Piatok19. apríl 2024, meniny má Jela, zajtra Marcel

Nové pravidlá Facebooku vyvolali masovú hystériu: Nedajte sa nachytať, milióny ľudí už naleteli!

Nové zmluvné podmienky spôsobujú medzi ľuďmi šialenstvo. Zobraziť galériu (3)
Nové zmluvné podmienky spôsobujú medzi ľuďmi šialenstvo. (Zdroj: youtube, facebook)

BRATISLAVA – V posledných dňoch sa veľa hovorí o nových zmluvných podmienkach, ktoré budú na Facebooku platiť od 1. januára budúceho roku. Týka sa to aj 2,5 milióna Slovákov, ktorým chce spoločnosť Marka Zuckerberga "uľahčiť a zlepšiť" život na sociálnej sieti, no za cenu toho, že Facebook bude zbierať oveľa viac dát. To však vzbudzuje vášne medzi užívateľmi, naráža totiž na zákon o ochrane osobných údajov.

Niektorí odborníci hovoria, že nejde o tak výraznú zmenu, keďže všetky údaje z profilov mohol Facebook predávať ďalej aj doteraz. Všetko, čo pridáte na facebooku, fotografie, videá aj obrázky autorskej tvorby, je majetkom stránky a môže s ním narábať ďalej. Spoločnosť sa dlhodobo snaží, aby to vyzeralo, že robí službu ľuďom. Zdôrazňujú fakt, že jedinec tým iba získa viac kontroly a uvidí viac tém a stránok, ktoré ho zaujímajú bez toho, aby ho niekto obťažoval.

Ako to je na internete bežné, súhlas s novými obchodnými podmienkami sa udeľuje tým, že sa na stránku prihlásite, respektíve v tomto konkrétnom prípade, ak bude od prvého januára naďalej využívať služby Facebooku, súhlasíte s novou zmluvou. Proti tomu sa začali laici brániť, no nemá to absolútne žiaden význam.

Zapojte sa do kolektívnej
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: androidportal.zoznam.sk)

Posledný výkrik do tmy

„V reakcii na novú politiku Facebooku, všetky moje osobné údaje, ilustrácie, kresby, články, karikatúry, obrázky, fotografie, videá, atď., sú predmetom mojich autorských práv (v súlade s Bernskou zmluvou). Pre komerčné využitie všetkých vyššie uvedených predmetov autorského práva je v danom prípade vyžadovaný môj písomný súhlas!“ uvádzajú vo svojich statusoch státisíce ľudí.

Človek, ktorý vymyslel tento status aj v anglickom origináli, zrejme nemal ani základné právne povedomie. Tým, že si do statusu niečo napíšete, určite sa z toho nestáva pravdou ani záväznou právnou zmluvou. Vtipná paródia v tomto videu, ktoré vzniklo, keď sa menili podmienky naposledy, to dokazuje. Ak si napríklad do statusu na facebooku napíšete „som kráľ sveta“ alebo poviete, že máte autorské právo na cudziu pesničku, nič to neznamená.

"Bernská zmluva je 128-ročná švajčiarska dohoda, ktorá vznikla v čase, keď si niečo ako internet ešte ani len nepredstavovali."

Podobné šialenstvo sa spustilo aj zhruba pred dvoma rokmi, keď Facebook oznámil, že bude údaje z profilov využívať na komerčné účely. Užívatelia si však na tento fakt zvykli, už sa nebúria a zmena ich osobne vlastne nijak nezasiahla. Napríklad spoločnosť Google nedávno zverejnila štatistiky, podľa ktorých je jasne vidieť, že z histórie vyhľadávania vypracovávajú profily pre reklamné spoločnosti. Vedia o vás viac, ako si myslíte.

Jedinou účinnou možnosťou, ako sa voči zbieraniu údajov zo strany Facebooku môžete ubrániť, je od prvého januára 2015 sa neprihlásiť na svoje konto, respektíve si ho už predtým celé zrušiť. Iná možnosť, ako vyjadriť nesúhlas s novými podmienkami nie je. Ak sa však užívateľ rozhodne pre túto možnosť, nesmie zabúdať, že dáta, ktoré už Facebooku odovzdal, patria spoločnosti. Zmazaním celého profilu sa na tom nič nemení, tieto dávnejšie zozbieraná informácie môže Facebook naďalej posúvať tretej osobe.

Nové zmluvné podmienky spôsobujú
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: youtube, facebook)

Reklama naša každodenná

Reklama bude viac šitá na mieru, bude sa to týkať najmä lokalizácie. Užívateľom sa teda budú zobrazovať najmä reklamy z jeho okolia, napríklad na program v kine, ktoré je neďaleko nášho bydliska. K tomu Facebook ešte prednostne zobrazí príspevky ľudí, ktorí sú naokolo, takže vlastne môžete ísť do kina spolu.

To však mierne pripomína praktiky tajných služieb, ktoré môžu svoju „obeť“ sledovať na každom kroku a ešte to aj hlásiť ďalším zložkám. Avšak, s reklamou sa bude dať pracovať vďaka nastaveniam, ktoré pribudnú od prvého januára. Čo nebude užívateľ chcieť vidieť, môže zrušiť, no Facebook mu miesto toho ponúkne inú reklamu.

Vývojári najpopulárnejšej sociálnej siete sa pohrali aj s inými nastaveniami. Vytvorili inštruktážne video, ktoré je naozaj zamerané na to, aby si každý užívateľ mohol svoj profil nastaviť podľa akéhokoľvek priania. Nechcete napríklad, aby váš šéf videl niektoré fotografie z výletu? Bez problémov, dokonca, aj keď nie ste práve odborník na prácu s nastaveniami. Všetko bude v tomto smere jednoduchšie, rýchlejšie a efektívnejšie. Treba však najprv chcieť, inak má Facebook neobmedzenú moc nad informáciami o komkoľvek.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu