Piatok19. apríl 2024, meniny má Jela, zajtra Marcel

Archeológovia jasajú a chystajú výpravu: Školák (15) objavil v džungli dávno stratené mesto Mayov

Starodávne mesto uprostred džungle Zobraziť galériu (3)
Starodávne mesto uprostred džungle (Zdroj: canadian space agency/google earth)

QUEBEC - Kanadský školák údajne objavil stratené mesto Mayov uprostred hustého stredoamerického pralesa. Využil pri tom kombináciu starej astronómie a ultramodernej technológie. V tejto súvislosti sa už chystá do Mexika výprava, ktorá má objav preskúmať.

Od prírody veľmi zvedavý William Gadoury tvrdí, že analyzoval 22 hviezdnych konštelácií, vďaka čomu zistil, že na základe polohy hviezd Mayovia umiestnili jednotlivé mestá. Je to prvýkrát, čo nejaký výskumník upozornil na priamu súvislosť medzi hviezdami a polohou mayjských miest, podotkol denník Journal de Montreal.

Slováci zabodovali: V guatemalskej džungli objavili archeologickú bombu

Pri skúmaní jedného súhvezdia ale objavil jednu hviezdu, ktorej nezodpovedala poloha žiadneho mesta. Výpočty ho naviedli na miesto v džungli na mexickom polosotrove Yucatán, kde verí, že sa bude nachádzať dávno stratené mesto. Následná analýza satelitných snímok od Kanadskej vesmírnej agentúry (CSA) a máp Google Earth jeho domnienky potvrdili - je na nich geometrické štruktúry, ktoré nemohli vzniknúť náhodne. Ide vraj o pyramídu a zhruba tri desiatky stavieb v jej okolí. Podľa školáka by mohlo ísť o mesto K’aak Chi (Ústa ohňa). "Máme k dispozícii dostatok dôkazov, aby sme si mohli myslieť, že v tej džungli sa naozaj nachádza niečo, čo vytvoril človek," informoval Daniel de Lisle z CSA.

Archeológovia jasajú a chystajú
 (Zdroj: canadian space agency/google earth)

Šikovný tínedžer si za svoj objav vyslúžil pochvalu a obdiv od vesmírnych agentúr z celého sveta a v rodnom Quebecu sa stal priam hrdinom. Starodávne civilizácie ho fascinujú už odmalička. "Nikdy som nechápal, prečo Mayovia stavali svoje mestá tak ďaleko od riek, na neúrodnej pôde a v horách. Vedel som, že na to určite mali nejaký dôvod. Keďže obdivovali hviezdy, napadlo mi, že to bude mať súvislosť práve s nimi, tak som pustil do overovania mojej hypotézy, ktorá sa nakoniec ukázala ako správna," objasnil svoje pohnútky Gadoury.

Archeológovia jasajú a chystajú
 (Zdroj: Facebook)

Niektorí odborníci ale Williamovu teóriu spochybňujú, medzi inými David Stuard, antropológ z texaskej univerzity Mesoamerica Center v Austine. "Je to celé hlúposť, krásny príklad toho, keď sa niekto hrá na vedca. Mayovia nestavali svoje mestá na základe polohy súhvezdí. Mestá sa rozkladajú všade, rovnako ako hviezdy," uviedol. Takže ako si to celé vysvetľuje on sám? "Štvorec, ktorý sa objavil na Google Earth, je dielom človeka. Je to však len staré obilné pole ležiace ľadom," myslí si.

Archeológovia sa teraz chystajú prales preskúmať, čoho sa už William nevie dočkať. "Bude to vyvrcholenie mojej trojročnej práce a splnenie môjho celoživotného sna," dodal.

Viac o téme: MexikoObjavMayoviaStarodávne mesto