Piatok19. apríl 2024, meniny má Jela, zajtra Marcel

VIDEO Tínedžer (17) stážoval v NASA len tri dni, keď učinil ohromujúci objav!

(Zdroj: profimedia.sk)

GREENBELT - Sedemnásťročný Wolf Cukier už krátko po tom, ako začal stážovať v NASA, objavil novú exoplanétu. TOI 1338b je takmer sedemkrát väčšia než Zem a má dve hviezdy. Wolf sa už jednej podobnej stáže zúčastnil, táto mu však priniesla nevídaný úspech.

Cukier zo Scarsdale v New Yorku prerušil štúdium na strednej škole, aby nastúpil na letnú stáž NASA v Goddardovom vesmírnom letovom stredisku v Greenbelte. Už v tretí deň objavil niečo úchvatné - novú planétu. Planéta nazvaná TOI 1338b má dve hviezdy.

VIDEO Tínedžer (17) stážoval
 (Zdroj: profimedia.sk)

Pre Wolfa nebola stáž nijakou premiérou. Už v roku 2018 pracoval pod vedením výskumného pracovníka pre kozmickú techniku Raviho Kopparapu. Šikovný mladík bol nedávno opäť pozvaný na stáž, no Kopparaba už nebol k dispozícii. Zaradili ho preto do inej skupiny, v ktorej nebol ani jeden stredoškolský stážista. "Poskytol som mu stručný prehľad o tom, čo robíme. Všetko sa naučil sám," hovorí Veselin Kostov, vedúci výskumného tímu.

VIDEO Tínedžer (17) stážoval
 (Zdroj: profimedia.sk)

Bolo to prvýkrát, čo tínedžer pracoval s teleskopom Tess (Transiting Exoplanet Survey Satellite), ktorý slúži na objavovanie exopanét a monitorovanie jasu hviezd. Na základe snímok si Cukier všimol niečo nezvyčajné a upozornil na to Kostova. "Po tom, ako sme si prezreli pôvodný tranzit, videli sme úplnú svetelnú krivku a tri prechody," vysvetľuje študent. Spolu s Kostovom strávil tri hodiny overovaním údajov.

Keď si boli na 99 percent istí tým, čo vidia, zhromaždili ostatných kolegov. "Nielenže som spolupracoval pri odhalení novej planéty, naučil som sa tiež spôsob overovania, ktorý musím použiť vždy, keď budem mať podozrenie na objav novej planéty," prezradil Wolf. Trvalo dva až tri mesiace, kým systém konečne potvrdil, že Wolfov objav je v skutočnosti nová planéta. Tínedžer na stáži nakoniec pobudol dlhšie, než plánoval. Dokonca o nej napísal aj dokument.

Viac o téme: PlanétaObjavStážNASA