Utorok23. apríl 2024, meniny má Vojtech, zajtra Juraj

Argentínski vedci našli kosti najväčšieho dinosaura: Jeho rozmery vás prekvapia!

Fosílie pravdepodobne najväčšieho dinosaura, aký kedy na Zemi existoval. Zobraziť galériu (6)
Fosílie pravdepodobne najväčšieho dinosaura, aký kedy na Zemi existoval. (Zdroj: SITA)

LONDÝN - Argentínski paleontológovia objavili v Patagónii fosilizované kosti doposiaľ najväčšieho dinosaura, oznámila stanica BBC.

Na základe rozmerov nájdenej stehennej kosti bol novoobjavený dinosaurus 40 metrov dlhý (od hlavy po koniec chvosta) a (so vzpriameným krkom) 20 metrov vysoký.

Vážil 77 ton, teda zhruba toľko ako 14 afrických slonov. Odhaduje sa, že bol asi o sedem ton ťažší než Argentinosaurus, doterajší rekordér medzi veľkými dinosaurami.

Vedci sa domnievajú, že nový nález možno klasifikovať ako nový druh sauropoda (veľkého bylinožravého jaštera) z rodu Titanosaurus.

Fosílie sa našli v púštnej oblasti La Flecha, asi 250 kilometrov západne od mesta Trelew na pobreží Atlantického oceánu.

Paleontológov z regionálneho múzea na nezvyčajné kosti upozornil zamestnanec miestnej farmy. V lokalite postupne odkryli neúplné kostry siedmich jedincov, celkovo pozostávajúce z približne 150 veľmi dobre zachovaných kostí.

"S ohľadom na rozmery týchto kostí, ktoré prekonávajú všetky doteraz známe zvieratá, je nový dinosaurus najväčším živočíchom, ktorý kedy kráčal po Zemi," uviedli výskumníci pre BBC News.

Novoobjavený jašter, ktorý zatiaľ nedostal oficiálne pomenovanie, žil v lesoch Patagónie pred 95 až 100 miliónmi rokov, ako ukázala analýza veku okolitých hornín.

Expert na dinosaury z londýnskeho Prírodovedného múzea Paul Barrett však v súvislosti s novými nálezmi z Patagónie varoval pred unáhlenými závermi.

Upozornil, že na výpočet hmotnosti pravekých jašterov existujú rôzne metódy, ktoré môžu prinášať rozličné výsledky. Odhady argentínskych paleontológov sú založené len na nálezoch neúplných kostier, takže skutočné rozmery a celková podoba nájdeného dinosaura zostáva zatiaľ len v rovine hypotéz, konštatoval Barrett.