Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

Smerom k Zemi letí obrovský asteroid: Vystrašení vedci rátajú, či a kedy nás môže zasiahnuť!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: rhysy.net)

MOSKVA – Svetových vedcov znepokojuje správa o objavení asteroidu nazvaného 2014 UR116. Nebeské teleso si všimli na moskovskej univerzite a zatiaľ sa javí, že by v budúcnosti mohlo zmeniť svoju dráhu tak, že by sa zrazilo rovno so Zemou. To by bola pre ľudstvo katastrofa.

Asteroid 2014 UR116 objavil automatický robotický ďalekohľad na Kaukaze neďaleko mesta Kislovodsk a všimli si ho vedci na moskovskej univerzite. Veľkosť telesa v prieme odhadujú na 370 metrov. Astronómovia varujú, že ak by došlo k jeho kolízii s našou planétou, explózia by bola tisíckrát silnejšia, než bol výbuch po páde meteoritu v Čeľabinsku v roku 2013.

Ruskí vedci získané dáta porovnali s kolegami v Minor Planet Center Smithsonian Astrophysical Observatory. Tak mohli odhadnúť predbežnú dráhu asteroidu. Prepočty sa robili starostlivo v observatóriách po celej planéte.

Najprv dospeli k pozitívnej správe, a teda že obrovský asteroid minie našu Zem. Upozornili, že dôležité je ale uvedomiť si, ako sa s preletom cez našu slnečnú sústavu pozmení trasa vesmírneho telesa. Ako informuje rt.com, dráha 204 UR116 bude prechádzať v blízkosti planét Venuša a Mars. Ich gravitácia môže ale pohyb asteroidu do značnej miery ovplyvniť.

asteroid 2014 UR116

Dnes je najbližšia časť obežnej dráhy asteroidu 4 a pol milióna kilometrov od Zeme. Podľa vedcov sa to zmení, najbližšie roky musia dráhu asteroidu podrobne sledovať. Podľa slov Victora Shora, vedeckého pracovníka z Inštitútu aplikovanej astronómie asteroid nepredstavuje pre Zem žiadnu hrozbu po dobu najmenej šiestich rokov.

Vo februári 2013 explodoval meteor nad ruským mestom Čeľabinsk. Energiu jeho výbuchu vedci odhadli na ekvivalent 300 až 500 kiloton TNT. Tento meteor bol ale v porovnaní s 2014 UR116 malý. V priemere mal okolo 17 metrov a rozpadol sa vo výške viac ako 20 kilometrov. Ak by došlo ku kolízii s novoobjaveným 2014 UR116 dopad pre našu planétu by bol katastrofálny, vedci upozorňujú, že výbuch by bol tisíckrát silnejší.