Štvrtok25. apríl 2024, meniny má Marek, Marko, Markus, zajtra Jaroslava

Astronóm zverejnil najúžasnejšie VIDEO z planetárnej vedy: Toto sa podarilo prvýkrát!

(Zdroj: Youtube/Jason Wang)

Nové video zdieľané na YouTube je jednou z najúžasnejších vecí, aké sme kedy v planetárnej vede videli. Zachytáva štyri bodky svetla pohybujúce sa v čiastočných sústredných kruhoch okolo čierneho disku v ich strede. Ide o vôbec prvý priamo pozorovaný planetárny systém.

Na YouTube sa objavilo nové video, ktoré zachytáva štyri bodky - exoplanéty - krúžiace okolo čierneho disku v strede. Tým je hviezda HR8799, ktorá je od Zeme vzdialená 133,3 svetelných rokov. V roku 2008 jej exoplanéty tvorili prvý systém, ktorý astronómovia kedy priamo videli. Astronóm Jason Wang z Northwestern University tento úkaz sledoval s veľkou vášňou. Svoje pozorovania skompiloval do časozberného videa. "Zvyčajne je ťažké vidieť planéty na obežnej dráhe. Astronomické udalosti sa dejú príliš rýchlo alebo príliš pomaly na to, aby sa dali zachytiť vo videu," vysvetlil.

Aktuálny počet potvrdených exoplanét, teda extrasolárnych planét alebo planét mimo Slnečnej sústavy, je viac ako 5200, ale väčšinu z nich astronómovia v skutočnosti nikdy nevideli. Primárne nachádzajú exoplanéty prostredníctvom štúdia vplyvu, ktorý má planéta na hostiteľskú hviezdu. Pravidelné, slabé poklesy vo svetle hviezdy naznačujú, že medzi nami a hviezdou prechádza obiehajúca exoplanéta. Slabé zmeny vo vlnovej dĺžke svetla hviezdy zase naznačujú gravitačnú interakciu medzi exoplanétou a hviezdou, vysvetľuje vedecký portál Science Alert

Priamo vidieť exoplanéty je veľmi ťažké. Sú veľmi malé a slabé v porovnaní s ich hostiteľskou hviezdou. Akékoľvek svetlo, ktoré vyžarujú alebo odrážajú, zvyčajne pohltí horiace svetlo hviezdy. Z času na čas sa však expertom pošťastí. Exoplanéty sú dostatočne oddelené od svojej hviezdy a systém je orientovaný tak, že ak je svetlo hviezdy zablokované alebo zakryté (preto sa HR8799 javí ako čierny disk), môžeme ich vidieť ako malé guľôčky svetla.

Wang a jeho tím teraz majú dostatok pozorovacích údajov o HR8799. "Z vedeckého sledovania orbitálnych systémov v časozbernom videu sa nedá nič získať, ale pomáha ostatným oceniť to, čo študujeme. Môže byť ťažké vysvetliť nuansy vedy slovami, ale ukázať vedu v praxi pomáha ostatným pochopiť jej dôležitosť."

Pozorovania boli zozbierané pomocou Keckových teleskopov v observatóriu na Havaji. Wang použil adaptívnu optiku na korekciu skresľujúceho účinku zemskej atmosféry. Dvanásť rokov pozorovania tak zrýchlene zachytil len na 4,5 sekundy. Čierny kruh v strede je hviezda stará 30 miliónov rokov, ktorá má približne 1,5-násobok hmotnosti a 4,9-násobok jasu Slnka. Vedcom sa podarilo analyzovať svetlo z tejto exoplanéty, aby určili, že ide o búrkou zničené dieťa plynového obra. Tiež zistili, že má vo svojej atmosfére vodu. Teraz analyzujú svetlo z tohto planetárneho systému. Dúfajú, že sa im podarí získať podrobné informácie o zložení nielen hviezdy, ale aj okolitých svetov.

Viac o téme: VesmírHviezdaAstronómExoplanétaHR8799