Štvrtok28. marec 2024, meniny má Soňa, zajtra Miroslav

Toto musíte vedieť: Železnice oznámili veľké zmeny, už od zajtra po 22 rokoch končia IC vlaky

Ilustračné foto Zobraziť galériu (3)
Ilustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA - Rýchliky na linke Bratislava - Žilina - Košice a späť zlepšia od polovice januára svoju kvalitu. Najlepšie vozne, ktoré sa používali na prémiové triedy z InterCity vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), budú po ukončení ich prevádzky okamžite nasadené do vybraných rýchlikov na trase.

Rovnako ZSSK zachová Šarišan - jediný vlak v dennej časovej polohe spájajúci bez prestupu Šariš (Prešov) a Horný Zemplín (Humenné, Vranov nad Topľou) s hlavným mestom Bratislavou. Bude to bežný rýchlik. Na zvládnutie vysokého záujmu o cestovanie medzi západným a východným Slovenskom, najmä v piatok a v nedeľu, pribudnú nové kapacity. Sčasti nahradia ponuku po zastavení IC vlakov. ZSSK končí s prevádzkou InterCity vlakov po 22 rokoch v nedeľu 17. januára 2016.

Ponuka cestovania vlakmi vo verejnom záujme na 445 kilometrovej trase z hlavného mesta do metropoly východného Slovenska sa rozšíri v piatok popoludní o ďalších približne 1000 miest, v nedeľu o 850 miest. Celkovo tak ZSSK bude ponúkať pred víkendom či v nedeľu vyše15 tisíc miest v priamych diaľkových vlakoch z Bratislavy do Košíc a opačne. Rýchliky na tejto linke jazdia denne v dvojhodinových odstupoch oboma smermi.

Našli sme riešenie zvýšenia kapacity pre cestujúcich pri minimálnom rozširovaní celkových výkonov objednaných štátom. Dôležité je, že zachováme priame spojenie v dennej časovej polohe do celého prešovského regiónu,“ zdôraznil Jozef Schmidt, riaditeľ Úseku obchodu Železničnej spoločnosti Slovensko.

Toto musíte vedieť: Železnice
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: SITA)

Nový rýchlik

Nový rýchlik Šarišan (R1603/R1602) do Humenného pôjde po novom vždy v piatok o 14.55 h z Bratislavy a obslúži cestujúcich až v 27 staniciach Slovenska. V opačnom smere pôjde v nedeľu popoludní z Humenného. Rovnako spoj štartujúci v piatok o 16.55 h z Bratislavy bude mať predĺženú trasu až do Košíc (nahradí vlak jazdiaci z Bratislavy po Žilinu).

 „ZSSK pridala nové spojenia a vlaky z dôvodu vysokého záujmu cestujúcich v najviac vyťažené dni - v piatok z Bratislavy na východné Slovensko a v nedeľu opačným smerom. Cieľom bolo znížiť riziko, že ponuka nebude dostatočná a neodvezú sa všetci,“ skonštatoval Jozef Schmidt.

Súčasne sa od polovice januára vďaka nasadeniu vozňov zo zastavených IC vlakov vylepší kvalita cestovania. Tri najlepšie vozne, ktoré pôvodne ZSSK nasadzovala ako prémiové triedy v IC vlakoch (mali označenie plus), budú jazdiť denne vo vybraných rýchlikoch medzi Bratislavou a Košicami. Ako vozeň prvej triedy budú určené pre platiacich cestujúcich. Cestujúcich s deťmi poteší zaradenie špeciálneho detského vozňa (kupé prispôsobené cestovaniu s deťmi) do vybraných rýchlikov na uvedenej trase. Po novom budú mať všetky spoje na linke radené klimatizované reštauračné vozne.

Vozne druhej triedy z uvoľnených IC vlakov rozšíria ponuku WiFi pripojenia na internet pre ďalších cestujúcich (v niektorých spojoch po novom až 3 vozne, čo je štvrtina kapacity vlaku).

Rozšírenie služieb v prvej triede

ZSSK súčasne plánuje v priebehu najbližších mesiacov rozšíriť služby v 1.triede rýchlikov na trase Bratislava – Košice. Cieľom je prilákať bonitnejších cestujúcich ochotných platiť vyššie cestovné. K lístku dostane cestujúci aj minerálku, k dispozícii bude denná tlač, prípadne parkovanie v blízkosti staníc až na 24 hodín(v Bratislave, v Košiciach, v Poprade a v Žiline).Rovnako bude možné požiadať o jedlo priamo na miesto.

ZSSK prevádzkovala InterCity vlaky 22 rokov. Posledné štyri roky premávali ako samostatný štátom nedotovaný komerčný produkt.

Linka Bratislava – Žilina- Košice (445 km)

  • Ide o najvyťaženejšiu železničnú trasu na Slovensku, ktorá spája najväčšie sídla v šiestich krajoch.
  • Diaľkové vlaky na trase sú nosnou kostrou osobnej železničnej dopravy medzi západom a východom Slovenska, na ktorú sa viažu prípoje na dvoch desiatkach ďalších tratí(najmä regionálne prípoje)
  • Na linke v celej dĺžke jazdí v oboch smeroch denne 16 priamych diaľkových vlakov, v piatok a v nedeľu 18 vlakov (z toho 2 vlaky sú nočné, prioritne lôžkové a ležadlové).
  • Ponuku rozširujú ďalšie viac ako dve desiatky spojov - regionálne rýchliky jazdiace na časti trasy(Bratislava – Žilina, Košice – Trenčín),prípadne medzištátne vlaky (z Košíc do Žiliny pokračujúce do Prahy a opačne).
  • Rýchliky Bratislava - Košice jazdia v takte (pravidelných odstupoch)každé dve hodiny, medzi Bratislavou a Žilinou v špičke každú hodinu.
  • Denná kapacita spojov medzi oboma metropolami je 13 až 15tisíc miest, na vybraných úsekoch po zohľadnení diaľkových vlakov na kratšie vzdialenosti stúpa, v pracovných dňoch ažna21 až 23 tisíc miest.
  • Diaľkové vlaky jazdiace na celej trase zrealizujú za rok 2,8 milióna vlakových kilometrov

 

Novinky zavedené bezprostredne po zrušení InterCity vlakov:

  • prémiové klimatizované vozne s novoupraveným interiérom „plus“ ako vozne 1. Triedy v šiestich vybraných spojoch denne(v súprave tak budú dva vozne 1. triedy – jeden veľkopriestorový a jeden s kupé),
  • detské vozne prispôsobené pre cestovanie s deťmi (polepy, k dispozícii hra Človeče nehnevaj sa)vo väčšine spojov za deň,
  • viac vozňov s pripojením na internet WiFi (v niektorých vlakoch až tri vozne),
  • vo všetkých spojoch už len klimatizované reštauračné vozne(jedlo z čerstvých surovín),
  • vedľajším efektom sú uvoľnené kvalitné modernizované či nové vozne zaradené do vlakov aj na iných trasách, napríklad neklimatizovaný vozeň v nočnom rýchliku Poľana bude nahradený novším, vozeň so zdvíhacou plošinou pre imobilných cestujúcich zasa vylepší vlaky z Prievidze do Bratislavy.
  • Nové služby v 1. triede v horizonte najbližších týždňov /mesiacov:
    • možnosť rezervácie parkovania pre cestujúcich na dlhšie vzdialenosti v Bratislave, v Žiline, v Poprade, v Košiciach,
    • minerálka k lístku, vo vozni k dispozícii noviny,
    • donáška jedla na miesto,
    • pripravujeme zavedenie novej prémiovej vozňovej triedy s rozšírenými službami (v rýchlikoch na trase by boli tri triedy)

 

Nové vlaky a zvýšené kapacity na linke Bratislava – Žilina– Košiceod 22. januára 2016

Nový priamy vlak R 1603 „Šarišan“ z Bratislavy do Humenného / rozšírenie ponukyo úsekKysak - Humenné (+87 km):

  • Nový rýchlik štartuje o 14.55 h z Bratislavy, pôjde do Košíc, ale aj do Prešova a Humenného(súprava sa v Kysaku rozdelí, 6 vozňov bude pokračovať do Humenného,7 vozňov do Košíc).

Do 17. januára v tejto časovej polohe jazdil piatkový posilový rýchlik R1601 (končí 15. januára), ale mal menšiu kapacitu a jazdil len do Košíc, neobsluhoval priamo Šariš a Horný Zemplín (Prešov, Hanušovce nad Topľou, Vranov nad Topľou, Strážske, Humenné).

  • Novinkou je úsek Kysak- Prešov – Humenné (87 km).
  • Cestu z Bratislavy do Humenného absolvuje za necelých 8 hodín(o hodinu a pol dlhší čas ako trasu prešiel zrušený piatkový InterCity Šarišan).
  • V cieli, v Humennom, bude pred 23. hodinou, vlaku sa prispôsobia regionálne prípoje (smer Medzilaborce, smer Stakčín).
  •  

NovýR 1605 Chopok z Bratislavy do Košíc, rozšíri ponuku v úseku Žilina – Košice (242 km)

  • Rýchlik štartuje z Bratislavy každý piatok o 16.55 h.

Nahradí regionálny rýchlik, ktorý do 15. januára jazdil v tomto čase len po Žilinu, a mal výrazne nižšiu kapacitu.

  • Zastavuje v 21 staniciach ako všetky denné rýchliky na trase.
  • Bude mať 13 vozňov (možné maximum) / 752 miest (na úseku do Žiliny narastie kapacita o 40%, ďalej do Košíc je to nová ponuka pre cestujúcich).
  • V cieli - v Košiciach -bude o 23.00h, v Kysaku a v Košiciach sa vlaku prispôsobia regionálne prípoje (v Kysaku smer Prešov / Lipany, v Košiciach smer Humenné cez Trebišova smer Čierna nad Tisou).
  •  

Každú nedeľu v smere z východného Slovenska:

Nový R 1602 „Šarišan“na trase Humenné – Prešov – Žilina – Bratislava(516km)

  • Na trasu vyštartuje každú nedeľu o 13.44h (od nedele 24. januára) so 6 vozňami, od Prešova sa rozšíri na 13 vozňov.
  • Do 17. januára neexistoval takýto denný vlak vo verejnom záujme, ktorý by spájal Šariš a Horný Zemplín priamo s hlavným mestom (prípadne ďalšími mestami ako Trnava, Žilina a pod.).
  • Zastavuje v 20 staniciach (menej ako v piatok v opačnom smere z hlavného mesta), od Žiliny ide expresne.
  • Jazdný čas je 7 a pol hodiny(o hodinu dlhší ako trasu jazdil zrušený nedeľný IC Šarišan).
  • V cieli - v Bratislave bude krátko po 21. hodine (21.13 h).

 

Nedeľný posilový rýchlik R 1604Chopok z Košíc do Bratislavy

  • Vlak vyráža na trasu o 14.57 h.
  • Nejde o novú ponuku, jazdil aj doteraz, len o 20minút neskôr a s menšou kapacitou.
  • Pôjde rýchlejšie, vynechá niektoré stanice (Margecany, Štrba, Kraľovany, Trenčianska Teplá, Nové Mesto nad Váhom, Piešťany).
  • V 13 vozňoch ponúkne vyše750 miest.
  • Jazdný čas je 5 a pol hodiny (o pol hodinu menej ako má v piatok po opačnej trase).
  • Je to najrýchlejšie existujúce spojenie, v cieli - v Bratislave -bude o 20.33 h.

 

InterCity vlaky ZSSK

  • jazdili na trase Bratislava – Žilina – Košice /Humenné22 rokov(od leta 1993), posledné štyri roky ako nedotovaný komerčný produkt,
  • boli to vlaky najvyššej kvality a komfortu na slovenskom trhu,
  • predstavovali najrýchlejšie spojenie ZSSK západného a východného Slovenska, cesta do Košíc trvala 5 h (o hodinu kratšie ako bežným rýchlikom),
  • v roku2014 pribudol víkendový IC vlak Šarišan, z Bratislavy cez Prešov do Humenného prešiel za 6 a pol hodiny,
  • zastavovali v 16 slovenských mestách (na trase z Bratislavy do Košíc v 11 mestách), prostredníctvom prípojov obsluhovali ďalších 30 miest v regiónoch Slovenska,
  • posledný trištvrte rok jazdili denne štyri spoje z Bratislavy do Košíc a späť + víkendový IC Šarišan na trase Bratislava – Prešov - Humenné, týždenne bolo v ponuke 25 IC vlakov (najazdili11,3-tisíc vlakových kilometrov),
  • poskytovali najväčší balík služieb cestujúcim, vozne boli klimatizované a vybavené WiFi a väčším počtom zásuviek aj stolíkmi pre prácu s počítačom,
  • cestujúci si mohli vybrať zo4 vozňových tried kvality, detský vozeň s hrami, prepravu imobilných cestujúcich (zdvíhacia plošina),reštauračný vozeň (jedlo varené z čerstvých surovín), výber miesta v smere jazdy, nápoje a dennú tlač zadarmo, obsluhu mobilbarom, vo vyšších triedach donáška jedla na miesto, parkovanie v cene lístka, trojchodové menu bezplatne (k lístkom v najvyššej triede),
  • najväčšiu kapacitu ponúkali v rokoch2013 a 2014, keď ZSSK realizovala osem vlakov denne (každé štyri hodiny),rekordný počet 690 tisíc cestujúcich odviezli v roku 2013,
  • v rokoch 2003 až 2009 mali predĺženú trasu až do Viedne,
  • počas svojej histórie služby IC vlakov využili mnohé známe osobnosti kultúry, športu a verejného života, napríklad bývalý prezident Rudolf Schuster, spevák Jozef Ráž, členovia skupiny No Name, moderátorka Adela Banášová, spevák Richard Müller, rapper Majk Spirit, moderátorka Alena Heribanová, cestovateľ František Kele, zjazdový lyžiar Adam Žampa, herec Peter Nádasdi.

Toto musíte vedieť: Železnice
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: SITA)

 

Viac o téme: ŽelezniceVlakyICCestovanie vlakom
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu