Štvrtok18. apríl 2024, meniny má Valér, zajtra Jela

Hanba až za hranicami! Rozčúlení Česi nás v liste totálne zvozili: Dajte si do poriadku koľajnice, odkazujú

Zobraziť galériu (5)
(Zdroj: Pixabay, Topky/Vlado Anjel, archív)

BRATISLAVA/PRAHA - Čechom došla trpezlivosť. Ich vlaky totiž jazdia aj po našich koľajniciach, no s kvalitou našej infraštruktúry sú ,mierne povedané, nespokojní. Našim železniciam adresovali list, v ktorom nás vyzývajú na nápravu kritického stavu výhybiek a koľají. Najsmutnejšie na tom celom je, že slovenská strana musí dať takejto kritike len za pravdu.

Archívne video: Železničná spoločnosť na východnom Slovensku nasadzuje do prevádzky nové osobné vozne

Železničná spoločnosť na východnom Slovensku nasadzuje do prevádzky nové osobné vozne (Zdroj: TASR)

Impulzom napísania nahnevaného listu malo byť vykoľajenie pendolina v Žiline zo začiatku marca. Významnú úlohu v tejto nehode totiž mala zohrať poškodená výhybka. Kritických úsekov pre vlaky má byť ale viac. „Dali sme si s tým prácu a cez našich rušňovodičov, ktorí jazdia napríklad až do Žiliny alebo do Košíc práve na pendolíne, sme identifikovali konkrétne krízové ​​miesta, ktoré vyžadujú čo najrýchlejšiu nápravu absolútne nevyhovujúceho stavu,“ cituje český portál dopravy.cz zástupcu šéfa Českých dráh Jiřího Ješeta. V liste dopravca vyjadruje znepokojenie nad zlou geometriou koľaje či podmáčaním.

„Tento, často až žalostný stav infraštruktúry, nám spôsobuje, okrem prenášania oneskorenia, a tým aj narušovania vlakovej dopravy na území ČR, súčasne zvýšené náklady na údržbu našich vozidiel jazdiacich po infraštruktúre ŽSR. Ide predovšetkým o častejšie sústruženie dvojkolies, poruchy vypruženia, trakčných motorov a citlivej elektroniky, čo výrazne skracuje životnosť týchto vozidiel a v neposlednom rade generuje vyššiu potrebu záložných vozidiel,“ píše sa v liste. Od Slovákov očakávajú čo možno najrýchlejšiu nápravu tejto situácie.

Pendolino
Zobraziť galériu (5)
Pendolino  (Zdroj: archív)

Najsmutnejšie na celej veci je, že sme Čechom museli dať v mnohom za pravdu. „Ministerstvo dopravy si uvedomuje stav železničnej infraštruktúry na Slovensku a v zásade sa stotožňuje s viacerými výhradami Českých dráh. Ministri dopravy o tejto téme aj vzájomne diskutujú. Ministerstvo bude naďalej pri tvorbe rozpočtu a pri jeho revíziách apelovať na to, aby sme dostali na opravy a rekonštrukcie viac peňazí, ako dostávame dnes,“ uviedla hovorkyňa rezortu dopravy Miriama Švikruhová. Dodala, že čo sa týka náhrady škôd, ŽSR sú voči takýmto udalostiam poistené.

To, v akom stave je v súčasnosti naša infraštruktúra, si uvedomujú aj Železnice Slovenskej republiky. „Vo verejnosti je známe, že ŽSR je podfinancovaná zo strany štátu. Konkrétne len na rok 2023 pre hlavnú činnosť na odloženú údržbu potrebujeme zabezpečiť finančné zdroje v objeme cca 33 miliónov,-€. Tieto peniaze nie sú určené na „modernizáciu“ ale na odstránenie nežiadúceho stavu, ktorý nám každoročne vzniká z nedostatočného dofinancovania a v súčasnosti vytvára dlh na odloženej údržbe na infraštruktúre v stovkách miliónov eur. Bez zdrojov bude súčasný stav železničnej infraštruktúry naďalej zhoršovať technický stav,“ uviedla hovorkyňa Ria Feik Achbergerová.

Hanba až za hranicami!
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: Getty Images)

Dôležité je podľa nej tiež uviesť, že prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti sú zavádzané s cieľom zaistenia bezpečnosti železničnej prevádzky. „Pri porovnaní s okolitými správami infraštruktúry (ČR, Rakúsko), ktoré disponujú množstvom financií nielen na prostú reprodukciu ale aj na investície z vlastných zdrojov, dúfame, že pri tvorbe rozpočtu na ďalšie roky budú zohľadnené naše požiadavky a následne v ďalších rokoch budeme schopní realizovať potrebné úkony na zlepšenie stavu infraštruktúry. Zároveň uvádzame, že v rámci modernizačných projektov sú ŽSR mimoriadne úspešné pri získaní a čerpaní zdrojov z EÚ,“ argumentuje.

Čo sa týka samotného listu, v týchto chvíľach podľa jej slov vykonávajú analýzu poukázania nedostatkov, ktoré České dráhy v liste spomínajú a pripravujú návrh opatrení. Zatiaľ ich však bližšie nešpecifikovali. „Čo sa týka potenciálnych poistných udalostí, ŽSR majú uzatvorené poistenie na vznik nehodových udalostí. Potenciálne škody by mohli byt kryté z poistenia. Za ŽSR dúfame, že aj apelovaním na kompetentných k takýmto udalostiam v budúcnosti vďaka akceptovaným požiadavkám na dofinancovanie nebude dochádzať,“ dodala.

Uviedla tiež, že vítajú rokovania na úrovni ministrov dopravy SR a ČR o stave tratí. Pri tvorbe rozpočtu chcú prostredníctvom ministerstva dopravy tiež opätovne žiadať potrebné zdroje, ktoré sú potrebné na zabezpečenie plynulej a bezpečnej prevádzky.

Viac o téme: ŽelezniceListMinisterstvo dopravyKoľajniceČeské dráhyŽSR
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu