Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

Českí vedci vynašli prístroj na diagnostiku Crohnovej choroby

Ilustračné foto (Zdroj: vo)

PRAHA - Českí vedci priniesli vedecký pokrok. Podieľajú sa na výskume liečby Crohnovej choroby. Vďaka ich vynálezu môžu pomôcť veľkému množstvu chorých pacientov.

Crohnova choroba predstavuje ťažký zápal (opuch a bolesť) v stene tráviacej sústavy. Choroba môže postihnúť akúkoľvek časť tráviaceho traktu. Vo väčšine prípadov je postihnuté hrubé črevo.

V blízkej budúcnosti bude možné odhaliť Crohnovu chorobu, ale aj ďalšie ochorenia čriev a tráviaceho ústrojenstva len jednoducho z dychu.

Vo vedeckom časopise Journal of Breath Research publikovali svoje výsledky z výskumu českí vedci z Ústavu fyzikálnej chémie J. Heyrovského AV ČR v Prahe. Na výskume spolupracovali spoločne s Klinickým a výskumným centrom pre črevné zápaly ISCAR.

Českí vedci vynašli prístroj
 (Zdroj: vo)

Vedci skúmali a porovnávali zloženie dychu pacientov trpiacich Crohnovou chorobou s dychom zdravých pacientov. Vedúci celého výskumu, Patrik Španiel, povedal: „Rozbor dychu potvrdil zvýšené množstvo pentánu a ďalších prchavých organických zlúčenín u pacientov so zápalovými ochoreniami vnútorností. V dychu zdravého človeka sa pritom tieto látky vo zvýšenej miere obvykle nenachádzajú.“

Inovácia vynálezu umožňuje nielen rýchlejšiu diagnostiku črevných ochorení, ale pomocou špeciálneho prístroja SIFT-MS sa zachytia aj konkrétnejšie. „Zvýšené hladiny konkrétnych látok môžu byť potenciálnym biomarkerom zápalov alebo bakteriálneho premnoženia v ľudskom tele,“ hovorí Patrik Španiel.

Vedci však zastávajú názor, že ich nový spôsob diagnózy kvalitou nedokáže nahradiť priame lekárske vyšetrenia, ale môže pomôcť najmä v prvých etapách ochorenia. Prístroj dokáže uľahčiť prácu lekárom pri odhaľovaní príčin črevných ochorení. „Endoskopické a invazívne formy vyšetrenia bývajú fyzicky a psychicky pre pacientov nepríjemné. Nami objavená metóda by však mohla pomôcť  problém predčasne indikovať a celý proces vyšetrenia sa zrýchli. Čo môže v niektorých prípadoch vylúčiť akýkoľvek zásah do ľudského tela,“ vyjadrili svoj názor vedci.

Viac o téme: Crohnova chorobaČeskí vedci