Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

Záhadná lebka z Melanézie odhalila ďalšie tajomstvo: FOTO Vedci sa spočiatku mýlili

Výskumníci sa rozprávajú s miestnymi obyvateľmi Zobraziť galériu (2)
Výskumníci sa rozprávajú s miestnymi obyvateľmi (Zdroj: profimedia.sk)

PORT MORESBY - Záhadný úlomok lebky, ktorý bol v roku 1929 objavený na Papue-Novej Guinei a ktorý vedecká obec dlho mylne pripisovala vyhynutému ľudskému druhu, má ďalšie unikum: vedci sa domnievajú, že patril prvej známej obeti cunami. Informovala o tom agentúra Reuters.

Archeológovia si mädlia ruky: V Egypte našli 4000-ročný artefakt, ktorý sa len tak nevidí

Prieskum sedimentov v mieste, kde 6000 rokov starý úlomok lebky našli, vykazuje znaky vlny cunami. Zloženie usadenín sa nápadne podobá tomu, ktoré za sebou zanechalo ničivé cunami, ktoré rovnaké miesto zasiahlo v roku 1998.

Fragment lebky objavili vo vnútrozemí v blízkosti mesta Aitape, asi 12 kilometrov od severného pobrežia. Ide o jeden z najstarších ľudských pozostatkov na ostrove Nová Guinea, ktorý leží v Melanézii neďaleko od severného pobrežia Austrálie. Vedecká obec úlomok dlho považovala za pozostatok druhu homo erectus, ktorý vymrel pred 140-tisíc rokmi. Neskoršie datovanie určilo starobu úlomku lebky na 6000 rokov.

"Pravdepodobne je to najstaršia známa obeť cunami na svete. Úlomok lebky z Aitape vypovedá o tom, že ľudská populácia žijúca na pobreží svetových oceánov bola tomuto nebezpečenstvu (cunami) dlhodobo vystavená a ako podobné udalosti v minulosti nepochybne zásadne ovplyvňovali migráciu, osídľovanie a kultúru," uviedol James Goff z Univerzity Nového Južného Walesu v Sydney.

Záhadná lebka z Melanézie
 (Zdroj: profimedia.sk)

Vedci preskúmali geologické usadeniny na dne rieky, kde bola lebka nájdená, a našli v nich mikroskopické organizmy pôvodom z oceánu, ktoré sa podobajú tým, na ktoré naďabili v pôde po cunami v roku 1998. Na aktivitu cunami poukazuje tiež chemický rozbor a veľkosť zŕn sedimentov, uviedol archeológ a antropológ Mark Golitko.

Pri fragmente lebky neboli objavené žiadne ďalšie kostrové pozostatky. Vedci v tejto súvislosti poukázali na to, že v roku 1998 naplavila vlna cunami rad obetí do lagún pozdĺž pobrežia, kde sa ich telami živili krokodíly.

Viac o téme: CunamiObeťLebkaPapua-Nová GuineaMelanézska