Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

Obrovský úspech v boji s rakovinou: Vedci vynašli liek, ohlásili výsledky testov!

Vďaka novému objavu vedcov už nebude toľko ľudí a detí trpieť na rakovinu.
Vďaka novému objavu vedcov už nebude toľko ľudí a detí trpieť na rakovinu. (Zdroj: Thinstock.cz)

MASSACHUSETTS - Americkým vedcom z Massachusetts General Hospital a Harvard Stem Cell Institute sa podarilo naprogramovať kmeňové bunky, aby produkovali a vylučovali toxíny, ktoré dokážu zabiť mozgové nádory bez toho, aby poškodili zdravé bunky alebo samé seba. Je to revolúcia v liečbe tejto zákernej choroby!

Odborníci už túto metódu vyskúšali na zvieratách, keď geneticky upravené kmeňové bunky obalené gélom umiestnili na nádor, ktorý predtým odstránili z mozgu. Rakovinové bunky po vystavení účinkom toxínov z kmeňových buniek odumreli. Vedci plánujú pokračovať v testovaní na myšiach s rôznymi formami rakoviny. Do piatich rokov by chceli začať klinicky testovať prvých pacientov.

„Po tom, čo sme spravili všetky molekulárne analýzy a odsledovali sme inhibíciu syntézy proteínov vnútri mozgových nádorov, vieme, že tieto toxíny dokážu zabiť rakovinové bunky. Tieto toxíny sa s veľkým úspechom používajú pri rôznych typoch leukémie, ale nefungujú až tak dobre pri nádoroch, pretože tie sú ťažšie prístupné a toxíny sa rýchlo odbúravajú. Ale geneticky upravené kmeňové bunky to zmenili. Teraz máme k dispozícii kmeňové bunky odolné voči toxínom, ktoré dokážu sami produkovať a vypúšťať látky zabíjajúce rakovinové bunky,“ uviedol vedúci výskumu Khalid Shah, ktorý spoločne s kolegami uverejnil výsledky štúdie v časopise Stem Cells.

Geneticky upravené kmeňové bunky sa pri testoch na myšiach ukázali natoľko úspešné, že vedci predpokladajú, že ide o zásadný prielom vo výskume liečby rakoviny. Štúdia, ktorá podrobne hovorí o výsledkoch ambiciózneho výskumu bola publikovaná v odbornom časopise Stem Cell (z ang. Kmeňové bunky).

Aby sa získalo dostatočné množstvo toxínov, ktoré by mohli spoľahlivo vyhľadiť napadnuté a neprístupné oblasti, museli vyvinúť niečo ako doručovací systém. „Už pred niekoľkými rokmi sme si uvedomili, že kmeňové bunky by mohli byť použité na neustále dodávanie týchto liečebných toxínov do nádorov v mozgu, no najprv sme museli s pomocou genetického inžinierstva vyvinúť bunky, ktoré by boli schopné vzdorovať toxínu,“ vysvetľuje ďalej Shah. Objav tohto výskumného tímu vzbudil nielen v odbornom svete obrovský záujem.

Iné možnosti?

V Austrálii v tom istom čase ponúkajú pacientom s leukémiou nový liek nazvaný Gazyva, ktorý sľubuje spomalenie progresie choroby. Prvá dávka zabije takmer 90 pecent rakovinových buniek. Liek už skúša okolo 1500 pacientov. Avšak účet za tento vládou schválený produkt je horibilný, pacienti si musia zaplatiť 42-tisíc dolárov (33 178 eur).

Problém je, že Gazyva ponúka úľavu len na dobu určitú. Podľa štúdie publikovanej v New England Journal od Medicine Gazyva spomaľuje postup rakoviny u pacientov, ktorí podstupujú aj chemoterapiu, o 26,7 mesiaca. Liek má však aj silné nežiadúce účinky, ako je vyššie riziko infekcií, zhoršuje zrážanlivosť krvi a znižuje počet bielych krviniek. Častými sprievodnými reakciami sú aj horúčka, kašeľ a bolesť svalov a kĺbov.