Streda24. apríl 2024, meniny má Juraj, zajtra Marek, Marko, Markus

Českí vedci urobili dôležitý krok: Odhalili miesta, kde by mohol byť na Marse život

Ilustračné foto (Zdroj: thinkstock.com)

PRAHA - Na Marse je rozsiahle pole tvorené malými sopkami a lávovými prúdmi, ktoré by mohli predstavovať vhodné podmienky pre vznik života na planéte. Ukázal to výskum medzinárodného tímu vedcov pod vedením Petra Broža z Geofyzikálneho ústavu Akadémie vied ČR, ktorého výsledky publikoval časopis Earth and Planetary Science Letters. Skúmané sopky sú podľa vedcov v porovnaní s väčšinou ostatných na Marse veľmi mladé, vznikli pred niekoľkými stovkami miliónov rokov. Ak sa v ich okolí vyskytovali mikróby, je podľa vedcov možné, že sa ich pozostatky zachovali v relatívne pôvodnom stave.

Na Marse našli záhadný skalný kruh: Lovci UFO sú vo vytržení, vraj je to dôkaz civilizácie

Vedci analyzovali satelitné fotografie povrchu Marsu, ktoré urobila americká sonda Mars Reconnaissance Orbiter. Preskúmali tak rozsiahle pole tvorené viac ako 130 malými kužeľovitými útvarmi a sprievodnými prúdmi. Tie sú na dne najhlbšieho kaňonu, v 4000 kilometrov dlhej a zhruba desať kilometrov hlbokej oblasti Valles Marineris.

O prítomnosti sopiek v kaňone špekulovali vedci už skôr. Územie vyzerá ako rift, teda zóna, kde sa litosferické dosky rozťahujú do strán a ich pohyb sprevádza sopečná činnosť. Preukázať sa to ale podarilo až teraz.

Českí vedci urobili dôležitý
 (Zdroj: ISRO)

"Objavili sme útvary, ktoré sú veľmi dobre známe z pozemských lávových polí. Tieto pozorovania naznačujú, že dôvodom vzniku kužeľov a prúdov bola sopečná činnosť spojená s výstupom roztavených hornín, nie takzvaný bahenný vulkanizmus, ako bolo predtým navrhované," uviedol Brož.

Sopečná oblasť kaňonu Coprates Chasma by mohla predstavovať ideálne prostredie pre rôzne mikróby. Ak by prípadne na Marse existoval život, mal by podľa vedcov v tejto oblasti vhodné podmienky pre svoj rozkvet.

Českí vedci urobili dôležitý
 (Zdroj: nasa)

"Zistili sme, že sa v oblasti nachádzajú minerály bohaté na kremík, dokonca sme zaznamenali aj opál," uviedol spoluautor výskumu James Wray z Georgijského technického inštitútu v americkej Atlante. Z prítomnosti opálu, beztvarého minerálu bohatého na vodu a na kremík, vedci usudzujú, že sa v oblasti vyskytovala voda. Opál navyše dokáže uchovávať biologické známky prípadného života. Budúce misie na Mars by tak v tejto oblasti mohli potvrdiť aj prítomnosť mikróbov, domnievajú sa vedci.