Štvrtok, 28. júl 2016. Meniny má Krištof, zajtra Marta.

Škandál u Počiatka, opozícia ho chce odvolať: Kšeft za 135 miliónov smeruje na Cyprus!

28.11.2014 11:50

BRATISLAVA – Kauza ministra dopravy Jána Počiatka mieri na Generálnu prokuratúru. Skupina občanov podala žiadosť na prešetrenie tendrov NDS. Iba pred pár dňami vyplával na povrch ďalší Počiatkov pochybný tender na overovanie platieb palivových kariet za mýto. Vyhrala ho totiž firma s väzbami na Cyprus. Do súťaže sa pritom prihlásila len deň po svojom vzniku. Opozícia bije na poplach a tvrdí, že občania by mohli prísť až o desiatky miliónov eur, ktoré by mohli skončiť vo vrecku finančnej skupiny. Práve preto žiadajú Počiatkovu hlavu a chystajú sa ho odvolávať.


Len nedávno sa prevalila kauza predražených nákupov CT-čiek, z ktorých mali profitovať schránkové firmy z Belize či Cypru. Teraz je tu nová kauza ministra dopravy Jána Počiatka a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). V tendri na overovanie platieb palivových kariet za mýto sa prihlásila firma Paywell, ktorá má nejasné vlastnícke pozadie a využila referencie práve odmietnutej firmy Fleetpay. Tá zvíťazila v súťaži diaľničiarov s predpokladanou hodnotou 135,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. Do tendra dostala NDS dve ponuky, kritériom pre výber víťaza bola najnižšia cena.

V súvislosti s tým sa iniciatíva občanov s názvom “Chceme s radosťou platiť dane” obrátila na Generálnu prokuratúru, aby celú vec prešetrila. "Ak je majiteľom firma vo všeobecne známom daňovom raji akým je Cyprus, v ktorom je skutočný majiteľ  nevystopovateľný, vyvstávajú v zdravom rozume daňových poplatníkov značné podozrenia, či nie je daná firma prepojená s či už priamo alebo nepriamo s osobami, ktoré zabezpečovali tender," píšu občania vo svojom vyhlásení, ktoré adresovali Generálnej prokuratúre.

Najprv sa do súťaže prihlásila iba jediná firma Fleetpay. Komisia nám to preto zatrhla, chcela mať viac účastníkov v súťaži. Túto súťaž napokon vyhrala firma Paywell, ktorú odporučila firma Fleetway. Upozornil na to denník Sme. Firma má pritom nejasné vlastnícke pozadie. Korene siahajú až na Cyprus, kde na rovnakej adrese sídlia mnohé firmy blízke s J&T.

Spoločnosť Paywell, ktorá vyhrala súťaž na overovanie platieb palivovými kartami za mýto, bude mať zabezpečený príjem v desiatkach miliónov eur, tvrdia opozičníci z KDH. "Z každej transakcie bude táto pochybná firma s nejasnou vlastníckou štruktúrou brať 6,15 % sumy. Je to niekoľkonásobne vyššie, ako si berú banky pri platbe kreditnými kartami," priblížil podpredseda KDH Pavol Zajac s tým, že celkový rozdiel je viac ako 100 miliónov eur. Navyše, podľa jeho slov sa do súťaže táto spoločnosť prihlásila len deň po svojom vzniku.

"Zvláštne sú predovšetkým prepojenia tejto firmy s finančnou skupinou," konštatoval Zajac. Zaujíma ho najmä skutočný majiteľ spoločnosti.  Podľa nich by to mal Počiatek s riaditeľom NDS Milanom Gajdošom celé vysvetliť. "Chceme, aby zodpovední vysvetlili tento extrémne predražený tender a pristúpili ku krokom, ktoré ušetria našim občanom desiatky miliónov eur," konštatoval Hudacký.

Podľa Hudackého boli v súťaži účelovo nastavené podmienky o technickej spôsobilosti. A to tak, že sa jej mohli zúčastniť len firmy, ktoré majú referencie a skúsenosti s palivovými kartami. Takouto spoločnosťou je podľa neho len firma Fleetpay, ktorá už dnes zabezpečuje platby za mýto palivovými kartami. V roku 2009 ju štát vybral bez súťaže, čo sa nepáčilo Európskej komisii (EK). Začala preto voči Slovensku konanie a ukončila ho až po vyhlásení riadneho tendra.

Víťazom súťaže sa stala firma Paywell, ktorá ale na splnenie podmienok tendra použila práve referencie spoločnosti Fleetpay. V diskusii počas zasadnutia výboru to uviedol minister Počiatek. "Minister v diskusii v zásade priznal, že firma, ktorá bola nedávno vybraná priamym zadaním, za ktoré nás kritizovala EK, pokračuje ďalej vo veľmi lukratívnej zákazke, ktorú platí štát," dodal Jozef Mikuš (SDKÚ-DS).

Opozícia súťaži vyčíta aj to, že za víťazom tendra stojí podľa nej schránková firma. "Určite to nie je v poriadku z pohľadu etického a aj v súvislosti s praním špinavých peňazí, čo sa dotýka schránkových firiem," myslí si Hudacký. Minister ale oponoval s tým, že podľa súčasne platných zákonov nemožno takúto firmu z tendra vylúčiť. "Práve naopak, keby sme takú firmu vylúčili, konali by sme protizákonne," dodal.

Počiatek a NDS sa bránia a chcú to vysvetliť

Podľa hovorcu NDS Michala Fúrika bola súťaž zverejnená v európskom aj slovenskom vestníku verejného obstarávania. "Mohol sa do nej prihlásiť ľubovoľný subjekt tak z Európy, ako aj celého sveta," skonštatoval Fúrik. Na priebeh tendra pritom neboli podľa jeho slov žiadne námietky.

"Do súťaže sa prihlásili štyri firmy. Nie je pravdou, ako tvrdili zástupcovia KDH, že víťazom tendra je spoločnosť, ktorá vznikla deň pred podávaním ponúk," argumentoval Fúrik. Jediným kritériom v tendri bola podľa neho cena, teda výška percenta odmeny za službu.

"Za účelom zvýšenia konkurencie vo verejných súťažiach je bežnou praxou splnenie kritérií účasti aj prostredníctvom inej osoby. Uvedené využil aj víťazný uchádzač," doplnil Fúrik. NDS podľa neho skúmala vlastnícke pomery uchádzačov v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, z čoho nevyplynuli žiadne rozpory so zákonom.

"Vlastníkom spoločnosti Paywell je spoločnosť Cromwell, ktorá je najväčším súkromným operátorom v oblasti poštových služieb na slovenskom trhu s ročným obratom rádovo v desiatkach miliónov eur," opísal.

KDH podľa Fúrika porovnáva neporovnateľné. Na rozdiel od klasickej služby zúčtovania kreditných kariet je totiž podľa diaľničiarov nevyhnutným predpokladom na poskytovanie tejto služby vybudovanie komplexného autonómneho systému autorizačných terminálov, tiež zúčtovacieho centra a softvérovej výbavy. Zároveň aj nevyhnutnosť prevzatia všetkých rizík a záruk vrátane rozsiahleho poistenia za škody a nevyhnutnosť zabezpečenia dostupnosti služby. Ide o uzavretú platobnú schému.

"V konečnom dôsledku je výsledkom transparentného verejného obstarávania zmluva s lepšími podmienkami oproti doteraz platnej zmluve a definitívne zastavenie konania zo strany Európskej komisie," zdôraznil Fúrik.

V súťaži Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na zabezpečenie platieb mýta cez palivové karty nebol podľa ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD) porušený zákon. Časť opozičných poslancov však chce o tendri vedieť viac, žiada preto poslanecký prieskum u diaľničiarov. Ak by s ním neuspeli, sú odhodlaní odvolávať šéfa rezortu dopravy.

"To je prirodzeným ďalším krokom, ktorý súvisí s takouto kauzou," skonštatoval šéf parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti Ján Hudacký (KDH). O povolenie poslaneckého prieskumu žiadali opoziční poslanci už na dnešnom zasadnutí hospodárskeho výboru, väčšina členov ho ale neodobrila. Hudacký sa chce preto obrátiť na ministra Počiatka listom.

Ten si na takúto požiadavku počká, podľa vlastných slov nemá problém o celej veci diskutovať. "Otvorene im dáme všetky dokumenty, ktoré chcú. Nemáme problém diskutovať na túto tému, avšak musí to byť v rovine vecných argumentov," doplnil Počiatek.

Podľa Počiatka ale používanie cudzích referencií je akoby "svätým grálom" aj v smernici EÚ. Práve preto, aby sa aj malé alebo nové firmy mohli zúčastniť súťaží bez toho, aby v danej oblasti práve vtedy podnikali. "Vedia si nakúpiť cudzie referencie, je to úplne štandardná vec, deje sa to bežne," zdôraznil minister.

Čo sa týka podmienok súťaže, podľa šéfa rezortu dopravy počas rok trvajúceho tendra nikto proti nim nenamietal. Dnes pritom môže podľa neho namietať a podať námietku aj ten, čo sa súťaže nezúčastnil. Zároveň ale nevidí problém v tom, nechať skontrolovať obstarávanie Úradom pre verejné obstarávania (ÚVO).


Galéria


Nástroje k článku



FOTO: SITA
ZDROJ: TASR, TMZ

Nahlásiť chybu

Najčítanejšie články