Slovensko je posiate sexistickými reklamami: TOTO je víťazka anticeny o tú NAJ, poslankyňa za SaS! | Topky.sk

Utorok, 23. júl 2019. Meniny má Oľga, zajtra Vladimír.

Slovensko je posiate sexistickými reklamami: TOTO je víťazka anticeny o tú NAJ, poslankyňa za SaS!

Víťazka anticeny za spustené nohavičky.
Víťazka anticeny za spustené nohavičky.
Zdroj: FB/J. Cigániková
20.04.2016 05:01

BRATISLAVA - Pilotný ročník anticeny za najsexistickejšiu reklamu roka Sexistický kix už pozná výsledky hlasovania verejnosti aj rozhodnutie odbornej poroty, zloženej zo šiestich expertiek a expertov na rodovú a reklamnú problematiku.


Verejnosť a odborná porota vyberali z 32 nominovaných reklám, pričom sa zhodli na rovnakej reklame. Anticenu pre najsexistickejšiu reklamu roka získal plagát Janky Cigánikovej, ktorá kandidovala v parlamentných voľbách za stranu SaS s číslom 22. Z radov verejnosti získala 57 hlasov. Mladá politička, ktorá je teraz poslankyňou Národnej rady, sa v kampani neváhala vyzliecť.

Slovensko je posiate sexistickými
Zdroj: sexistickykix.sk

"Verejnosť aj odborná porota sa zhodli na tom, že obzvlášť v politickej reklame je takéto znevažujúce prezentovanie ženy či ženskosti neakceptovateľné. Reprodukuje sa ním stereotypné vnímanie ženy ako objektu a používaním „ženských zbraní“ sa zároveň diskvalifikuje beztak nízke zastúpenie žien v parlamente. Želáme novozvolenej poslankyni NR SR, aby sa v budúcnosti prezentovala už len ako kompetentná osobnosť slovenskej politiky. Veľa úspechov v práci praje tím Sexistického kixu," napísali zodpovední na webovej stránke sexistickykix.sk.

Na anticenu Sexistický kix verejnosť nominovala 32 sexistických reklám, ktoré sa od 1. januára 2015 objavovali vo verejnom a internetovom priestore na Slovensku. „Pri spracovávaní jednotlivých nominácií sme boli milo prekvapené. Ľudia v zdôvodneniach svojich nominácií ukázali pochopenie, že sexizmus a násilie v reklame nie sú len nepríjemné, ale aj nebezpečné svojimi dôsledkami pre reálne životy ľudí. Najčastejšie boli nominované reklamy, ktoré použili sexualizované ženské telo bez súvisu s ponúkaným produktom,“ komentovala priebeh nominácií koordinátorka projektu Jitka Dvořáková.

Druhé miesto podľa hlasovania verejnosti obsadila záložňa Breva s 38 hlasmi.
Slovensko je posiate sexistickými
Zdroj: sexistickykix.sk

Spomedzi nominácií sa potom rozhodovalo o dvoch anticenách: o jednej rozhodla verejnosť a o druhej odborná porota v zložení Róbert Slovák (Klub reklamných agentúr Slovenska), Eva Rajčáková (Rada pre reklamu), Kristýna Pešáková (NESEHNUTÍ), Paula Jójárt (psychologička a rodová expertka), Katarína Farkašová (Aliancia žien – Cesta späť), Jana Cviková (ASPEKT).

Medzi nominovanými bol aj billboard strany KDH:
Slovensko je posiate sexistickými
Zdroj: sexistickykix.sk

Rodová expertka, prekladateľka a literárna vedkyňa Jana Cviková o skúsenostiach s realizáciou a procesom vyhodnocovania anticeny povedala: „Záujem verejnosti o pilotný ročník Sexistického kixu, ako aj zhoda výsledkov hlasovania verejnosti a odbornej poroty svedčia o tom, že takáto anticena má v slovenskom prostredí dôležité miesto ako nástroj verejnej kritiky a odmietnutia znevažovania ľudí, najčastejšie ľudí ženského rodu, v reklame. Pre jej ďalšie úspešné fungovanie bude kľúčové pokračovanie a prehlbovanie spolupráce odborníčok a odborníkov na rodovú problematiku a z oblasti reklamy a marketingu.“

Jeden z nominovaných billboardov.
Slovensko je posiate sexistickými
Zdroj: sexistickykix.sk

Priebeh a výsledky pilotného ročníka anticeny Sexistický kix sledoval ako porotca aj generálny riaditeľ Klubu reklamných agentúr Slovenska Róbert Slovák: „Je neuveriteľné, že v roku 2016 sa nájdu zadávatelia, ktorí považujú sexistické dvojzmysly či zobrazenia za účinný nástroj komunikácie aj takých služieb a produktov, ktoré sú z úplne iného súdka – ako napríklad záložňa. Oveľa tragickejšie však je, keď sa na takúto nízku úroveň komunikácie podujme osoba snažiaca sa o verejnú funkciu, v rámci ktorej má definovať nejaké celospoločenské štandardy, má byť morálnou autoritou a má sa spolupodieľať na nastavovaní pravidiel a zákonov, ktorými sa bude riadiť celá spoločnosť.“ 

Jeden z nominovaných plagátov.
Slovensko je posiate sexistickými
Zdroj: sexistickykix.sk

Pre zadávateľa najsexistickejšej reklamy pripravila Aliancia žien – Cesta späť v spolupráci s partnerskou organizáciou ASPEKT vecnú anticenu v podobe balíčka publikácií o rodovej rovnosti.


Galéria

Víťazka anticeny za spustené Druhé miesto podľa hlasovania Medzi nominovanými bol aj Jeden z nominovaných billboardov. Jeden z nominovaných plagátov. Víťaz anticeny.

Nástroje k článku



ZDROJ: sz
FOTO: sexistickykix.sk, Aliancia žien – Cesta späť, FB/J. Cigániková

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články