Sobota20. apríl 2024, meniny má Marcel, zajtra Ervín

Potvrdené: Vedci skutočne objavili novú Zem, iba kúsok od našej slnečnej sústavy!

Ilustrácia planéty Proxima B Zobraziť galériu (4)
Ilustrácia planéty Proxima B (Zdroj: ESO)

MNÍCHOV - Astronómovia objavili doslova "za humnami" slnečnej sústavy planétu približne o hmotnosti Zeme, ktorá obieha okolo svojej hviezdy Proxima Centauri v takzvanej obývateľnej zóne, a mohla by teda na nej prípadne byť tekutá voda. Oznámilo to v stredu Európske južné observatórium (ESO), ktorej ďalekohľady, okrem iných zariadení, vedci pri objave použili. O udalosti podrobne informuje prestížny vedecký časopis Nature.

Vedecká senzácia: Astronómovia mali objaviť druhú Zem, záhadne mlčia, detaily už čoskoro!

Planéta, o ktorú ide, Proxima B, je podľa vedcov pravdepodobne kamenným telesom a na jej povrchu by mohli panovať podmienky vhodné pre prítomnosť vody v kvapalnom stave. Teoreticky je teda najbližším adeptom na existenciu života mimo slnečnej sústavy.

Proxima B
Proxima B  (Zdroj: ESO)

Proxima Centauri je najbližším hviezdnym susedom Slnka, nachádza sa vo vzdialenosti štyri svetelné roky. Ide o takzvaného červeného trpaslíka. Tieto hviezdy sú chladnejšie ako Slnko, zato ale môžu vyžarovať intenzívne röntgenové a ultrafialové žiarenie, čo predstavuje jeden z problémov pre prípadnú prítomnosť života na Proxime B.

Potvrdené: Vedci skutočne objavili
 (Zdroj: ESO)

Táto planéta krúži okolo materskej hviezdy veľmi blízko vo vzdialenosti približne sedem miliónov kilometrov, teda oveľa bližšie než Merkúr voči Slnku (takmer 58 miliónov kilometrov). Obehne ju raz za 11 dní. Napriek tomu sa nachádza v obývateľnej zóne, a síce vzhľadom na to, že Proxima Centauri je výrazne menšia a o polovicu chladnejšia ako Slnko. Odhadovaná teplota na povrchu planéty by sa tak mala pohybovať v rozmedzí, ktoré umožňuje existenciu vody v tekutom stave.

Potvrdené: Vedci skutočne objavili
 (Zdroj: ESO)

Problém pre prítomnosť života, aký poznáme na Zemi, ale predstavujú spomínané intenzívnejšie röntgenové a ultrafialové lúče.

Viac o téme: Proxima BProxima Centauri