Piatok19. apríl 2024, meniny má Jela, zajtra Marcel

Prevratný objav: Vedci úplnou náhodou vyliečili Parkinsonovu chorobu!

Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

SAN DIEGO - Vedecké objavy sa častokrát udejú úplnou náhodou. Pri pokuse o lepšie pochopenie funkcie proteínu v bunkách spojivových tkanív myší napríklad vedci našli spôsob, ako premeniť niekoľko typov buniek na neuróny. Tento objav by mohol prispieť ku skúmaniu liečby Parkinsonovej choroby.

Proteíny, ktoré vedci skúmali, sa nazývajú PTB (polypyrimidínový trakt viažuci proteín). Sú známe svojou úlohou pri aktivizácii, resp. deaktivizácii génov v bunke. Výskumníci z Kalifornskej univerzity v San Diegu (UCSD) v Petriho miske vypestovali fibroblasty, teda spojivové tkanivo, a utlmili proteíny pomocou techniky siRNA. Čakali niekoľko týždňov. Potom fibroplasty skontrolovali a zostali šokovaní. Zistili, že v miske zostalo menej fibroplastov než ich tam pôvodne bolo. Stali sa z nich totiž neuróny.

Prevratný objav: Vedci úplnou

Ich pôvodný plán bolo preskúmať, ako PTB pôsobí na fibroplasty, no dospeli k zaujímavému zisteniu, o ktorom informovali v časopise Nature. "Vedci z celého sveta vyskúšali mnoho spôsobov, ako v laboratóriu generovať neuróny s použitím kmeňových buniek a iných prostriedkov, aby sme ich mohli lepšie študovať, ako aj použiť ako náhradu stratených neurónov pri neurodegeneratívnych ochoreniach," povedal hlavný autor štúdie Xiang-Dong Fu. Prostredníctvom niekoľkých experimentov spolu so svojím tímom dokázal, že na neuróny môžu premieňať aj iné bunky. "Skutočnosť, že sme mohli relatívne jednoducho vyrobiť toľko neurónov, bola veľkým prekvapením," dodal.

Hrozí nám ďalšia pandémia? Vedci objavili nový druh prasacej chrípky, je vysoko infekčná

Keď si vedci uvedomili, že môžu ľahko vytvárať neuróny z iných typov buniek, rozhodli sa zistiť, či by sa táto metóda dala použiť na liečbu neurodegeneratívnych chorôb, ako je napríklad Parkinsonova choroba. V jej prípade umierajú dopamínové bunky v mozgu. Použili preto chemikáliu, ktorá trávi dopamínové neuróny a vyvoláva príznaky Parkinsonovej choroby u myší. Po použití chemikálie na usmrtenie dopamínových neurónov u myší vedci utlmili PTB. Zistili, že 30 percent astrocytov - neurálnych mozgových buniek - sa zmenilo na neuróny. Navyše sa zdá, že tieto novo generované neuróny rastú normálne a dokonca začali vysielať spojenia do iných častí mozgu než bežné neuróny.

Prevratný objav: Vedci úplnou

"Bol som ohromený tým, čo som videl," vyhlásil spoluautor štúdie William Mobley, uznávaný neurovedec na Lekárskej fakulte UCSD. I keď je podľa vedcov toto zistenie mimoriadne sľubné a mohlo by v budúcnosti slúžiť pri liečbe neurodegeneratívnych ochorení u ľudí, lekári musia ešte vykonať ďalšie a podrobnejšie testy. V ďalších krokoch plánujú testovanie na iných myšiach s Parkinsonovou chorobou.

Viac o téme: Parkinsonova chorobaVedecký objav