Utorok23. apríl 2024, meniny má Vojtech, zajtra Juraj

Božská častica aj okno do vesmíru: Posledný vedecký objav môže potvrdiť Einsteinovu teóriu

Ilustračné foto (Zdroj: thinkstock.com)

ŽENEVA - Fyzikov po celom svete aktuálne zamestnáva niekoľko nezvyčajných úkazov. Jeden zachytil Veľký hadrónový urýchľovač častíc, ten druhý majú na svedomí americkí výskumníci na observatóriu. A tak laická verejnosť čaká, čo bude skôr, či potvrdenie existencie božskej častice alebo uznanie Einsteinovej teórie.

Vyzerá to tak, že sa vedcom v Európskej organizácii pre jadrový výskum (CERN) podarilo objaviť doteraz neznáme častice. Pri jednom z experimentov sa v švajčiarskom urýchľovači častíc podarilo zachytiť nezvyčajné údaje, ktoré sa nedajú vysvetliť štandardným modelom procesu. Záhadná kolízia tak paralyzovala väčšinu vedeckej obce.

Tatko svoju výhru v
 (Zdroj: Michaela Brchnelová)

„Bolo to také zvláštne, že ľudia boli nútení zahodiť svoje obľúbené teórie a začať od nuly. Toto je tá zábavná oblasť časticovej fyziky. Pozeráme sa do neznáma. Je to nová častica? Sú to dve nové častice?“ opisuje situáciu asistent profesora fyziky na univerzite v Notre Dame Adam Martin. Všeobecne sú k dispozícií štyri možné vysvetlenia toho, čo sa stalo.

Jednou z nich je aj objavenie častice známej ako Higgsov bozón, teda božskej častice. Definitívnu odpoveď ale prinesie až podrobnejší výskum. Martin varuje, že podobných objavov bolo v minulosti veľa a spôsobili rovnakú vlnu vzrušenia, no to môže vyblednúť: „Ľudia sú stále opatrne optimistickí. Každý vie, že s ďalšími dátami to môže skončiť.“

Božská častica aj okno

Obrovský úspech hlásia aj fyzici z Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory (LIGO), ktorí pri detekovaní vĺn v štruktúre časopriestoru využívajú nástroje v Hanforde, Washingtone a Livingstone. Podľa nepotvrdených kuloárnych rečí sa im podarilo odhaliť gravitačné vlny, o ktorých hovoril pred takmer storočím Albert Einstein.

Skeptici tvrdia, že signál, ktorý americkí vedci skúmajú, môže byť spôsobený vesmírnym prachom, podporovatelia naopak vidia nádej. „Budú veľmi opatrní. Neexistuje nijaký dôvod na to, aby tvrdili, že sú si istí,“ myslí si o autoroch zatiaľ nepublikovanej štúdie kozmológ Arizonskej univerzity Lawrence Krauss. Ak sa objav potvrdí, „budeme mať nové okno do vesmíru“, dodáva Krauss.

Albert Einstein
 (Zdroj: SITA)

Gravitačné vlny vznikajú pri extrémnych situáciách, ako sú napríklad kolízie dvoch čiernych dier. Ako sa takáto vlna šíri smerom von, komprimuje sa a pretiahne časopriestor, povedané laicky.

Viac o téme: Čierna dieraAlbert EinsteinGravitačné vlnyHiggsov bozón