Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

Blíži sa veľká nebeská premiéra: Astronómovia očakávajú grandiózny záver roka

Ilustračné foto (Zdroj: thinkstock)

BRATISLAVA – Obloha nám najbližšie dni odhalí svoje najčarovnejšie tajomstvá. Astronómovia upozorňujú, že sa blíži obdobie známeho meteorického roja a nielen to. Už dnes sa blízko mesiaca rozjasní jedna z najzaujímavejších hviezd večerného neba.

Už počas dnešnej noci, z utorka na stredu, sa na oblohe ukáže jasná hviezda Regulus v súhvezdí Leva, známa ako Levie srdce. Modro-bielu hviezdu budete môcť vidieť kúsok od Mesiaca po jeho ľavej strane, uvádza Nationalgeographic.com. Ide o najžiarivejšiu hviezdu v mytologickom súhvezdí Leva. Ak vydržíte bdieť do polnoci, nebeská šelma vystrčí svoje iskrivé pazúry.

Astronóm vysvetlil VIDEO víkendovej záhady: Jasný výbuch nad Slovenskom zatienil aj mesiac

„Regulus je viacnásobný systém, ktorý pozostáva z dvoch párov hviezd, teda celkovo zo štyroch hviezd. Prvý pár tvorí hlavná hviezda Regulus a pravdepodobne biely trpaslík. Druhý pár zas menej jasná dvojica hviezd. Samotný Regulus patrí medzi najjasnejšie hviezdy oblohy. Je jednou z troch hviezd tvoriaci tzv. Jarný trojuholník, ktorého vrcholmi sú ešte hviezda Spika zo súhvezdia Panna a Arktúr z Pastiera,“ vysvetľuje astronóm Marek Husárik z Astronomického ústavu SAV.

Regulus sa v súhvezdí Leva nachádza vpravo dole
Regulus sa v súhvezdí Leva nachádza vpravo dole  (Zdroj: thinkstock)

Podľa ďalších slov slovenského astronóma je Regulus hlavnou hviezdou súhvezdia Lev. „Ako vieme, Lev je jedným zo zvieratníkových súhvezdí, teda prechádza ním ekliptika (rovina, ktorú tvorí dráha Zeme okolo Slnka). Blízko roviny ekliptiky sa pohybuje aj väčšina planét Slnečnej sústavy, asteroidy a aj Mesiac. Táto rovina je od Regula vzdialená len pol stupňa, čo má za následok blízke stretnutia (konjunkcie) pohybujúcich sa nebeských telies s touto hviezdou, ba dokonca aj k zákrytom Mesiacom, Venušou a Merkúrom, ozrejmuje Husárik.

Mesiac sa s hviezdou Regulus stretáva veľmi často, prakticky po mesiaci, dopĺňa astronóm, pričom najbližšie to bude už 2. 12. 2015, potom 29. 12., 25. 1., či 21. 2. 2016. Súhvezdie Lev u nás v decembri už okolo polnoci býva nad východným obzorom.

„Upozornil by som ešte na inú skutočnosť. Práve v Levovi sa nachádza planéta Jupiter. Aj v jej prípade dochádza k stretnutiam s Mesiacom. Najbližšie sa tak udeje už 4. 12. 2015, tesne po polnoci na východnom obzore. Podobne aj na Silvestra v žiare svetlíc a ohňostrojov,“ s úsmevom dodal astronóm.

Stretnutie Jupitera s Mesiacom
Stretnutie Jupitera s Mesiacom  (Zdroj: Marek Husárik)

Na oblohe sa objaví aj kométa

Stretnutie Mesiaca s Marsom si podľa Husárika vychutnáme na Mikuláša 6.12. po polnoci, a ešte lepšie nadránom na východe. „No výraznejšie stretnutie nastane 7. 12. alebo 8. 12., takisto v druhej polovici noci Mesiaca s Venušou a okorenené bude ešte iným objektom - kométou. Jej meno je C/2013 US10 Catalina a jej jasnosť sa pohybuje na hranici viditeľnosti voľným okom,“ upozornil astronóm.

Podmienky na pozorovanie kométy sú však začiatkom decembra málo priaznivé, pretože krátko po jej vyjdení nad obzor vychádza Slnko. Ale krátko pre Vianocami sa jej pozorovateľnosť môže zlepšiť a zrejme bude viditeľná aj voľným okom (ale mimo osvetlených častí miest a dedín). „Ešte na Štedrý večer bude stále v súhvezdí Panna, no potom sa presunie do Pastiera. Presne na prelome rokov sa dostane do tesnej blízkosti hviezdy Arktúr. V polovici januára už bude vo Veľkom voze, no pozorovateľná aspoň menším ďalekohľadom,“ doplnil Husárik.

Stretnutie Mesiaca s Venušou
Stretnutie Mesiaca s Venušou

Meteorický roj

V sobotu má pre nás vesmír pripravenú ďalšiu šou. Už 5. decembra sa na oblohe objaví každoročný meteorický roj známy ako Geminidy. Kým prvú noc budú môcť bystrí pozorovatelia zachytiť len zopár padajúcich hviezd, meteorická sprcha bude pokračovať ešte ďalšie dva týždne so štedrejšou nádielkou, pričom vrchol táto udalosť dosiahne 14. decembra a bude jedným z popredných astronomických momentov roka.

„Geminidy patria k najaktívnejším a najpravidelnejším meteorickým rojom. Sú zaujímavé nielen kvôli svojej vysokej aktivite, ale aj z dynamického hľadiska, ktorého pôvod stále nie je celkom preskúmaný. Materské telesá väčšiny meteorických rojov sú kométy, ale u Geminíd tomu tak nie je. Materským telesom je asteroid 3200 Phaethon objavený v roku 1982 a okolo Slnka obieha s periódou 1,4 roka,“ hovorí Husárik a dopĺňa, že je pravdepodobné, že ani Phaethon nie je obyčajným asteroidom, ale je to jadro vyhasnutej kométy. Aktivita tohto roja trvá približne od 4. do 17. decembra.

Pre tento rok má meteorický roj predpovedanú hodinovú frekvenciu až nad 120 meteorov za hodinu v maxime, ktoré sa predpokladá na večer 14. decembra. „Geminidy sú meteory, ktoré sa so zemskou atmosférou stretávajú rýchlosťou 35 kilometrov za sekundu. Farba Geminíd je rôznorodá, od zelenkavej, cez bežnú bielu, modrú až žltú. Zo všetkých meteorických rojov Geminidy prenikajú najhlbšie do zemskej atmosféry. Radiant roja sa nachádza v súhvezdí Blíženci pri hviezde Castor, opísal astronóm. Na záver ešte doplnil, že Mesiac je krátko po nove a pozorovanie nebude rušiť a keďže súhvezdie Blížencov u nás vychádza pred 18. hodinou večer, meteory budeme môcť vidieť už po zotmení.

Geminidy prenikajú najhlbšie do zemskej atmosféry