Piatok19. apríl 2024, meniny má Jela, zajtra Marcel

EÚ podporila výskum, ktorý odhalil exoplanéty podobné Zemi a s výskytom vody

(Zdroj: TASR/NASA/JPL-Caltech via AP)

BRUSEL - Finančná podpora Európskej únie pre oblasť vedy a výskumu pomohla výskumníkom z Belgicka pri objave, že exoplanéty hviezdy Trappist-1 sú zložením podobné Zemi a môžu obsahovať veľké množstvo vody, uviedla v utorok Európska komisia.

Exekutíva EÚ pripomenula, že medzinárodný tím pod vedením astrofyzika a vedeckého pracovníka z Univerzity v Liege Michaela Gillona, ktorý bol financovaný zo zdrojov EÚ, zverejnil v pondelok štyri odborné štúdie potvrdzujúce pozemskú, čiže kamenistú povahu sedemčlennej sústavy planét veľkosťou podobných Zemi, obiehajúcich okolo hviezdy Trappist-1. Sú pritom náznaky, že tieto vesmírne telesá sú bohatšie na vodu ako naša planéta. Ide o hviezdu typu červený trpaslík, ktorá sa nachádza v našej galaxii, vo vzdialenosti 39,46 svetelného roka od Zeme.

Výskum tímu pod vedením Gillona naznačil, že voda predstavuje až päť percent celkovej hmotnosti týchto exoplanét, čo je 250-krát viac ako na Zemi. Planéty obiehajúce najďalej od hviezdy môžu byť úplne pokryté ľadom. Systém Trappist-1 obsahuje najväčší počet potenciálne obývateľných planét, ktoré boli doteraz objavené.

Eurokomisár pre výskum, vedu a inovácie Carlos Moedas upozornil, že menej ako rok po oznámení objavenia uvedeného exoplatentárneho systému Gillonov tím opäť vnáša "revolúciu" do našich poznatkov o vesmíre a otvára doteraz nepreskúmané horizonty.

Pripomenul, že EÚ urobila dobre, keď pred piatimi rokmi stavila na tento ambiciózny projekt a ponúkla grant prostredníctvom Európskeho výskumného priestoru (ERC). Išlo o sumu vo výške 1,96 milióna eur na projekt pod názvom SPECULOOS, čiže Hľadanie obývateľných planét v zákryte ultrachladných hviezd, ktorý sa uskutočňuje za pomoci Európskeho južného observatória (ESO) v Čile.

Moedas spresnil, že prvé poznatky o zložení atmosféry exoplanét, ktorá je podľa predpokladov hustá a plná pary, by mali byť v najbližšej budúcnosti overené a doplnené za pomoci amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) a Európskej vesmírnej agentúry (ESA). Doplnkový výskum má tiež overiť prítomnosť alebo neprítomnosť molekúl biologického pôvodu, čiže výskyt života v systéme Trappist-1.

Viac o téme: Európska úniaTrappist-1