Utorok23. apríl 2024, meniny má Vojtech, zajtra Juraj

Ďalší míľník fyziky: Vedci z CERN-u zahviezdili vďaka urýchľovaču častíc!

Ilustračné foto

ŽENEVA - Európska organizácia pre jadrový výskum (CERN) hlási objav pentakvarku, čo bola doteraz iba predpokladaná subatomárna častica. CERN podľa agentúry AP uviedol, že pentakvark zistili vedci pracujúci s Veľkým hadrónovými urýchľovačom (LHC), ktorý je najvýkonnejší na svete. Fyzici nález, ak sa skutočne potvrdí, označujú za ďalší míľnik fyziky.

Existenciu pentakvarku predpovedali už v 60. rokoch minulého storočia americkí fyzici Murray Gell-Mann a Georg Zweig. Zweig, ktorý v roku 1969 dostal za svoju prácu Nobelovu cenu, termín kvark vymyslel. Pomenoval tak stavebné bloky tvoriace hadróny, čo je ďalší subatomárna častica, ako napríklad protóny či neutróny. Hadróny sa delia do niekoľkých kategórií, do jednej z nich patria aj spomínané protóny a neutróny, ktoré sa skladajú z troch kvarkov. Doteraz boli nájdené iba hadróny, ktoré majú dva alebo tri kvarky. Vedci tiež majú indície o existencii hadrónu tvoreného štyroma kvarkami, čo je takzvaný tetrakvark.

V minulosti bol nález pentakvarku, ktorý je zložený zo štyroch kvarkov a jedného antikvarku, opakovane ohlasovaný. Nikdy sa však pri overovaní nepodarilo jeho existenciu dokázať. Podľa expertov sa ale terajšie výsledky CERNu, ktoré organizácia predložila odbornému žurnálu Physical Review Letters, javia ako spoľahlivé.

"Sú naozaj presvedčivé, z časti vďaka prehľadnosti ich experimentálnych dát, ale aj tým, že nemôžem nájsť žiadne iné životaschopné vysvetlenie," citovala agentúra AP teoretického fyzika Erica Swansona z univerzity v Pittsburghu. Swanson, ktorý sa na výskume s urýchľovačom častíc nepodieľal, označil dôkaz o existencii pentakvarku za obrovskú vzpruhu pre fyzikálny výskum.

"Každá častica, ktorú poznáme, je až na výnimku niekoľkých čudáckych častíc zložená z kvarku a antikvarku alebo troch kvarkov. To je to, čo tvorí hmotu vo vesmíre, z čoho sme my, Zem a Slnko," povedal Swanson. Dodal, že ak sa pentakvark potvrdia, bude to znamenať úplne nový uhol pohľadu na fyziku.

Objav podľa CERNu uskutočnil vedecký tím pracujúci na detektore LHCb, ktorý je súčasťou urýchľovača LHC. Tento detektor je určený pre skúmanie rozdielov medzi hmotou a antihmotou vďaka študovaniu jednej z kategórií kvarkov, ktorou je kvark b. Podľa Guya Wilkinsona, ktorý je hovorcom tímu pracujúcom s LHCb, štúdium pentakvarku môže vedcom pomôcť lepšie porozumieť tomu, ako je hmota tvorená.

Pre urýchľovač častíc to bude v prípade potvrdenia výsledkov experimentu druhý veľký objav. Tým prvým bolo doloženie existencie do tej doby len hypotetickej častice známej ako Higgsov bozón.

Viac o téme: CERNVeľký hadrónový urýchľovač