Štvrtok18. apríl 2024, meniny má Valér, zajtra Jela

Tajomstvo v strede našej galaxie: Vedci prišli k bizarnému záberu, TOTO je len optická ilúzia

Ilustračné foto (Zdroj: thinkstock)

KALIFORNIA - Štúdia, v ktorej sa medzinárodný tím vedcov pokúsil zmapovať podrobnú kompozíciu hviezd v strede Mliečnej dráhy, priniesla bizarné výsledky. Podľa jej záverov, ktoré boli zverejnené v časopise Astrophysical Journal, sú žiariace hviezdy v skutočnosti iba optická ilúzia.

NASA zverejnila nádhernú panorámu Marsu: Pozor! Niečo tu vraj ale nesedí

O žiariacich hviezdach, ktoré sa nachádzajú v strede na našej galaxie, bolo až doteraz známe, že obsahujú vzácny prvok skandium, ktorý je zdrojom ich žiarenia.  Avšak medzinárodný tím astronómov odhalil pozoruhodné zistenia potom, ako začal podrobnejšie skúmať zloženie týchto hviezd.

Tajomstvo v strede našej
 (Zdroj: Bret Webster)

Prítomnosť prvkov nachádzajúcich sa v jednotlivých hviezdach definuje a určuje smer absorpčných čiar v spektre svetla. Každý prvok absorbuje svetlo v špecifických vlnových dĺžkach a vytvára tzv. „odtlačok,“ ktorým sa odráža od hviezdy. Chladnejšie hviezdy, ktoré zdroj žiarenia nemajú sa iba nachádzajú v svetle týchto čiar. A podľa vedcov nastáva takýto dej aj v okolí spomínanej čiernej diery, kde chladné hviezdy skandiové žiarenie neprodukujú, ale ho iba zachytávajú. A tak sa hľadanie tohto zdroja stalo pre astronómov obrovskou výzvou.

Medzinárodný tím na svoju štúdiu použil Keckove teleskopy, ktoré na Havaji riadi Kalifornská univerzita a NASA. Vedci pozorovali dve chladné červené obrie hviezdy v priebehu 3 svetelných rokov v strede Mliečnej dráhy a ďalšie v blízkosti svetelnej sústavy. Všetky síce vykazujú nadbytok skandia, ale línie tohto prvku by sa  nemali nachádzať na planétach chladnejších ako 3500 °C.

Tajomstvo v strede našej
 (Zdroj: vimeo)

„Tieto obrovské červené telesá  už použili väčšinu svojho vodíkového paliva a ich teploty dosahujú iba polovicu teploty Slnka,“ uviedol vo vyhlásení vedúci autor Brian Thorsbro. Hviezdy, ktoré momentálne priťahujú pozornosť astronómov, sú od našej planéty vzdialené zhruba 25 000 svetelných rokov. Avšak nové technológie umožňujú ich detailnú štúdiu a v súčasnosti už prebieha výskum zameraný na hľadanie zdroja žiarenia.

Viac o téme: HviezdaČierna dieraŽiarenieMliečna dráha