Štvrtok25. apríl 2024, meniny má Marek, Marko, Markus, zajtra Jaroslava

Objavili neznámy minerál, v meteorite starom 4,5 miliardy rokov!

Takto vyzerá wassonit Zobraziť galériu (2)
Takto vyzerá wassonit

HOUSTON – Jeden z meteoritov, objavený v Antarktíde v roku 1969, obsahuje zrná dosiaľ neznámeho minerálu, ktorý veci nazvali wassonit. Hoci sa skladá iba z dvoch prvkov, má unikátnu kryštalickú stavbu a vidno ho iba pod špeciálnym mikroskopom.

Nový minerál našli v meteorite Yamato 691, starom 4,5 miliardy rokov. Vedci ho nazvali wassonit na počesť významného výskumníka meteoritov Johna Wassona z Kalifornskej univerzity. Medzinárodná mineralogická asociácia ho už oficiálne zaradila do zoznamu, ktorý obsahuje 4500 položiek.

"Wassonit sa skladá z iba dvoch prvkov - síry a titánu, má však unikátnu kryštalickú stavbu, ktorú dosiaľ v prírode nik nepozoroval," povedala Keiko Nakamurová-Messengerová z Johnsonovho kozmického strediska (JSC) NASA v Houstone.

Obklopuje ho pritom niekoľko ďalších dosiaľ neznámych minerálov, ktoré ešte vedci analyzujú. Zrnko wassonitu má pri rozmeroch 50 x 450 nanometrov (miliardtín metra) šírku iba necelej stotiny hrúbky ľudského vlasu.

Vedci ho zbadali vďaka výkonnému transmisnému elektrónovému mikroskopu, ktorým možno určovať chemické zloženie a atómovú stavbu minerálov. "Meteority a minerály v ich vnútri sú akési okná na utváranie našej slnečnej sústavy. Týmito výskumami môžeme poznať podmienky, ktoré vtedy vládli, a príslušné procesy," uviedla jedna z členiek výskumného tímu JSC.

JSC funguje ako úložisko mimozemských materiálov dopravených na Zem v rámci misií NASA. V depozitoch je tam veľa meteoritov, najmä antarktických. Popri Američanoch sa na výskume podieľali aj vedci z Južnej Kórey a Japonska.