Štvrtok25. apríl 2024, meniny má Marek, Marko, Markus, zajtra Jaroslava

Záhadný objav maďarských fyzikov vyvoláva vedecké zemetrasenie: Našli piatu silu prírody?!

Zariadenie, ktoré malo dokázať existenciu piatej sily prírody. Zobraziť galériu (2)
Zariadenie, ktoré malo dokázať existenciu piatej sily prírody. (Zdroj: www.atomki.hu)

DEBRECÍN - Maďarskí fyzici si pri rádioaktívnom rozpade častíc všimli podivnú anomáliu. Žeby vesmír ovládala ešte piata, neznáma entita? Vedci majú z tejto záhady zimomriavky a bola sa vysloviť nahlas, že by mohla existovať ešte piata sila prírody.

Fyzici z Inštitútu pre jadrový výskum v Debrecíne vyhlásili, že možno našli dôkaz o novej základnej prírodnej sile, o ktorej sme doteraz netušili. Úchvatný objav sa im podarilo uskutočniť v experimentálnom laboratóriu, keď si všimli anomáliu pri rozpade častíc, uviedol magazín Nature.com.

Slovenský jadrový fyzik odhaľuje tajomnú víziu o našom svete: Zem môže mať dvojča s antiľuďmi

Attila Krasznahorkay z Maďarskej akadémie vied a tím okolo neho sa objavom pochválil už v roku 2015, nikto ho však nebral príliš vážne. A to aj napriek tomu, že by to mohlo znamenať odhalenie novej častice – bozónu, ktorý je 34-krát ťažší ako elektrón.

O pár dní neskôr od publikovania objavu o experimente diskutovali vedci v Kalifornii. Bádatelia boli voči myšlienke maďarských vedcov skeptickí, ale zároveň ich nadchla. Experiment sa budú v priebehu tohto roka snažiť potvrdiť alebo vyvrátiť viaceré inštitúcie a laboratóriá

Okno do neviditeľného vesmíru?

Medzi štyri základné fyzikálne prírodné sily patria gravitácia, elektromagnetizmus, slabé a silné nukleárne sily. Teraz však vedci uvažujú aj o piatej sile, pretože za posledné desaťročie nedokázali pomocou známeho fyzikálneho modelu častíc vysvetliť temnú hmota, ktorej neviditeľná substancia tvorí až 80 percent vesmíru. Teoretici teda začali uvažovať o nových exotických časticiach, napríklad o tmavých fotónoch, ktoré sú nositeľmi elektromagnetickej sily.

Revolučné astronomické VIDEO: Vedci prvý raz zachytili svetlo z tajomných čiernych dier

Krasznahorkay a jeho tím hľadali dôkazy existencie tmavých fotónov, ale našli niečo úplne iné. „O našich experimentálnych výsledkoch sme pevne presvedčení,“ povedal Krasznahorkay. Testovanie totiž maďarský tím zopakoval niekoľkokrát po sebe v priebehu troch rokov, aby eliminoval všetky mysliteľné zdroje chýb. Až potom s objavom vyšli na verejnosť.

Častica s pracovným názvom 17-MeV by mohol byť bozón so silou extrémne krátkeho dosahu, ktorá pôsobí len do násobkov šírky atómového jadra. „Možno sme svedkami  prvého kontaktu s fyzikou neviditeľného vesmíru,“ myslí si Jesse Thaler, teoretický fyzik Massachusettského technologického inštitútu v Cambridge. Podľa Rouvena Essiga z newyorskej Stony Brook University nás príroda prekvapila už predtým, preto by bolo bláznovstvo nepokúsiť sa experiment overiť a brať ho vážne, hoci sa javí ako nepravdepodobný.

Záhadný objav maďarských fyzikov