, pretože tlaková vlna v súvisiaca s meteorickým dažďom poškodila ističe. Na niektorých miestach sú aj problémy s dodávkou vody.

14:14 Podľa Andreja Oľchovatova, ktorý sa venuje výskumu pádu slávneho meteoritu v Tunguze, sila výbuchu meteoritu mohla byť ekvivalentom k explózii asi desiatich kiloton TNT. "Je to unikátny prípad v dejinách astronómie, keďže je tak veľa ľudí, ktorí po páde meteoritu nejakým spôsobom utrpeli," dodal. Pripomenul, že posledným podobným známym prípadom je pád meteoritu v roku 1954 v USA, keď bola zranená jedna žena.

Podnikaví Rusi už obchodujú s úlomkami meteoritu, ktorý ešte nemajú

14:04 Čeľabinci začali na internete zverejňovať ponuky na predaj kúskov zatiaľ ešte nenájdeného bolidu. Na stránke Avito.ru sa podľa agentúry RIA Novosti objavil inzerát s textom: "Predám kúsok meteoritu. Nový. Sergej. Čeľabinsk". Na fotografii je muž s kúskom kameňa v ruke, za ktorý pýta 300.000 rubľov (7349 eur).

Na stránke je aj ďalší inzerát na predaj bolidu, ktorého zadávateľ sľubuje, že fotografiu kúska meteoritu, ktorý vraj našiel priamo na mieste jeho pádu, dodá neskôr. Prípadné otázky žiada zasielať elektronickou poštou. Cena za kúsok meteoritu bude vecou dohody. Medzičasom však už správca siete znefunkčnil link na tieto inzeráty.

13:59 Poľské spravodajské servery informovali, že ak by meteorický roj vstúpil do atmosféry iba o pár hodín neskôr, zasiahol by Gdansk.

Našli miesto, kam dopadol meteorit

13:53 Ministerstvo pre mimoriadne situácie vydalo varovanie, aby sa ľudia nepribližovali k úlomkom meteoritov a v žiadnom prípade sa ich nemajú dotýka kvôli ich vlastnej bezpečnosti.

(Zdroj: RT)

13:39 Pozrite si miesto, kam mal dopadnúť meteorit. Nachádza sa údajne v hĺbke 4-5 metrov. Jazero je pritom zdrojom pitnej vody pre okolité obce.

Rusko meteor 6

13:21 Meteorit podľa posledných informácií regionálnej správy spadol do jazera kilometer od mesta Čebarkuľ. Na miesto okrem vojenských síl prišli aj zástupcovia ruskej Federálnej bezpečnostnej služby FSB, ktorí oblasť okamžite uzavreli. Momentálne sa čaká na príchod potápačov, ktorí prehľadajú dno.

(Zdroj: lifenews.ru)

13:13 Z Ruska prichádzajú aj prvé uvoľnené reakcie. Dalo sa čakať, že do koláží bude zakomponovaný práve ruský prezident Vladimir Putin, ktorý tradične býva vďačným objektom podobných výstrelkov.

(Zdroj: int)

13:04 Explózie úlomkov spôsobili na oblohe svetelné efekty, ktoré zachytili početné kamery v kabínach vozidiel aj bezpečnostné kamery na cestách.

Pád meteoritu zažila aj manželka českého hokejistu

12:58 Iva Bulisová, manželka českého hokejistu Jana Bulisa pôsobiaceho v klube KHL Traktor Čeľabinsk, pre ČTK uviedla: "V Čeľabinsku sa rozodnieva až okolo desiatej. O deviatej teda bola ešte tma, zrazu sa vonku rozsvietilo, ozvala sa strašná rana a celý dom sa zachvel. Vyzeralo to ako zemetrasenie. Niektoré domy mali rozbité okná. Nefungovala elektrina, nevedeli sme, čo sa deje." Nič podobné by už nikdy viac zažiť nechcela.

12:52 Do 15.00 h moskovského času vyhľadalo lekársku pomoc v dôsledku prírodnej katastrofy 725 ľudí. 112 z nich bolo hospitalizovaných, z nich dvaja v ťažkom stave. Medzi zranenými je aj 159 detí, uviedlo ministerstvo pre mimoriadne situácie.

12:47 Očitých svedkov ešte aj pár hodín po incidente pri spomienke naň mrazí. "Myslela som, že nastal koniec sveta. Bolo to niekoľko oslepujúcich explózií. Všetko bolo na chvíľu zaliate oslnivým svetlom. Bolo to ako z nejakého katastrofického filmu, keď tie meteority začali pršať. Bolo to desivé. Ozývali sa nepredstaviteľné rany," popísala udalosť mladá Gulnara Dudková.

12:35 Členovia tankovej brigády, ktorí kráter našli, potvrdili, že úroveň radiácie je v mieste dopadu v normále.

12:24 Žiaci netušili, čo sa deje.

12:05 Portál ruvr.ru hlási, že podľa miestnej polície boli objavené tri krátery. Dva fragmenty sa mali nájsť pri meste Čerbarkuľ a ďalší pri meste Zlatoustje.

12:01 Takto vyzerá kondenzačná stopa meteoritu po vstupe do atmosféry.

(Zdroj: eumetsat)

11:59 Podľa RT meteorit vybuchol deväť razy pred tým, ako dopadol na zem. Prvá explózia nastala vo výške 55 kilometrov. Ruská akadémia vied údajne potvrdila, že meteorit pred vstupom do zemskej atmosféry vážil desať ton. Ruské ozbrojené sily podľa Russia Today našli šesťmetrový kráter.

Vesmírne teleso nezachytili žiadne varovné systémy

11:55 Ruská vesmírna agentúra Roscosmos sa domnieva, že pád meteoritu ako ten, ktorý nastal v Čeľabinsku, je ťažké predvídať. "Podľa dostupných informácií objekt nezaregistrovali ruské ani zahraničné pozemné systémy pre pozorovanie vesmíru vďaka jeho zvláštnym pohybových vlastnostiam. Vstup týchto objektov do atmosféry je náhodný a je ich v súčasnej dobe ťažké predvídať," uviedol Roscosmos pre tlačovú agentúru Interfax. Objekt sa mal pohybovať rýchlosťou až 30 kilometrov za sekundu.

11:50 Nezvyčajná situácia vyvolala nielen paniku medzi ľuďmi, ale podľa agentúry RIA Novosti aj medzi zvieratami. Zvieratá v čeľabinskej zoo boli celú noc veľmi nepokojné, pričom najnervóznejšie boli kone a vlky. Momentálne je situácia pokojná, ale odborníci zvieratá naďalej monitorujú, keďže v noci nezvyčajne blízko pri Zemi preletí asteroid 2012 DA14 s priemerom 45 metrov.

11:48 Podľa najnovších informácií si nečakaný úkaz z dnešného rána vyžiadal v Čeľabinskej oblasti viac ako 550 zranených, z toho 84 detí. Hospitalizovať museli 112 osôb, pričom stav troch z nich je vážny.

11:45 Dramatický úkaz vyvolal aj reakcie prominentných ruských politikov: premiér Dmitrij Medvedev v prejave k účastníkom ekonomického fóra v sibírskom Krasnojarsku vyhlásil, že "meteor môže byť symbolom" tohto podujatia, keďže dokazuje, že "nielen ekonomika je zraniteľná, ale aj celá planéta". Vodca ruských nacionalistov Vladimir Žirinovskij vo svojom dnešnom veľmi emotívnom vyhlásení uviedol, že "to neboli žiadne meteory, to Američania testovali novú zbraň".

11:40 Miestni obyvatelia priznávajú, že ich nezvyčajný úkaz vydesil. "Samozrejme, že sme sa zľakli, veď boli aj výbuchy. Nevedeli sme, čo sa deje, nebolo žiadne varovanie, nebol ani signál. Nejakú polhodinu to trvalo, ale teraz je už všetko v poriadku. Sme živí a zdraví, chvála Bohu za to," uviedla pre RIA Novosti jedna z miestnych predavačiek, podľa ktorej si ľudia robia nákupy ako obyčajne. "Neskupujú ani chlieb, ani vodu, ani zápalky, nič," dodala.

11:37 Oblastná pobočka rezortu pre mimoriadne situácie vyzvala obyvateľstvo urobiť si zásoby vody a základných potravín, zostať vo svojich príbytkoch a zdržiavať sa čo najďalej od okien, ktoré je vhodné prelepiť na kríž páskou. Súčasne ich vyzýva, aby záchranné zložky kontaktovali len v nevyhnutných prípadoch, nech nedôjde k preťaženiu mobilnej siete.

Situácia v Čeľabinsku je podľa agentúry RIA Novosti po prvotnej panike spôsobenej meteorickým dažďom pokojná, nebadať žiadnu nákupnú horúčku. Väčšina ľudí sa teraz stará o to, ako si v mrazivom počasí zakryť okná, ktoré im vybila tlaková vlna, prípadne riešia s poisťovňami škodové udalosti.

Padne na Zem ďalší meteorit?

11:34 Ruské ministerstvo pre mimoriadne situácie dnes prostredníctvom titulkov vo vysielaní miestnych televízií odporúča obyvateľom Čeľabinskej oblasti zachovať pokoj. Okrem toho popiera aj šíriace sa správy, že by mal po prvom prísť aj druhý meteorický dážď. Informoval o tom server Gazeta.ru.

11:24 Nikto zatiaľ nedokáže oficiálne potvrdiť, či išlo skutočne o meteorit. Objekt, ktorý pozorovali v Rusku, sa preto zatiaľ považuje za UFO - neidentifikovaný lietajúci objekt.

11:17 Rusi zažili obrovský chaos, mnohí skončili v nemocnici so zraneniami.

;

11:07 Aktuálne správy z ruského ministerstva pre mimoriadne situácie: 474 ľudí vyhľadalo lekárske ošetrenie, 14 bolo hospitalizovaných. 20.828 ľudí a 3.982 kusov techniky pracuje na prieskume zasiahnutej oblasti na zemi i vo vzduchu. Experti nepretržite merajú radiáciu, zaznamenali mierny nárast.

11:04 "Je vysoká pravdepodobnosť, že ďalší meteorit vstúpi do zemskej atmosféry v najbližších hodinách," uviedol Sergej Smirnov z observatória Pulkovo pre spravodajský kanál Vesti.

10:58 Podľa Valerija Šuvalova z Inštitútu dynamiky geosfér Ruskej akadémie vied meteorit patril podľa všetkého k železno-niklovému typu, pretože len takéto objekty vytvárajú masu, ktorá je pri prelete schopná zostať kompaktná až do spodných vrstiev atmosféry. Telo meteoritu dosahovalo podľa vedcovho názoru hmotnosť niekoľkých ton. Šuvalov pre server Gazeta.ru spresnil, že v atmosfére sa meteorit zrejme rozpadol na tisíce úlomkov, ktoré pri lete vytvárali tlakovú vlnu a vydávali žiarenie. S tlakovou vlnou súvisia aj materiálne škody. Väčšina vesmírneho telesa sa podľa jeho názoru vyparila, zvyšné kusy spadli na Zem.

(Zdroj: lifenews.ru)

10:55 Regionálny predstaviteľ ministerstva pre mimoriadne situácie Sverdlovskej oblasti Vladimir Ustinov agentúre RIA Novosti povedal, že Kourovské observatórium nemalo informácie, že by mohlo dôjsť k meteorickému dažďu. Spresnil, že priemer padajúcich úlomkov bol 20 centimetrov a ich hmotnosť asi jeden kilogram.

10:48 Úrad gubernátora Čeľabinskej oblasti na svojej internetovej stránke tvrdí, že meteorit spadol do jazera v blízkosti mesta Čebarkuľ. Ministerstvo pre mimoriadne situácie však medzičasom informovalo, že zatiaľ sa nenašli žiadne úlomky meteoritu, ktorý zhorel nad Uralom. Do monitoringu a pátrania je zapojených sedem prieskumných lietadiel. Podľa predchádzajúcich informácií z ministerstva meteorit v atmosfére zhorel úplne a všetky materiálne škody, ktoré vznikli v zasiahnutých oblastiach, zapríčinila tlaková vlna.

Počet zranených sa zvýšil, má ich byť vyše 500

10:42 Podľa portálu gazeta.ru je zranených už okolo 550. Lekárske ošetrenie v nemocnici vyhľadalo aj 67 detí, najmenej traja ľudia sú vo vážnom stave.

10:32 Následkom pádu úlomkov meteoritu je poškodených viacero budov. Svoje urobila najmä tlaková vlna.

(Zdroj: gazeta.ru)

(Zdroj: gazeta.ru)

10:30 Európska vesmírna agentúra ESA uviedla, že dopad meteoritu na Sibíri nesúvisí s očakávaným preletom päťdesiat metrového asteroidu 2012 DA14, ktorý má okolo Zeme preletieť dnes večer.

10:24 Na Twitteri sa bezprostredne po explózii objavili tisíce vystrašených komentárov. "Moje okno je rozbité, všetko sa trasie! Každý hovorí, že lietadlo havarovalo," napísala Kaťa Grechannikova.

10:17 Fragmenty meteoritu zatiaľ neobjavili.

Meteorický roj na Ruskom
 (Zdroj: internet, SITA)

Meteorický roj na Ruskom
 (Zdroj: internet, SITA)

10:16 Piatková udalosť pripomenula incident v ruskej Tunguskej oblasti v Krasnojarskom kraji spred viac ako sto rokov. Výbuch asteroidu niekoľko kilometrov nad zemských povrchom je zrejme najdôveryhodnejšou teóriou o tom, čo sa v roku 1908 v sibírskej tajge stalo. Podľa nej teleso s priemerom asi 50 metrov explodovalo v zemskej atmosfére, pričom jeho výbuch mal byť tisíckrát silnejší ako výbuch atómovej bomby zhodenej Američanmi na japonské mesto Hirošima v roku 1945. Explóziu bolo vtedy počuť do vzdialenosti stoviek kilometrov a tlaková vlna polámala desiatky miliónov stromov na území približne 2000 kilometrov štvorcových.

10:13 Tlaková vlna v Čeľabinsku spôsobila zrútenie budovy skladu v továrni na zinok, informuje server pravda.ru. Telekomunikácie sú v poriadku, okrem jedného optického kábla, ktorý zostal prerušený.

10:11 Dvadsať detí v jednej zo škôl v Čeľabinskej oblasti skončilo v nemocnici kvôli rezným ranám. Tie im spôsobili okenné tabule, ktoré vyrazila tlaková vlna po páde meteoritu. „Práve sme sa vracali z prestávky po prvej hodine, keď sme uvideli silné svetlo a počuli hluk, ako keby prelietavalo lietadlo,“ povedali žiaci školy číslo 461. „Nikdy sme nič také nevideli, vyzeralo to, akoby niečo obrovské dopadlo do susedného dvora,“ dodali žiaci podľa webstránky lifenews.ru. Učitelia ich okamžite vyviedli zo školy, niektorí si ani nestihli obliecť bundy.

10:08 Takto to vyzerá v Rusku po dopade úlomku meteoritu.

;

10:06 Vo viacerých školách v Čeľabinsku, kde teplota vzduchu klesla na 18 stupňov pod nulou, zrušili na dnes a sobotu vyučovanie, keďže na budovách tlaková vlna vybila okná. Tie školy, kde sa vyučuje, obmedzili pohyb detí vonku.

10:04 Administrácia Uralskej oblasti sa medzičasom obrátila na vedenia podnikov a firiem, aby vzhľadom na veľké materiálne škody, ktoré spôsobil meteorický dážď na verejných budovách i obytných domoch, pustili zamestnancov domov. Podľa RIA Novosti obyvatelia Čeľabinska vo veľkom nakupujú plastové fólie na zakrytie okien.

(Zdroj: gazetevatan.com)

(Zdroj: gazetevatan.com)

10:00 Podľa najnovších informácií jeden z úlomkov dopadol do blízkosti osady Južnyj v Čeľabinskej oblasti, kam už vycestovali odborníci, aby ho preskúmali.

Internet je zahltený videami z Ruska

09:57 Meteorický roj zachytili aj bezpečnostné kamery na ruskom letisku Kolcovo.

Rusko meteor 4

09:53 V Čeľabinsku vyrazilo okná na škole. Podľa portálu lifenews.ru sa zranilo 20 detí.

Rusko meteor 5

09:50 Ministerstvo oznámilo, že poškodení občania dostanú kompenzácie. K udalosti sa vyjadril aj ruský vicepremiér Dmitrij Rogozin, ktorý upozornil, že je potrebné, aby svetové veľmoci vyvinuli systém, ktorý by pred cudzími telesami v blízkosti Zeme varoval. Vraj sa teraz opäť prejavila vážnosť tejto otázky. Rusko ani USA podľa neho nepoznajú mechanizmus, ako blížiace sa telesá zastaviť.

Rusko meteor 3

09:43 Riaditeľka astronomického observatória vo Sverdlovskej oblasti Polina Zacharová spresnila, že na zem dopadlo "samostatné teleso, ktorého vplyv vyvolal tlakovú vlnu, ktorá rozbila okná. V takom prípade vo výške päť až 20 kilometrov dochádza k explózii, ktorá vysiela jasné svetlo," povedala Zacharová. "Je to nekontrolovateľný a nepredvídateľný proces," dodala. Odborníčka tiež odmietla, že by pád meteoritu na Urale mal súvislosť s dnes v noci očakávaným preletom planétky v blízkosti Zeme.

Rusko meteor 2

09:38 Teleso s váhou viac ako kilogram dopadlo asi 80 kilometrov od centra mesta Satka v Čeľabinskej oblasti, povedala agentúre Interfax riaditeľka astronomického observatória vo Sverdlovskej oblasti. Po jeho dopade sa domy otriasali a okenné tabuľky podľa agentúry ITAR-TASS praskali v mestách Satka, Čeljabinsk, Korkino a Kopejsk. Všetka infraštruktúra podľa úradov pracuje normálne, len školy sú zatvorené. V ovzduší nebola nameraná radiácia ani žiadne škodlivé látky.

09:33 Na internete pribúdajú stále nové videá z postihnutej oblasti.

Okrem Čeľabinska zaznamenali približne o 9.20 h miestneho času atmosférické divadlo tiež mestá Jekaterinburg a Ťumeň. Ľudia, ktorí prepadali panike, sa najskôr domnievali, že explodovalo lietadlo. Svedkovia z Čeľabinska tvrdia, že výbuch bol tak hlasný, že pripomínal zemetrasenie a úder blesku. Ďalší vypovedali o tlejúcich dráhach letu meteoritov a o horiacich guliach padajúcich k zemi.

(Zdroj: rt.com)

Polícia v Čeľabinsku vyhlásila poplach a spustila krízový plán na ochranu dôležitej infraštruktúry. Evakuované boli niektoré kancelárie. Úrady vyvesili na mestský web správu s výzvou, aby rodičia vyzdvihli deti zo škôl a aby sa uchýlili do svojich domovov. Miestna stredná škola oznámila niekoľko zranených, podľa RT je to následkom rozbitých okien.

Miestne ministerstvo pre mimoriadne situácie tvrdí, že oblasť zasiahol meteorický roj, miestni ale špekulujú, že sa zrútilo vojenské lietadlo, alebo že explodovala raketová strela.

Hovorkyňa ministerstva pre mimoriadne situácie v Kurganskom regióne Oľga Saburkinová uviedla, že dostali množstvo telefonátov od obyvateľov, ktorí videli meteorický dážď. Údaje o škodách zatiaľ nie sú k dispozícii.

Televízia RT informovala, že podľa nepotvrdených správ meteorit zachytila jednotka protivzdušnej obrany pri dedine Uržumka pri Čeľabinsku. Raketová salva údajne zasiahla meteorit a rozdrobila na kúsky vo výške 20 kilometrov.

V postihnutej oblasti pôsobí 20 000 záchranárov. Na prieskum situácie zo vzduchu boli nasadené tri lietadlá. Odborníci sa domnievajú, že predpokladaný meteorický roj súvisí s asteroidom 2012 DA14, ktorý dnes večer SEČ preletí okolo Zeme vo vzdialenosti necelých 28 000 kilometrov.