Streda24. apríl 2024, meniny má Juraj, zajtra Marek, Marko, Markus

NASA na Venuši objavila možné stopy života! Mení plány: Chce tam poslať misiu

Záujem vedcov sa obrátil na Venušu Zobraziť galériu (2)
Záujem vedcov sa obrátil na Venušu (Zdroj: thinkstock.com)

WASHINGTON - Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) zvažuje schválenie až dvoch planetárnych vedeckých misií, vrátane misie k Venuši s cieľom zistiť, či na planéte skutočne existuje život. Informovala o tom agentúra Reuters po tom, čo tento týždeň vedci oznámili, že v atmosfére susednej planéty našli plyn spojovaný so životom.

NASA uvažuje o dvoch zo štyroch skúmaných návrhov misií k planétam, ktoré sa vo februári dostali do užšieho výberu. Dve z nich spočívali vo vyslaní robotických sond k Venuši. Z tých potom jedna, s označením DAVINCI +, počíta s vyslaním sondy do atmosféry Venuše.

Rusko sa chce vrátiť na Venušu: Šéf vesmírnej agentúry má takéto plány

Medzinárodný tím vedcov v pondelok oznámil, že v atmosfére Venuše objavil plyn fosforovodík, ktorý na Zemi produkujú mikroorganizmy v prostredí chudobnom na kyslík. Plyn sa nachádza zhruba 50 kilometrov nad povrchom Venuše a astronómovia si jeho prítomnosť na druhej planéte od Slnka nedokážu zatiaľ vysvetliť inak, než prítomnosťou života, uviedli svetové médiá. "Davinci je logickou voľbou, ak je motiváciou na to (nález látok fosfán) čiastočne nadviazať. Pretože spôsobom, ako na to nadviazať, je doletieť tam a pozrieť sa, čo sa odohráva v atmosfére," uviedol astrobiológ David Grinspoon, ktorý pracuje na navrhovanom projektu DAVINCI +.

NASA na Venuši objavila

Príslušný panel NASA sa zaoberá ešte ďalšími tromi návrhmi. IVO má byť misia k vulkanicky aktívnemu mesiacu planéty Jupiter Io, Trident počíta s preletom a zmapovaním ľadového mesiaca planéty Neptún Triton a VERITAS sa tiež týka Venuše, ale je zameraný na skúmanie geologických dejín planéty.

Hľadanie mimozemského života sa doteraz na Venušu nezameriavalo. V júli NASA vyslala robotické vozidlo Perseverance (Vytrvalosť), ktoré by budúci rok vo februári malo pristáť na Marse. Tam má hľadať stopy po minulom živote a vyskúšať nové technológie pre prípadné budúce ľudské výpravy. Vo svetle pondelňajších oznámení ale šéf NASA Jim Bridenstine vyhlásil, že je "čas uprednostniť Venušu". Uistil, že proces výberu nových misií bude "spravodlivý a nestranný". Grinspoon je presvedčený, že výber musí reagovať na nedávne vedecké objavy.

Viac o téme: NASAVenuša