Utorok23. apríl 2024, meniny má Vojtech, zajtra Juraj

Z parkovania v Bratislave už ľudí bolí hlava: Nesrovnal má riešenie, poslanci, je to výsmech!

Kto vyrieši problém s parkovaním v Bratislave, by si určite zaslúžil Nobelovu cenu Zobraziť galériu (8)
Kto vyrieši problém s parkovaním v Bratislave, by si určite zaslúžil Nobelovu cenu (Zdroj: Jan Zemiar)

BRATISLAVA - Problémové parkovanie v Bratislave je už tak otrepaná pesnička, že snáď neexistuje nikto, kto by o nej ešte nepočul. No pravdou je, že znieť bude dovtedy, kým niekto nepríde s rozumným nápadom, ako tento chronický problém vyriešiť. Primátor Nesrovnal ho vraj našiel, no až také ideálne to zrejme nebude. Viacerí miestni poslanci totiž upozornili na to, že jeho riešenie vlastne nič nevyrieši.

Mesto čakalo tak dlho na vyriešenie pálčivého problému, až mu prerástol cez hlavu. Bratislavčania sú už roky zúfalí z toho, že v meste je čoraz menej miesta na parkovanie. Áut ale pritom, aj v dôsledku každodennej migrácie za prácou s priľahlých obcí, pribúda.

Z parkovania v Bratislave
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Jan Zemiar)

Z parkovania v Bratislave
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Jan Zemiar)

Primátor Ivo Nesrovnal vraj našiel recept na tento bolehlav a prišiel s návrhom riešenia. Volá sa Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií na území hlavného mesta SR, výške úhrady za dočasné parkovanie motorových vozidiel, spôsobe úhrady a preukázania jej zaplatenia. 

Za všetko sa platí

Dočasné parkovanie by malo zvýhodňovať najmä rezidentov, ktorí už teraz majú veľký problém zaparkovať pri vlastnom dome. Nič však nie je zadarmo, a tak to nebude ani v tomto prípade. Ročná rezidentská parkovacia karta platná pre zónu, v ktorej má obyvateľ trvalý pobyt, by mala stáť od 60 do 100 pre jedno auto. Pre každé ďalšie to bude niekoľkonásobne viac. Abonentská karta pre osobu mimo zóny, ktorou by aspoň zo začiatku malo byť územie celej mestskej časti, bude taktiež omnoho drahšia. 

Z parkovania v Bratislave
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Jan Zemiar)

Z parkovania v Bratislave
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Jan Zemiar)

Primátor dúfa, že nariadenie je prvým krokom k tomu, aby sa dramatická situácia ohľadom parkovania v hlavnom meste pohla k lepšiemu. K jeho schváleniu preto nabáda všetky mestské časti. Kladne sa v tejto súvislosti už vyjadrila Petržalka, Nové aj Staré Mesto, i keď s viacerými pripomienkami, ktoré žiadajú zapracovať. Naopak, Dúbravka ani Karlova Ves s návrhom parkovacej politiky nesúhlasia. Rovnako sa vyjadrujú aj niektorí poslanci Starého Mesta, podľa ktorých VZN nič nerieši a len opäť raz znevýhodňuje miestnych obyvateľov. Predloženým návrhom podľa nich nevznikajú nové parkovacie miesta, iba sa vyťahujú peniaze z vrecák ľudí. 

Z parkovania v Bratislave
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Jan Zemiar)

Z parkovania v Bratislave
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Jan Zemiar)

Z parkovania v Bratislave
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Jan Zemiar)

Staromestskí poslanci Martina Uličná, Tomáš Ziegler a Vladimír Palko ml. vyčítajú, že deklarovaný systém rezidentského parkovania rezidentom negarantuje možnosť zaparkovania pred vlastným domom, nakoľko aj na miestach pre rezidentov bude možnosť spoplatneného parkovania. Rezidenti vo svojej zóne už pri prekročení hranice do inej mestskej časti, resp. aj v rámci jednej mestskej časti len inej zóny, sa stávajú návštevníkmi s hodinovou sadzbou parkovania na vyznačených parkovacích miestach. 

Rana pod pás Bratislavčanom

"Chápeme, že niekde treba začať, ale začať ako s prvým s spoplatnením parkovania bez vytvorenia nových parkovacích možností je rana pod pás Bratislavčanom. Primátorov argument, že parkovacia politika je zavedením poriadku, systému a pravidiel neobstojí, keď mesto nemá pripravené projekty budovania záchytných parkovísk  a parkovacích domov na okraji mesta s napojením na MHD. Úvaha pána primátora  o záchytnom parkovisku v Perneku, Pezinku, Senci alebo na Košariskách je absolútnym výsmechom praktického zlepšenia parkovacej politiky v Bratislave," hovorí Martina Uličná. "Bratislavská MHD je dnes drahšia ako pražská, no svojou kvalitou nie je schopná konkurovať automobilovej doprave aj napriek zápcham. Mesto si vybralo reštriktívnu cestu, ako obmedziť počet áut v centre, ale nie je schopné garantovať vymáhanie pravidiel. Na zásah Mestskej polície už dnes čakajú občania v Starom Meste aj vyše hodiny s neistým výsledkom," dodáva Palko. 

Nariadenie má zaviesť poriadok

Magistrát však na svoje VZN nedá dopustiť. "Systém je navrhnutý tak, aby reguloval parkovanie v meste, zaviedol poriadok vo verejnom priestore a zároveň zvýhodňoval pri parkovaní práve Bratislavčanov, pretože vydanie rezidentskej parkovacej karty bude viazané práve na trvalý pobyt v danej mestskej časti, resp. v Bratislave," uviedla pre Topky jeho hovorkyňa Ivana Skokanová. Parkovacie miesta by sa podľa nej mali vďaka tomu uvoľniť. V súčasnosti na stav, že mesto prakticky nijakým spôsobom nereguluje parkovanie, doplácajú práve Bratislavčania. Každý parkuje kde chce a ako chce. Všeobecne záväzné nariadenie bude platiť v tých mestských častiach, ktoré sa do systému zapoja. 

Viac o téme: BratislavaParkovanieParkovacia politika
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu