Štvrtok25. apríl 2024, meniny má Marek, Marko, Markus, zajtra Jaroslava

Vedci skúmali sneh v Antarktíde: OBJAV, ktorý nepochádza z tohto sveta!

Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

COLLEGE PARK - Medzinárodný tím vedcov analyzoval snehové usadeniny v Antarktíde a zistil prítomnosť minerálu, ktorý nepochádza z našej slnečnej sústavy. Ide o izotop železa železo-60, ktorý sa na našu planétu dostal zrejme vo forme medzihviezdneho prachu. Izotop má o štyri neutróny navyše a je rádioaktívny.

Najčastejšie vyskytujúce sa železo je železo-56, ktoré má vo svojom jadre 26 protónov a 30 neutrónov. Tvorí takmer 92 percent všetkého železa na Zemi, ide o jeden zo štyroch stabilných izotopov železa.

Železo-60 má však štyri neutróny navyše a je mierne rádioaktívne. Tento jadrový prvok sa môže vyskytovať v určitých jadrových procesoch a v supernovách. Astronómovia ho objavili v medzihviezdnom prachu, ale tiež na dne mora či na Mesiaci. To naznačuje, že v priebehu niekoľkých miliónov rokov na Zem dopadal materiál z neďalekej supernovy.

Vedci skúmali sneh v

Vedcov zaujímalo, či táto "spŕška" vesmírneho materiálu trvá dodnes. Potrebovali zanalyzovať materiál z nekontaminovaného miesta, preto za posledných dvadsať rokov zhromaždili päťsto kilogramov antarktického snehu. Následne ho roztavili a preskúmali zloženie roztavenej vody. Zistili, že vzorka obsahuje železo-60.

VIDEO V Antarktíde sa objavujú záhadné gigantické diery: Vedci objasnili ich pôvod

Výskumníci sa zamýšľali nad najpravdepodobnejším scenárom výskytu tohto vzácneho izotopu. Jadrové elektrárne a jadrové zbrane dokážu produkovať železo-60, nedochádza však k žiadnemu globálnemu spádu, ktorý by odôvodňoval prebytok tohto izotopu vo vzorke z Antarktídy. Z tohto dôvodu sa experti domnievajú, že zdrojom je medzihviezdny prach, ktorý "napršal" na Zem. O svojom zistení informovali v článku publikovanom v odbornom časopise Physical Review Letters.

Viac o téme: ŽelezoIzotopMedzihviezdny prach