Štvrtok28. marec 2024, meniny má Soňa, zajtra Miroslav

Vedci objavili pravekého tvora: Jeden z najpodivnejších nálezov, aké sme urobili

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: thinkstock.com)

WELLINGTON - Skamenelé pozostatky hrabavého netopiera, ktorý planétu obýval pred miliónmi rokov, objavili vedci na Novom Zélande. Bol trikrát väčší než ten súčasný, lietal aj behal po štyroch. Okrem rastlinnej stravy sa živil i drobnými obratlovcami. O náleze informoval časopis Scientific Reports.

Zuby a kosti zvieraťa, ktoré žilo pred 16 až 19 miliónmi rokov, boli objavené pri bývalom banskom meste Saint Bathans v strede Južného ostrova Nového Zélandu. Vedci na mieste nálezu pracujú už šestnásť rokov. Praveký netopier bol trikrát väčší ako ten terajší a vážil štyridsať gramov, odhadujú odborníci vo svojej štúdii. Lietal, behal po štyroch a na zemi si hľadal potravu prehrabávaním vegetácie.

"Špecializované zuby a veľký rozmer tvora prezrádzajú, že okrem rastlín sa živil aj drobnými obratlovcami podobne ako jeho niektorí juhoamerickí bratranci," uviedla autorka štúdie Sue Handová. Netopier patril do rodiny netopierov, ktorí kedysi žili v južných častiach Austrálie, Nového Zélandu, Južnej Ameriky a možno aj Antarktídy.

Praveký tvor dostal meno vulcanops jennyworthyae podľa Jenny Worthyovej, ktorá ho našla, a podľa rímskeho boha ohne Vulkána, ktorý vo svojom mene odkazuje na tektonický charakter Nového Zélandu. "Tento zvláštny netopier patrí medzi tie najpodivnejšie skameneliny, na ktoré sme tu narazili," komentoval nález člen výskumného tímu Alan Tennyson.

Územie Austrálie, Nového Zélandu, Južnej Ameriky a Antarktídy bolo pred 500 miliónmi rokov prepojené v superkontinente Gondwana. Po jeho rozpade a klimatickom ochladení sa vývoj hrabavých netopierov a ich juhoamerických príbuzných oddelil, tvrdia vedci.

Viac o téme: Nový zélandNetopierObjav