Utorok, 26. september 2017. Meniny má Edita, zajtra Cyprián.

Revolúcia v doprave! Naftové autá končia, mestá ich už nechcú: V Nemecku ich už nikto nekupuje

Zápchy v Bratislave (ilustračné foto)
Zápchy v Bratislave (ilustračné foto)
07.09.2017 10:12

BRATISLAVA - Pomaly, ale isto prichádza revolučná zmena. Dieselové motory opúšťajú scénu a nastupujú nové alternatívne zdroje pohonu vozidiel. Z tohto dôvodu sa dejú na trhu zaujímavé zmeny. Veľkomestá chcú zakázať vstup autám s dieselovým motorom. Cena áut s týmto motorom klesá a v autobazároch ich nikto pomaly nechce. Slovensko nie je výnimkou.


V Nemecku sa hromadia v bazároch dieselové autá. Automobilky Volkswagen, Daimler a BMW sa pritom začiatkom augusta dohodli, že inovujú približne 5 miliónov novších áut s dieselovým motorom a ponúknu zľavy na staršie modely. Ale ani tak sa im nepodarilo zmierniť strach z emisií.

Revolúcia v doprave! Naftové

Ceny rapídne klesajú

Vzhľadom na rastúci tlak na dieselové motory, približne 29 % nemeckých majiteľov takýchto áut v prieskume uviedlo, že sa snažia ich predať. A čo najskôr pre obavy z ďalšieho zníženia ich hodnoty. Aj autosalóny bojujú s poklesom dopytu po dieselových autách, preto 77 % z nich už znížilo ich ceny.

Elektromobilita v piatok ovládla

Mestá zakážu tieto autá

Amsterdam, Paríž, Stuttgart, Madrid či Atény. Tieto mestá zvažujú, že zo svojich centier vyženú dieselové motory. Dôvodom sú totiž emisie, ktoré produkujú. Udiať by sa tak malo v najbližších rokoch. Tie majú za následok znečistenie ovzdušia. Ba čo viac, plán francúzskeho prezidenta Emanuela Macrona počíta s tým, že od roku 2040 zakáže všetky dieselové motory. V podobnom, no menej ambicióznom duchu, sa vyjadrila aj britská vláda - tá plánuje zredukovať emisie na nulu v rokoch 2040 až 2050.

Dopravná zápcha

Slovensko ide s dobou

Čo sa deje v Nemecku a inde vo svete môže byť na Slovensku už onedlho realita. Napríklad mestá ako Trenčín, Prešov, Košice a Bratislava uvažujú nad formami zníženia emisií a jednou z možností je aj zákaz vstupu dieselovým autám. Presný dátum, kedy sa tak stane, nie je známy. Stále ide o úvahy a dlhodobé plány.

Automobilky roztáčajú kolesá revolúcie

Švédska automobilka Volvo sa už nechala počuť, že od roku 2019 bude vyrábať iba hybridy na elektrinu či batérie. Vo vývoji je už dávno elektromobil od spoločnosti Tesla, firmy známeho vizionára a miliardára Elona Muska.

Revolúcia v doprave! Naftové

V bazároch sa hromadia dieseláky za miliardy eur

Úvahy o zákaze predaja dieselových áut v Nemecku majú negatívny vplyv na dopyt po týchto vozidlách. V dôsledku toho sa u obchodníkov s ojazdenými autami začínajú hromadiť nepredané dieselové modely. Ich hodnota sa odhaduje na 4,5 miliardy eur.

Nemecká ministerka životného prostredia Barbara Hendricksová s odvolaním sa na vládne testy tento týždeň novinárom povedala, že ani plánované aktualizácie softvérov dieselových motorov nie sú "dostatočné" na to, aby splnili limity pre emisie. To vyvoláva pochybnosti o budúcnosti dieselových áut. Približne 300-tisíc ojazdených vozidiel, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro-5 a prišli ako nové do predaja do septembra 2015, sa hromadí v autobazároch. Vyplýva o z údajov nemeckého združenia predajcov automobilov ZdK. Priemerná cena týchto áut je 15.000 eur.

Elektromobily dostali zelenú aj

"Tieto vozidlá sa teraz ťažko predávajú," povedal Thomas Peckruhn, viceprezident združenia, v emailovej správe. "Potrebujeme jasné signály od vlády, či a do akej miery sa týchto vozidiel môže dotknúť zákaz dieselov." Šéfovia automobiliek a predstavitelia vlády začiatkom mesiaca dosiahli kompromisnú dohodu o znížení emisií. Výrobcovia áut súhlasili, že ich vybavia novým softvérom namiesto oveľa nákladnejších úprav hardvéru. Ochranári však tento výsledok kritizujú a označili ho za snahu o stlmenie pádu automobilového priemyslu v Nemecku.

Hodnota ojazdených vozidiel s dieselovým motorom je dôležitým faktorom pri výpočtoch cien vozových parkov automobiliek. Klesajúce ceny dieselov by mohli mať za následok veľké odpisy z hodnoty ich lízingového portfólia.

Analytici odporúčajú prechod k alternatívnym pohonom

V Nemecku je podľa údajov spolkového dopravného úradu zaregistrovaných približne 6 miliónov dieselových vozidiel spĺňajúcich staršie emisné normy Euro-5. Strach klientov z dieselov tak môže mať pre automobilky veľmi nepríjemné dôsledky. Musia preto urýchliť svoj strategický posun k elektrickým vozidlám, odporúčajú analytici.

Moderný trend nezastaví nikto

V Nemecku panuje obava, že tie autá nepustia do centier miest, čo je v tejto chvíli ale dosť aj politická záležitosť. "Preto jazdenky nikto nechce, lebo aj tak strácajú viac na hodnote. Podobný trend sa začína ukazovať aj u nás. Diesely dokáže nahradiť hybridná technológia – benzínový motor + baterky, ako sú napríklad Toyota Prius, Kia Niro, Hyundai Ioniq – čo je zrejme jeden z najlepších hybridov súčasnosti. Nie Plug-in, kde sa baterka dobíja z elektrickej siete a motor iba pomáha, hybridy nemajú zásuvku a motor je prioritný, batérie iba pomáhajú – dá sa na nich prejsť pár kilometrov iba na elektrinu, ale väčšinou len zhromažďujú energiu pri brzdení a potom ju odovzdajú pri zrýchlení, alebo rovnomernej jazde," myslí si dopravný odborník Jozef Vydra z portálu Pod kapotou.

Podľa Vydru je riešením aj pohon na vodík. "Momentálne najlepšie riešenie je palivový článok, v ktorom sa z vodíka vyrába elektrina, ktorá poháňa autá (možno aj priamo v kolesách) a „odpadom“ je voda – ale vodík má mnoho obmedzení. Pri získavaní, teda výrobe, distribúcii a skladovní („utečie“ takmer z akejkoľvek nádrže, lebo molekuly H2 sú veľmi malé a väčšina materiálov nie je pre ne bariéra, ale iba sito – viac, či menej husté) a vďaka tomu všetkému nedostatočnej infraštruktúre – čerpacie stanice, ale ani autá, lebo je to začarovaný kruh," tvrdí analytik.


Galéria

Zápchy v Bratislave (ilustračné Elektromobilita v piatok ovládla Dopravná zápcha Elektromobily dostali zelenú aj Dieselové autá končia. Pomaly, Dieselové autá vo Francúzsku

Nástroje k článku



ZDROJ: TMZ
FOTO: SITA/archív

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články