Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

FOTO Parádny objav vo vesmíre: Európsky satelit zachytil Einsteinove kríže

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

NICE - Európskemu satelitu sa podarilo zachytiť nových dvanásť Einsteinových krížov, ktoré sú skutočne zvláštne. Experti priznávajú, že hľadanie podobných objektov je mimoriadne ťažké. Einsteinove kríže sú pritom perfektným nástrojom, ako pochopiť tmavú energiu či tmavú hmotu.

Mohutné objekty, ako napríklad galaxie, môžu zdeformovať časopriestor natoľko, že začnú pôsobiť ako kozmické šošovky. Tieto gravitačné šošovky spôsobujú niektoré neuveriteľné javy. Svetlo vzdialených objektov sa deformuje, zväčšuje a dokonca znásobuje. Slávnym, ale zriedkavým úkazom je Einsteinov kríž, teda gravitačný šošovkový kvazar (vysokoenergetické galaktické jadro, pozn. red.). Doteraz bolo známych päťdesiať z týchto úkazov, nový výskum však najnovšie do zbierky pridal ďalších dvanásť.

Toto dramatické zvýšenie nastalo vďaka pozorovaniam satelitom Gaia Európskej vesmírnej agentúry (ESA). Primárnym poslaním tohto observatória je mapovať hviezdy v Mliečnej ceste. Napriek tomu sa astronómom podarilo zachytiť ďalšie úchvatné objekty. Ich objav bude zverejnený v odbornom časopise The Astrophysical Journal, už teraz ho ale možné nájsť na stránke arXiv ako preprint. "Nájsť nové kvazary je ťažké, pretože nemáme potuchy o tom, kde presne ich hľadať. Vyžaduje si to vysoké priestorové rozlíšenie," uviedol francúzsky astronóm Francois Mignard z University of Côte d'Azur.

Prvý kvazar s dvoma šošovkami bol objavený v roku 1979, prvý štvornásobný v roku 1985. Na prekonanie ťažkostí pri hľadaní týchto objektov pracovná skupina pre gravitačné šošovky Gaia (GraL) použila algoritmus strojového učenia na prepracovanie údajov Gaia a nájdenie objektov, ktoré vyzerajú ako Einsteinove kríže. "Potom sme potrebovali potvrdiť, že štyri tesne komprimované obrázky neboli čírou náhodou zosúladením štyroch nezávislých zdrojov, ale skutočne štyrmi snímkami jedného, ​​vzdialeného zdroja, objektívom intervenujúcej galaxie," vysvetlila členka výskumného tímu Christine Ducourantová z University of Bordeaux.

Einsteinove kríže a gravitačné šošovky všeobecne nie sú iba krásnymi ozdobami vesmíru. Sú tiež fantastickým nástrojom, ktorý sa dá použiť na štúdium nepolapiteľných javov a záhadných látok, ako je tmavá energia a temná hmota. Pretože svetlo z jedného vzdialeného objektu sa ohýba okolo galaxie v popredí, vedie rôznymi cestami. Niektoré sú dlhšie ako iné. To napríklad pred niekoľkými rokmi umožnilo astronómom po prvýkrát predpovedať, kedy dôjde k supernove. Trik spočíval v tom, že o explózii vedeli vďaka jej zobrazeniu na jednom z obrázkov, takže vedeli, že sa nakoniec objaví aj na ostatných.

Viac o téme: VesmírObjavKvazarEinsteinov kríž