Štvrtok, 18. september 2014. Meniny má Eugénia, zajtra Konštantín.

Nová planéta môže zmeniť pohľad na evolúciu!

Pošlite nám tip
Na 55 Cancri e je teplota okolo 2700 °C
04.05.2011 19:00

LONDÝN/BRATISLAVA - Objav exotickej superZeme, ktorá je tak hustá ako olovo a na ktorej rok trvá len 18 hodín, môže byť najvýznamnejším prielomom v štúdiu planetárnej evolúcie a prežitia. Planéta je pri tom tak blízko, že jej slnko môžu astronómovia pozorovať voľným okom.

Skalnatá exoplanéta s názvom 55 Cancri e sa nachádza mimo našej slnečnej sústavy. V priemere má vyše 20-tísíc kilometrov, čiže je o 60 percent väčšia ako Zem a dokonca dvakrát hustejšia.

Napriek tomu, že povrchová teplota dosahuje až 2700 °C, niektorí astronómovia veria, že planéty si môžu zachovať atmosféru vďaka svojej silnej gravitácii. SuperZeme, ktoré sú až desaťkrát väčšie ako naša planéta, majú pre vedcov osobitný význam kvôli potenciálu obsahovať pevné alebo kvapalné oceány. To znamená, že môžu byť domovom pre cudzie formy života.

Údaje zhromaždené pomocou ďalekohľadu zvaného MOST ukazujú, že nová planéta obieha okolo hviezdy s názvom 55 Cancri A tak blízko, že rok trvá len 17 hodín a 41 minút. Počas dňa vyzerá slnko 60-krát väčšie a 3600-krát jasnejšie. V tomto svete si na hodinkách nemusíte nastavovať čas, ale rovno celý kalendár.

Hoci pekelná teplota znamená, že na planéte by nemal byť život, je to presne ten typ, ktorý sa zúfalo snažia vedci navštíviť svojimi ďalekohladmi. Ide údajne o ideálne laboratórium pre testovanie teórií vzniku planét, vývoja a prežitia.

Na objavení planéty sa podieľal tím astronómov z Massachusetts Institute of Technology, University of British Columbia, Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics a University of California v Santa Cruz.

Zdielať článok na Facebooku