Štvrtok25. apríl 2024, meniny má Marek, Marko, Markus, zajtra Jaroslava

Vedci odhalili, ako vznikal život na Zemi: Vďaka TOMUTO sa objavili prvé zvieratá

Bezstavovec Anomalocaris žil v období kambria Zobraziť galériu (3)
Bezstavovec Anomalocaris žil v období kambria (Zdroj: Getty Images)

LEICESTER - Globálne otepľovanie pomohlo vedcom odhaliť zabudnutý život z čias, kedy vznikalo samotné ľudstvo! Dialo sa tak pred zhruba 500 miliónmi rokov, počas obdobia v histórii Zeme zvaného kambrijská explózia.

Prvotné známky života vznikli za pomoci skleníkového efektu pri teplote mora okolo 25 stupňov Celzia, čo je o päť stupňov viac, než namerali moriam dnes. Spomínané obdobie kambrijskej explózie sa postaralo o obrovskú rozmanitosť živočíšnych druhov. Práve v tomto období sa po prvýkrát začali objavovať prví zástupcovia zvierat. Najpozoruhodnejší druh zo všetkých bol druh strónikov, z ktorého sa neskôr vyvinuli chordáty, teda stavovce.

Vedci odhalili, ako vznikal

"Keďže vedci nemôžu priamo merať teplotu mora spred pol miliardy rokov, musia pracovať s náhradnými údajmi. Ide o merateľné množstvá, ktoré sa predvídateľne menia s meniacim sa klimatickým prostredím," vysvetlil Thomas Hearing, študent na univerzite z Leicesteru, vedúci výskumu, ktorým zisťujú údaje o teplote mora v danom období.

Údaje získali experti skúmaním drobných fosílií. Zistili, že niektoré z nich si zachovali mimoriadne dobrú chemickú štruktúru, ktorá sa od kambrijskej explózie, čiže od začiatku prvohôr, nijako nezmenila. "Mnohé morské živočíchy počas rastu absorbujú stopy morskej vody do svojich ulít. Tento proces je však nepozorovateľný, pretože časom väčšinou zaniká. Je preto pozoruhodné, že sme ho identifikovali v tak starých fosíliách," skonštatoval spoluautor výskumu Tom Harvey.

Vedci odhalili, ako vznikal
 (Zdroj: Ján Schlögl)

Cieľom vedeckej štúdie je pochopenie a priblíženie podmienok, ktoré viedli k vzniku mnohých zvieracích druhov žijúcich až do súčasnosti na planéte Zem.

Viac o téme: Globálne otepľovanieKambrijská explóziaVývoj života