Štvrtok28. marec 2024, meniny má Soňa, zajtra Miroslav

Nečakaný objav pod Arktídou vedcom zrejme pomôže nájsť vo vesmíre mimozemský život

Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

WASHINGTON - Najnovšie informácie zverejnené v časopise Science Advances potvrdili, že pod vrstvou ľadu v oblasti kanadskej Arktídy sa nachádzajú dve super slané jazerá. Ide o jedinečný objav pravdepodobne plný neznámych biotopov izolovaných od nášho sveta tisícky rokov. Obe jazerá vedci prirovnávajú k útvarom nachádzajúcim sa vo vesmíre.

Vedci neskrývajú nadšenie z objavenia dvoch slaných jazier ukrytých pod polkilometrovou vrstvou ľadu v Arktíde. Podobných jazier bolo doteraz po celom svete objavených približne štyristo, ale iba tieto dve sú slané. "Môžu ukrývať doteraz neznáme a izolované mikrobiálne biotopy. Ak existuje v týchto jazerách život, vyvíjal sa izolovane, pretože oblasť je pokrytá ľadom už viac ako 120-tisíc rokov," uviedli členovia medzinárodného tímu pracujúceho pod vedením univerzity v Alberte. Vedci prirovnávajú tieto podmienky s tými, ktoré panujú na Marse alebo na Jupiterovom mesiaci Európa. Výsledky pozorovania by tak mohli vyvolať špekulácie ohľadom možnosti existencie určitých foriem života v týchto častiach slnečnej sústavy.

Nečakaný objav pod Arktídou

Subglaciálne jazerá boli objavené pomocou radarov, keď geológovia počas prieskumu Devon Ice Cap použili údaje z NASA. Z nálezu boli prekvapení, pretože ani jedno z jazier nie je spojené so žiadnym vonkajším vodným zdrojom. Voda v tejto hĺbke nebola napriek teplote -18 °C  zamrznutá, pretože je až päťnásobne slanšia ako morská voda. Cieľom ďalšieho prieskumu bude okrem mapovania vodnej plochy o rozlohe 5 – 8 kilometrov štvorcových aj získanie vzorky vody, ktorá by mohla odkryť doteraz nepoznané formy života.

FOTO Expedícia mala byť triumfom, zmenila sa na boj o život: Stačilo jediné zlé rozhodnutie

"Mikróby žijúce vo vysokých koncentráciách soli sa nazývajú halofilné a potrebujú soľ, aby prežili. V tomto prípade by mohlo ísť o archeóny, o ktorých vieme oveľa menej ako o bežných baktériách," povedal švédsky mikrobiológ Ben Libberton.

Viac o téme: ĽadovecArktídaSlané jazero